۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۰۹۳۸۰
آیت الله طباطبایی نژاد:

نیت طلاب در درس خواندن خدایی باشد

​مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: همه می دانند ورود به مسیر طلبگی و درس دین را خواندن زحمت بسیار دارد حال اگر دراین مسیر نیتی جز خدایی شدن بود، ضرر کرده ایم و به نتیجه نیز نخواهیم رسید.
سخنرانی آیت الله طباطبایی نژاد در یادواره شهدای روحانی در نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در جلسه برگزاری امتحانات پایان سال حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: معمم شدن طلاب یکی از ملزومات جامعه امروز است، به تن کردن لباس پیامبر اسلام از افتخارات است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی مهم از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه «إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى» بیان کرد: اعمال به نيتها بستگي دارند و با هر كس، مطابق نيتش رفتار مي‌شود، پس هر كس، به خاطر مقاصد دنيوي هجرت کند به دنيا دست مي‌يابد، در نتيجه دستاورد هجرت هر كس همان چيزي است كه به خاطر آن، هجرت کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه در روز قیامت بر اساس نیت ها قضاوت می شود و اعمال صالح بر اساس نیت برای مؤمن وزن می شود، افزود: بر اساس روایت در قیامت حق دارای وزن است و بدی اصلا وزنی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: زلیخا و حضرت یوسف هر دو به طرف درب می دویدند، ولی نیت حضرت یوسف برای فرار از گناه بود و زلیخا برای رفتن به سمت گناه، انسان با نیت خوب اعمالش وزن پیدا می کند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: به راستی بزرگان صحیح گفته اند که حدیث «إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ،..» از ارکان دین است.

وی تصریح کرد: ارزش اعمال به نیت اعمال است، بنابراین مؤمنان باید به این نکته توجه داشته باشند که نیات باید صحیح و در مسیر کمال باشد، حتی اگر درس طلبگی هم می خوانیم براساس نیات به اهداف خود می رسیم.

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: طلاب برای رسیدن به مقاصد و کمالات باید نیات خود را والا قرار دهند، وگرنه اگر درس طلبگی برای کسب پول باشد هیچ تفاوتی با مغازه دار جامعه ندارد، چون نیت ها یکسان است، اما اگر طلبه برای رسیدن به خدا هجرت کرد نتیجه چیزی متفاوت می شود.

وی اذعان کرد: همه می دانند ورود به مسیر طلبگی و درس دین را خواندن زحمت بسیار دارد حال اگر دراین مسیر نیتی جز خدایی شدن بود، ضرر کرده ایم و به نتیجه نیز نخواهیم رسید، ولی اگر نیت خدایی بودن و خدایی کردن دیگران بود، بالاترین سودها است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: طلبه ای که در مسیر هدف خدایی شدن زحمت نکشد و فرصت جوانی را از دست بدهد، در دوران کهن سالی به زحمت فراوان خواهند افتاد، فرصت جوانی را برای خدایی شدن غنمیت بدانید.

وی عنوان کرد: اهل بیت بارها بیان کرده اند که راهی جز اطاعت خداوند برای رسیدن به سعادت نیست و کسی با خداوند نسبتی ندارد که بدون زحمت و تلاش بتواند عاقبت بخیر شود.

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان متذکر شد: اگر طلبه برای خدا کاری را کرد و نیتش برای خدا بود، وقتش را تلف نکرده است و در مسیر صحیح گام برداشته است، تلویزیون، موبایل، استفاده های غیر ضروری اینترنت و شبکه های مجازی همگی شیاطینی هستند که فرصت را از طلبه می گیرند./۲۰۳/939/ب1

ارسال نظرات