۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۰۹۴۳۳
دانشیار حقوق جزای دانشگاه تهران:

برخی سیاست های کیفری جمهوری اسلامی نیاز به اصلاح دارد

میرخلیلی با اشاره به لزوم اجرای حقوق بشر اسلامی در جامعه تأکید کردکه سیاست های کیفری جمهوری اسلامی نیاز به اصلاح دارد و اگر این اصلاح صورت بگیرد شاهد کاهش بسیاری از ناهنجاری ها خواهیم بود.
سید محمود میرخلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمود میرخلیلی دانشیار حقوق جزای دانشگاه تهران در همایش تخصصی «بررسی ابعاد حقوق بشر آمریکایی و راهکار مقابله با آن» که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مجتمع اصناف استان قم برگزار شد، اظهار داشت: حقوق بشر از روش های بنیادین است که صرف نظر از تابعیت و مذهب برای انسان ها کرامت قائل است.

وی تأکید کرد: با توجه به آیات قرآن همزمان با آفرینش انسان او دارای کرامت ذاتی می شود، بنابراین همه انسان ها دارای کرامت هستند هرچند کرامت اکتسابی انسان نیز با معیار تقوا سنجیده می شود.

میرخلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر رویکرد لیبرالیستی دارد، عنوان داشت: این اعلامیه در بسیاری از اوقات با مبانی اسلامی همسویی ندارد، چراکه مسائلی از جمله مبارزه با استعمارگری و تجاوز در آن دیده نشده است.

وی تأکید کرد: حقوق بشر آمریکایی نیز به این معنا است که این دولت حق دارد در هرجای دنیا برای حفظ منافع شخصی خودش دست به هر جنایتی بزند که حمایت از تروریست ها، بمباران ها، نژاد پرستی و دخالت های بیجا از جمله آنها است و کوچکترین محکومیتی نیز نسبت به آن جنایت ها صورت نمی گیرد.

معاون پژوهشی پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزاری نشست های علمی در زمینه آگاهی بخشی به مردم را مسأله ای ضروری خواند و خاطرنشان کرد: همواره روشن گری های لازم باید در سطح ملی و جهانی صورت بگیرد، چراکه بسیاری از جوان ها ناآگاه هستند و به این دولت خوشبین هستند ولی مهمتر از همه اقدام و عمل است.

وی تصریح کرد: باید حقوق بشر اسلامی را بشناسیم تا بتوانیم رویکرد خوبی در مقابل هجمه های بین المللی فارغ از عرصه دیپلماتیک داشته باشیم، به این معنا که اگر در مقابل حقوق بشر آمریکایی حرف می زنیم خودمان در عمل همانند آنها نباشیم و به عنوان نمونه اگر سیاست کیفری این دولت دارای عیب و ایراد است ما باید اشکالات سیاست کیفری خودمان را از بین ببریم.

میرخلیلی در پایان با اشاره به لزوم جریان پیدا کردن سیاست کیفری اسلامی در جامعه اسلامی تأکید کرد: امروز باید به این نتیجه برسیم برخی مجازات ها دیگر کارایی را ندارد به عنوان مثال وقتی خانواده ای دو یا سه نفرشان به دلیل جرم مواد مخدر اعدام شده اند و هنوز این کار را ادامه می دهند دیگر اعدام برای آنها کارایی ندارد، هرچند مجلس جدیدا به این فکر افتاده است.

وی در پایان با بیان اینکه سیاست های فرهنگی غرب برای جامعه ما کارایی ندارد، تأکید کرد: باید بدانیم اگر مبانی حقوق بشر اسلامی از جمله کرامت انسانی در جامعه اجرا شود شاهد کاهش جرائم و ناهمواری های جامعه خواهیم بود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات