طلبه برای تحصیل نعمت ولایت به حوزه آمده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: ریاضت باید در مجرای ترک گناه انجام بگیرد.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه صد و سیزدهم که می فرماید«وَلَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ وَهُمْ ظَالِمُونَ» را تلاوت کرد و افزود: نعمت ها در دو بخش معنوی و مادی تقسیم می شوند؛ نعمت های مادی مربوط به دنیا است و نعمت های معنوی همان نعمت هایی است که اثر اخروی دارد.
آیت الله مهدوی با بیان این که نعمت های معنوی همچون نعمت های مادی از سوی برخی از انسان ها تکفیر می شوند، اذعان کرد: نعمت هایی همچون نعمت ولایت که یکی از بالاترین نعمت های معنوی است بیشتر از نعمت های مادی تکفیر می شوند؛ کمتر دیده می شود که افراد نعمت های مادی همچون غذا را بدون دلیل دور بریزند ولی بسیار مشاهده می شود که علما و مراجع را بدون بیان دلیل عقلی رد می کنند و این همان کفران نعمت معنوی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نعمت ولایت انسان را به خداوند وصل می کند، خاطرنشان کرد: آیت الله مولوی قندهاری می گفتند در نجف بودم و قرضِ بسیار، من را تحت فشار قرار داده بود و خدمت امیر مؤمنان(ع) شکایت کردم که من مدتی در نجف مهمان شما هستم و چرا این همه باید در فشار و قرض باشم یکمرتبه ضریح دست من را گرفت ولی من به خودم آمدم که من وصل به اهل بیت(ع) هستم و نباید نسبت به وضعیتم شکایت داشته باشم.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: طلبه ای که پشت پا به دنیا زده و برای تحصیل نعمت ولایت به حوزه آمده است نباید جزع و فزع کند که چرا وضعیت مادی طلاب از سطح عمومی جامعه پائین تر است.
استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: آیت الله نائینی سر درسشان گاهی متوقف می شدند و بعضی جملات خاص را که مربوط به درس نبوده است را بیان می کردند و اهل معنا می گفتند در وسط درس مطالبی به ایشان الهام می شده است که چون مصلحت نبوده به صورت کامل بیان نمی کردند؛ یکی از نعمت هایی که خداوند برای هدایت افراد قرار داده است، نعمت الهام شدن است.
وی در پایان با بیان این که عذاب الهی بعد از تکذیب نعمت ها به انسان می رسد و در تفسیر آیه صد و چهاردهم سوره نحل که می فرماید«فَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالا طَیِّبًا وَاشْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ»، افزود: نعمت باید طهارت واقعی و ظاهری داشته باشد یعنی غصبی نباشد و پاکیزه باشد؛ یکی از مفاهیم این آیه این است که ریاضت بیهوده نکشیم؛ برخی برای استفاده نکردن از غذاهای پاکیزه به خودشان ریاضت بیهوده می دهند که چنین کاری اشتباه است؛ ما باید با گناه نکردن ریاضت بکشیم./202/867/ب1