۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۵۰۹۴۸۹
استاد حوزه علمیه خواهران:

نخستین شرط بندگی جهاد با نفس است

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه جهاد با نفس اهمیتی به وسعت سرنوشت و ابدیت انسان دارد، گفت: نخستین شرط بندگی جهاد با نفس است.
تزکیه نفس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مجیدی، استاد حوزه علمیه خواهران امروز در آستان قدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اول شرط بندگی و یکی از دشوارترین جهادهای انسان در زندگی جهاد با نفس است، گفت: امام خمینی(ره) از جهاد با نفس به عنوان جهاد اکبر یاد می کنند زیرا یکی از دشوارترین جهادهای انسان همین جهاد است و به قدری اهمیت دارد که سرنوشت انسان و سعادت و شقاوت و ابدیت او را تعیین می کند.

وی افزود: اول شرط مجاهده با نفس این است که انسان تفکر کند زیرا تفکر درباره خویشتن موجب می شود که انسان به هدف خلقت و سرانجام امور بیاندیشد و همین تفکر انسان را از غفلت نجات داده و او را به چاره اندیشی به حال خود وادار می دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: انسانی که اهل تفکر باشد می داند که چه در انتظار اوست برای همین خود را برای آن آماده می کند و برای اینکه خود را از این وضعیت خارج کند با توکل به خدا عزم خود را برای خروج از شرایط فعلی جزم می کند.

خانم مجیدی تأکید کرد: انسان پس از اینکه عزم خود را تقویت کرد سعی می کند که با محاسبه، مراقبه و مشارطه از خود در برابر وسوسه های نفس و گناه مواظبت کند.

وی با بیان اینکه مشارطه به معنای این است که انسان با خود شرط می کند که امروز بر خلاف فرمان خداوند عمل نکند، گفت: نباید از خود انتظار داشته باشیم که در اولین روز مشارطه تمام اعمال خلاف خود را ترک کنیم بلکه به مرور زمان با داشتن مشارطه اعمال خلاف فرمان الهی در زندگی ما کم رنگ می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: در کنار مشارطه فرد سعی می کند که از خود مراقبت کند یعنی مراقبت است که برخلاف شرط خود با خداوند عمل نکرده و سعی می کند که با مراقبه حافظ مشارطه خود باشد.

خانم مجیدی ادامه داد: کسی که مشارطه و مراقبه داشت، شب هنگام سعی می کند که خود را مورد حسابرسی قرار دهد و زمانی که حسابرسی اعمال خود را داشت متوجه می شود که چه خطاهایی کرده است و روز بعد سعی می کند که از طریق مشارطه این خطاها را کم کند و انسانی که به این سبک زندگی وارد شود در عرض چند ماه می تواند زندگی خود را از انواع آلودگی ها پاک کند و مؤمن سعی می کند در این مسیر همواره از خدا مدد بگیرد و سعی می کند تا جایی که می شود با خوب شدن به خود مغرور نشده بلکه روز به روز عیوب بیشتری را از خود برطرف کند./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات