۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۰۹۵۴۱
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

امانت‌داری و توانمندی لازمه کارآمدی مدیران نظام اسلامی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با اشاره به اینکه امانت‌داری و توانمندی از ملزومات کارآمدی مدیران است، گفت: در نظام اسلامی پذیرش مسؤولیت امانتی است که به فرد سپرده شده است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی امروز در دیدار شماری از روحانیان استان، با اشاره به آفت ناکارآمدی کارگزاران و اثرات آن، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرماید «آفةُ الأعمال عجز العُمّال»؛ آفت کارها، ناتوانی کارگزاران است.

وی افزود: در آموزه‌های دینی سفارش اکید شده که کار به کاردان و امانت به اهلش سپرده شود و قرآن کریم معیارها و ملاک‌های گوناگونی برای کارآمدی مدیران مشخص کرده است.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه یکی از این ملاک‌ها امانت‌داری و توانمندی است، خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی پذیرش مسؤولیت نانی در کف نیست بلکه باری بر دوش است؛ به‌گونه‌ای که کارگزاران در این نگاه امانت‌دارند و مسؤولیت، امانتی است که به آنها سپرده شده نه طعمه و لقمه‌ای که با آن به نام و نوایی برسند.

وی ادامه داد: در داستان دختران شعیب و موسی(ع) و گزارش آنها به پدرشان شعیب که این جوان کارآمدی و شایستگی دارد تا از او در کارها کمک گرفته شود و مسؤولیت‌ها به او واگذار گردد، چنین می‌خوانیم «یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ؛ ای پدر! او را به کار گیر که هم توانای بر کار است و هم امانت‌دار و این بهترین گزینه است».

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ملاک‌های مدیران و کارگزاران نظام اسلامی دانا بودن بر کار است، تصریح کرد: کارشناسی و شناخت حوزه کاری یکی از شرایط کارمند و کارگر کارآمد است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر کسی تخصص انجام کاری که به او سپرده می‌شود را نداشته باشد کارآمدی او صفر خواهد بود و جز تلف کردن بیت‌المال چیز دیگری به مردم نخواهد رسید؛ از ای ن‌رو افزون بر توانایی بر کار باید دانا و کاربلد هم باشد تا بتواند کاری از پیش ببرد، گرهی را بگشاید و در نهایت اهل اقدام و عمل باشد نه اهل شعار و حرف.

وی اضافه کرد: حضرت یوسف(ع) پیامبر زمانی که به جایگاه مسؤولیت کلان و کلیدی مصر می‌رسد و وجهه اجتماعی خوبی پیدا می‌کند، خود پیشنهاد می‌دهد که مسؤولیت امور اقتصادی و مالی کشور را به او بسپارند که در این زمینه دانا و توانای بر کار است، «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»؛ یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که من نگاهبانی آگاهم.

دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی اظهار کرد: پس افزون بر امانت‌داری و توانمندی آگاهی به کار هم از شرایط مدیریت موفق است؛ به‌ گونه‌ای که قرآن می‌فرماید «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»؛ او را (طالوت را) در دانش و توانایی جسمی، فزونی بخشیده است./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات