۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۰۹۳۹۶

تندباد سیاسی در عربستان سعودی

عدم حضور پادشاه سعودی در نشست سران بیست کشور در هامبورگ پرسش های بسیاری را برانگیخته و ورود وزیر دارائی این کشور به هامبورگ به نمایندگی از «ملک سلمان» به جای ولی عهد شبهه آمیز است.
عربستان بن نایف بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، «رأی الیوم» در مقاله ای نوشت: اظهارات مطبوعاتی « استفن سایبرت» سخنگوی دولت آلمان مبنی بر عدم حضور پادشاه سعودی در نشست سران بیست در هامبورگ در ماه جاری توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است.  

آنچه که تعجب برانگیز تر است اینکه انتظار می رفت به جای «محمد الجدعان» وزیر دارائی عربستان، «بن سلمان» ولی عهد این کشور به نمایندگی از سوی شاه سعودی چنین مسئولیتی را بر عهده گیرد. البته چنین انتظاری به دلیل ولی عهد بودن «بن سلمان» نیست بلکه از آن جهت که وی مسئولیت پرونده اقتصادی عربستان را بر عهده داشته و صاحب دیدگاه 2030 است و حال آنکه در این نشست سران بیست کشور از جمله آمریکا و روسیه و اروپا حضور دارند که خود فرصت طلایی را برای رایزنی های اقتصادی فراهم می کند.

عربستان سعودی در حال حاضر با حجم فراوانی از رویدادهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی روبروست که بار اضافی سنگینی را بر خاندان حکومتی تحمیل می کند اما عدم شفافیت در این زمینه راه را برای تفسیرهای شبهه ناک و شایعه آمیز به ویژه در شبکه های اجتماعی هموار کرده است.

اکنون سه تفسیر در مورد دلایل غیاب پادشاه سعودی و شاهزاده او در این نشست مهم وجود دارد:

تفسیر نخست بر این عقیده است که « ملک سلمان» وضع جسمانی خوبی نداشته و صاحبان چنین تفسیری به غیاب او از صحنه سیاسی کشور به مدت بیش از یک هفته و پس از عزل «بن نایف» از ولایت عهدی و جایگزینی «بن سلمان» اشاره می کنند

تفسیر دوم، دلیل غیاب پادشاه سعودی از حضور درنشست سران بیست را سرگرمی او با موضوع بحران های خلیجی و تحولات این حوزه می داند به ویژه مهلتی که به دولت قطر برای تعهد به شروط سیزده گانه داده بود، پایان یافته و دوباره به مدت دو روز تمدید شد و این موضوع احتمال تشدید تنش های اقتصادی و چه بسا نظامی علیه قطر را افزایش می دهد.

تفسیر سوم افزایش انتظارات داخل و خارج عربستان سعودی به دلیل صدور احکام جدید برای تکمیل تغییرات در رأس حکومت و اعمال تغییرات در آرایش نهادهای دولتی برای تقویت جایگاه ولی عهد جدید در کنار بروز اختلافات بین افراد خاندان حاکم پس از عزل «بن نایف» و انتصاب «بن سلمان» به ولایتعهدی است.

مقصود ما از طرح این موضوعات بیان این نکته است که عدم حضور شاه سعودی در نشست سران بیست کشور در هامبورگ در این هفته رنگ و بوی سیاسی داشته و هدف آن حضور در داخل عربستان سعودی برای تکمیل آرایش نهادهای حکومتی و شاید برکناری ولی عهد از ولایت عهدی و انتصاب او به سلطنت با بهانه های فراوانی چون بیماری و کهولت شاه است.  

طوفان تعیین «محمد بن سلمان» به عنوان ولی عهد  به ویژه در سطح ظاهری کمی آرام شده و هیچ بعید نیست که این آرامش فعلی گمراه کننده و مقدمه تندبادهای بزرگ و کوچک دیگری باشد، زیرا روند تغیر هنوز تکمیل نشده و بر اساس گزارش های غربی به آن نرمی و روانی که محافل رسانه ای و تبلیغی از آن سخن می گویند، نیست. بنا بر این باید گفت عربستان سعودی در انتظار حوادث تکان دهنده ای در بیش از یک سطح است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات