۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۰۹۸۸۶
گزارشی از مسجدی متفاوت و موفق در حاشیه شهر مشهد؛

اینجا مردم از تولد تا مرگ با مسجد زندگی می کنند

در طرح مسجد جهادی که از سوی امام جماعت خوش فکر یکی از مساجد حاشیه شهر مشهد ارائه شده، زندگی مردم از آغاز تا پایان زندگی در زمینه های مختلف تحت پوشش برنامه های متنوع و اثرگذار مسجد قرار گرفته و ضمن تحقق کارکردهای مسجد در سطح تراز اسلام، مشکلات و آسیب های اجتماعی کاهش و سطح زندگی مردم ارتقا می یابد.
مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی مسجد جهادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در منتهی الیه شمال شرقی مشهد، چند ده متری مانده به پایان منطقه مسکونی و شروع جاده سرخس، حوالی خیابان حر 47، حیاتی با نرده های سبزرنگ که بچه های قد و نیم قد از سروکول آن بالا می روند، توجه هر عابری را جلب می کند و دقایقی را تأمل می کند تا بداند اینجا کجاست؛ یکی هندزفری در گوشش گذاشته و کناری نشسته، دیگری دارد وضو می گیرد، در گوشه ای دیگر، چند نفر مشغول کار بنایی هستند، شش هفت نفری کنار درب ورودی ساده و رنگ و رفته حیات، گعده تشکیل داده اند، عده زیادی هم مشغول چیدن رحل های قرآن هستند و خصوصا با وجود ساختمان متفاوت و باغچه و آلاچیق وسط حیات، وضعیت به گونه ای است که تا وقتی چشمم به تابلوی نسبتا کوچک روی نرده ها که نوشته: «مسجد شبانه روزی امام رضا(ع)»، نیفتاده، فکر میکنم اینجا پارک یا مجتمع فرهنگی تفریحی است و تردید دارم که نشانی مسجد را درست آمده باشم! سراغ امام جماعت مسجد که در حال صحبت با پسربچه ای هفت هشت ساله درباره کارهای مسجد است، می روم و برای گفت و گو با او به اتاقش در داخل مسجد هدایت می شوم؛ داخل مسجد هم بچه ها با شور و حال خاصی در حال آماده کردن سفره افطاری ساده هستند و با دیدن امام جماعت، برای سلام و احوالپرسی و دست دادن از هم پیشی می گیرند؛ دورتا دور مسجد، درب اتاق های امام جماعت، هیأت امنا، کلاس آموزشی، اتاق فرمان، سالن مطالعه، سمعی و بصری، فضای مجازی، سالن ورزشی و قفسه های کتاب جلب توجه می کند تا حدی که احساس می کنم به یک ساختمان اداری و تشکیلات رسمی وارد شده ام؛ در عین حال سادگی و بی تکلفی آن مرا یاد مساجد و تکایای روزهای انقلاب می اندازد؛ اتاق امام جماعت هم دست کمی از این سادگی ندارد و با وجود ابعاد پنج شش متری، کفپوش موکت، یک میز تحریر تاشوی کوچک، میز کوچک و قدیمی دیگری که تقویم رومیزی، جاچسبی، قرآن و تلفن رویش جای گرفته، یک پشتی قدیمی و قفسه کتاب مستعملی که برای استفاده مجدد، رنگ شده، بیشتر شبیه حجره های طلبگی است تا اتاق مدیر یک مسجد یا بهتر بگویم یک پایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی. در دقایق کوتاهی که تا شروع جلسه ترتیل روزانه قرآن مسجد به مناسبت ماه مبارک رمضان باقیست، پای صحبت امام جماعت مسجد شبانه روزی امام رضا(ع) شهرک شهید باهنر می نشینیم تا بیشتر در جریان آنچه در این مسجد متفاوت می گذرد، قرار بگیریم.

مسجد باید حرف اول را در زندگی مردم بزند

حجت الاسلام سیدمحمدکمال صداقت که سه سال است در قالب طرح هجرت، ساکن این محله شده، همینطور که جواب سلام و سوالات بچه ها را می دهد، می گوید: معتقدم مسجد تراز اسلام، مسجدی است که در همه مواردی که عبادت محسوب می شود یا مورد نیاز واقعی بشر است، حرف اول را بزند تا بتواند به فلسفه تاسیس مسجد که رشد و کمال بشر و نجات او از هر گونه محرومیت مادی و معنوی است، جامه عمل بپوشاند؛ بنابراین در یک محاسبه ابتدایی یک مسجد باید بتواند در زمینه آرامش روحی و روانی(از طریق کسب علم و آگاهی های لازم)، تربیت مناسب، مشورت های دلسوزانه، شنیدن موعظه های حق و اثر گذار، عباداتی همچون نماز و قرائت قرآن، توسل، احیا، اعتکاف و ...، مسکن، تغذیه، پوشاک، تفریحات و.... که برای تعالی مادی و معنوی یک انسان ضرورت دارد، فعال بوده و خدمات ارائه دهد.

طرحی برای تحقق مسجد تراز اسلام

وی در ادامه، به طرح «شبکه مساجد جهادی» که در راستای تحقق اهداف فوق، به ابتکار او ارائه و در این مسجد اجرایی شده است، اشاره و اضافه می کند: طرح شبکه مساجد جهادی، ارتباط مساجد با یکدیگر به منظور هم افزایی در تأمین زمینه های رشد انسان را پیشنهاد می کند؛ به گونه ای که در این ارتباط، هیچ مسجدی زیر نظر مسجد دیگر قرار نگرفته و ارتباط هرمی شکل نمی گیرد بلکه هر مسجد در هر زمینه ای که توانمندی داشته باشد با مساجد دیگر همکاری می کند و اخلاقا موظف است که در صورت تمایل مسجد دیگر و وجود ظرفیت در آن، تمام توان خود را چه نرم افزاری و چه سخت افزاری در اختیار مسجد دیگر قرار دهد. مسجد دیگر نیز موظف است بعد از استفاده از قابلیت های یک مسجد و فراهم شدن زمینه رشد و رسیدن به توان بالا، در همان شاخه یا شاخه های دیگر از مسجدی که به او خدمت کرده با تمام توان پشتیبانی و حمایت کند. همچنین، منطق این شبکه به گونه ای است که رشد هر مسجدی قطعا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به نفع مسجد دیگر نیز هست چرا که همه در کل، عضو یک شبکه هستند و این بدان معناست که مسجد در یک شبکه قوی قرار گرفته و یک شبکه قوی می تواند در مواقع مختلف حمایت قوی تری از اعضای شبکه داشته باشد. از سوی دیگر ضعف و یا نزول یک مسجد باعث ضعف و نزول مساجد دیگر نمی شود زیرا مساجد دیگر، وابستگی ذاتی و سلسله وار به آن مسجد ندارند بلکه فقط در مقاطعی خاص از کمک های آن مسجد برخوردار شده اند.

مساجد جهادی، زندگی افراد از تولد تا مرگ را تحت پوشش دارند

امام جماعت مسجد شبانه روزی امام رضا(ع)، منظور از لفظ جهادی را انجام کار به صورت خستگی ناپذیر و مستمر، بدون سستی و فقط با انگیزه الهی می داند و  ادامه می دهد: پس از بررسی ها و آزمون و خطاهای انجام شده، شاخه های جهاد سازندگی، جهاد اجتماعی و خانواده، جهاد محرومیت زدایی، جهاد توانمند سازی، جهاد اقتصادی، جهاد تربیتی، جهاد علمی، جهاد سلامت، جهاد تعظیم شعائر، جهاد سیاسی و جهاد نظامی برای تحقق یک مسجد تراز در طرح شبکه مساجد جهادی پیشنهاد شده است. در واقع طرح شبکه جهادی در شاخه های متعدد خود، زندگی یک فرد از بدو تولد تا هنگام مرگ را به صورت کامل پوشش می دهد؛ به عنوان مثال با هدف تبیین نقش مادر در تربیت فرزند و نیز دلبستگی کودک به مسجد، وقتی نوزادی متولد می شود لوح تقدیری همراه شیرینی، یک دست لباس و یک بطری روغن زرد برای او می بریم. به سن مدرسه که می رسد او را تحت نظام تربیتی که در طرح مساجد جهادی پیش بینی شده، آموزش می دهیم، برای اشتغال او از همه ظرفیت مسجد به ویژه در راه اندازی کارگاه های تولیدی استفاده می کنیم، هنگام ازدواج، با کمک به تأمین جهیزیه و هزینه های مراسم عروسی، زمینه ازدواج آسان و اسلامی را برای او فراهم می کنیم، اگر بیمار شود به عیادتش می رویم و پس از فوت نیز به تشییع جنازه اش می رویم و از بازماندگانش دلجویی می کنیم.

شروع با جهاد سازندگی؛ از چهار نفر تا صدنفر

حجت الاسلام صداقت اضافه می کند: برای اجرای این طرح در مسجد امام رضا(ع)، حدود دو سال پیش با سه چهار نفر خادم جهادی و از شاخه جهاد سازندگی شروع کردیم که به مرور این تعداد به 16، 30 و حالا به بیش از 100 نفر رسیده است به گونه ای که برای جذب نیروی جدید ظرفیت نداریم. از نوجوان 10 ساله تا پیرمرد 80 ساله، بی سواد و کم سواد تا پزشک، مهندس و استاد دانشگاه، از نقاط مختلف مشهد با تخصص و مهارت های متنوع همچون بنایی، جوشکاری، کاشی کاری، کارگری، مکانیکی، گچکاری، نجاری، طبابت، مشاوره، منبر، آموزش قرآن، کلاس های تقویتی، خدمات فنی و مهندسی، طراحی، خدمات نظافتی، آشپزی و... عضو گروه جهاد سازندگی هستند و اخلاقا تعهد داده اند در بازه زمانی خاصی خدمتی را به صورت رایگان انجام دهند. اعضای گروه جهادسازندگی با مشارکت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به مدیریت حجت الاسلام نظافت، هر ماه یک روز برای مانور فراخوان می شوند و در مناطق مشخص شده به بهسازی راه ها، تعمیر خانه ها و ساختمان ها و کارهای عمرانی می پردازند. خودم هم با لباس روحانیت در کنار اعضای گروه، کار و سعی می کنم به فرموده قرآن کریم، با عمل خود مبلغ و مشوق دیگران برای کار جهادی باشم. حدود 30 عضو طلبه دیگر را هم برای ارائه خدمات فرهنگی، اقامه نماز، سخنرانی و تبیین مبانی دینی خدمت جهادی میان همه گروه ها تقسیم می کنم. مردم و خیرین هم برای کارهای سازندگی کمک های متنابهی می کنند و بعد از هر بار سازندگی این کمک ها بیشتر می شود.

جهاد اجتماعی و خانواده/ تاکنون سه زندگی از فروپاشی نجات یافته

این فعال فرهنگی در حالی که مابین صحبت، به هماهنگی مراسم ترتیل خوانی هم رسیدگی می کند، در معرفی شاخه جهاد اجتماعی و خانواده می گوید: در این شاخه اهدافی چون تشکیل خانواده به صورت اسلامی و آسان، حفظ، حراست و تقویت خانواده های موجود و رسیدگی و اطلاع از احوال خانواده ها در اتفاقات مهم زندگی دنبال می شود. در بخش حراست از خانواده، خانواده هایی که دچار مشکل شده اند شناسایی و برای رفع مشکل آنها برنامه ریزی و همفکری و اقداماتی همچون ارجاع به مشاوره های مذهبی و تامین هزینه آن و نیز حکمیت در درون خانواده ها از طرف زوجین و یا در صورتی که اعتیاد، عامل فروپاشی خانواده باشد، معرفی زوج به کمپ ترک اعتیاد و تامین هزینه آن و یا تامین شغل مناسب انجام می شود. همچنین خانواده های موفق شناسایی و به صورت نمادین در مراسمات معرفی می شوند. از زمان آغاز به کار شورای شاخه جهاد اجتماعی و خانواده تاکنون چهار ازدواج آسان و اسلامی توسط مسجد برگزار شده است و سه زندگی از طلاق و فروپاشی نجات یافته اند.

جهاد اقتصادی/ مسجد؛ مرکز تبادلات اقتصادی، تولید و اشتغال

وی در توضیح جهاد اقتصادی نیز به اهمیت استقلال اقتصادی مسلمانان اشاره و تصریح می کند: مسجد در تولید و اشتغالزایی باید حرف اول را بزند تا مردم بدانند مسجد دنیا را هم آباد می کند و اینگونه نیست که صرفا محلی برای عبادت و آبادی آخرت باشد. مسجد می تواند مرکز تبادلات اقتصادی نمازگزاران و اهالی محله قرار گیرد و از این طریق به تحقق اقتصاد اسلامی و نیز مدیریت فضای فرهنگی کمک کند. تاسیس فروشگاه های جهاد اقتصادی داخل مسجد یا سطح محله، فروش اجناس ایرانی با اولویت محصولات مساجد و مسجدی ها، تشکیل شورای جهاد اقتصادی در هر مسجد و حذف پول از مبادلات، طرح هایی است که به نقش آفرینی اقتصادی مسجد کمک می کند. در این راستا فروشگاه های جهاد اقتصادی در مسجد امام رضا(ع) تاسیس شده که موظف هستند کالای ایرانی و با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت بفروشند و قرار است کالاها را از طریق پیک(توسط نوجوانان طرح نظام تربیت) به درب منازل مردم ارسال کنند تا ضمن اینکه نوجوانان روش تبادل مالی و تجارت و برخورد با مردم را می آموزند، برای آنان یک حساب اعتباری در نظر گرفته می شود که با انجام بهتر مسئولیت ها امتیاز برای نوجوان ثبت میشود و میتواند طبق یک برنامه مدون از امتیازاتش به صورت اقتصادی استفاده و خرید یا دیگر تبادلات اقتصادی انجام دهد.

حجت الاسلام صداقت با اشاره به رایزنی مسجد با مساجد دیگر جهت فروش و تبادل کالاها ادامه می دهد: به تازگی یکی از خیرین، یک دامداری به مساحت 600 متر را به مدت دو سال برای تولید و اشتغالزایی به مساجد جهادی واگذار کرده است که بنا داریم برای پرورش مرغ، شترمرغ و بلدرچین استفاده کنیم. برنامه اقتصادی دیگری که در دستور کار قرار دارد، کارگاه پارچه بافی و خیاطی است که در حال رایزنی با سه نفر از فعالان این حرفه جهت خرید سه چهار دستگاه و تعلیم هنرآموزان(با اولویت بانوان خودسرپرست یا سرپرست خانواده) هستیم. دیگر برنامه اقتصادی مسجد، اشتغالزایی برای حدود 150 زن تحت پوشش است که بسیاری از آنها دچار فقر شدید هستند(از طریق پاک کردن سبزی و حبوبات و بسته بندی آن، خشک کردن میوه جات پادرختی در باغات، امور خدماتی که از طرف دیگر مساجد جهادی تقاضا میشود، پخت نان به صورت بسیار سالم در منازل به وسیله تنورهای گازی و یا حتی تنورهای گلی و تولید روغن دنبه و شحم گاو ). در طرح «تعاونی جهادگران مساجد جهادی» نیز هر فرد به هر مقدار که میتواند تعدادی از سهام یک زمین زراعی یا هر پروژه اقتصادی دیگر را خریداری کرده و بعد از خرید با تعیین هیأت مدیره در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال شروع به کار می کند. مسجد امام رضا(ع) تاکنون با همین حجم کم کار اقتصادی، برای حداقل شش خانواده ایجاد شغل و تهیه مسکن داشته است.

جهاد محرومیت زدایی/ تشرف به تشیع با کوچکترین خدمات

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) درباره جهاد محرومیت زدایی و توانمندسازی نیز خاطرنشان می کند: پس از شناسایی نیازمندان، گروه محرومیت زدایی به آنان مراجعه و اطلاعات کامل از نیازمندی و در عین حال ظرفیتهایشان تهیه می کند تا در زمان های مناسب و با شرط خدمت به شرط خدمت به این خانواده ها رسیدگی شود. برنامه دیگری که در این شاخه دنبال میشود این است که از مردم و خیرین می خواهیم هر کس هر وسیله ای که در منزل دارد و مورد نیازش نیست، به مسجد اهدا کند تا مسجد این وسائل را بعد از بهینه سازی و تعمیر بین نیازمندان توزیع کند که در نمونه ای به یادماندنی، خانواده نیازمند اهل سنت به علت اهدای چند وسیله منزل کارکرده، به مکتب اهل بیت(ع) راه یافتند.

جهاد توانمندسازی/ ریشه کنی فقر از طریق کارآفرینی

در شاخه توانمندسازی بر روی ریشه کنی فقر کار می شود در حالی که شاخه محرومیت زدایی، به رسیدگی به فقرا به صورت مقطعی و مسکّنی(تا وقتی که خانواده یا فرد مورد نظر بتواند روی پای خود بایستد) توجه دارد و بعد از آن مرحله اساسی که همان ریشه کنی فقر در آن خانواده است، درقالب جهاد توانمندسازی( آموزش فنون و مهارت های مختلف و نیز تهیه سرمایه و ابزار کار) دنبال می شود. تاکنون در رابطه با کارآفرینی در زمینه های پارچه بافی، خیاطی، خشک کردن میوه و سبزیجات، بسته بندی، پرورش دام و طیور به صورت غیرصنعتی و مواردی از این دست رایزنی هایی با کمیته امداد و تعدادی از فعالان عرصه کارآفرینی انجام شده است.

جهاد علمی

وی در توضیح شاخه های علمی، تربیتی، تعظیم شعائر، سیاسی امنیتی و سلامت طرح شبکه مسجد جهادی نیز می گوید: در جهاد علمی، به منظور شناسایی نخبگان، پرورش استعداد آن ها و سازماندهی آن ها برای نوآوری های علمی، بانک اطلاعات کامل از سطح علمی اهالی محله تهیه و افراد دارای دانش نسبی مشخص می شوند تا در صورت آمادگی به عنوان جهادگر علمی برای دانش افزایی افراد دیگر جامعه بکارگیری می شوند. در صورت بالا بودن سطح علمی اکثر افراد محله نیز، برای کمک به مساجد جهادی دیگر زمینه سازی می شود.

جهاد(نظام) تربیتی به منظور کادرسازی

در قالب جهاد تربیتی که اکنون 50 نفر را در مسجد امام رضا(ع) تحت پوشش دارد، برای گروه جهادی، کادرسازی می شود؛ به گونه ای که کودکان از سنین ابتدایی تا نهم به مدت سه سال و طی هفت درجه مسجدیار، محب، صابر، بصیر، مؤمن، عبد و مخلص، در زمینه های روخوانی و معارف قرآن، احکام، عقاید، اخلاق، تقویت دروس و سایر موضوعات ضروری و کاربردی آموزش می بینند. در این شاخه نیز همه مساجد با هم شبکه می شوند و از قابلیت های هم استفاده می کنند؛ برای مثال ممکن است بعضی مساجد در طرح «مدرسه در مسجد» تجارب خوبی داشته و توانسته باشند مربیان خوبی تربیت کنند یا بعضی مساجد در طرح نظام درجه بندی مساجد یا  برنامه «حوزه در مسجد» و دیگر طرح ها موفق باشند که تجربیات خود را در قالب در اختیار دیگر مساجد می گذارند. از طریق این ارتباط شبکه ای، طرحها به تدریج تکمیل شده و کم کم به یک طرح واحد و کامل و یکپارچه نزدیک می شوند گرچه الزامی به این یکپارچگی نیست.

جهاد تعظیم شعائر با تأکید بر نوآوری و اثربخشی برنامه ها

جهاد تعظیم شعائر هم بر برگزاری ابتکاری و اثربخش مراسمات و مناسبت های ملی و مذهبی تأکید دارد؛ از جمله «منبرهای تصویری» که در ان متناسب با موضوع صحبت سخنران، نورپردازی تغییر می کند یا «منبر چندبعدی» با استفاده از افکت ها و نورپردازی که طی چند سال اخیر خودم از این شیوه استفاده کرده و استقبال خوب مردم را دیده ام. جمع خوانی قرآن با حضور قاریان نیز یکی دیگر از شیوه های مورد استقبال مردم است که در مسجد ما با وجود فضای کوچکی که دارد و تبلیغات بسیار کم، 200 مستمع دارد. همچنین هیأت نوجوانان 8 تا 12 ساله مسجد که حتی مداحشان هم از خودشان است، اخیرا تشکیل شده و اثرات خاص خود را دارد.

جهادسیاسی امنیتی

بهترین نهادی که می توان برای تصدی این دو شاخه در هر مسجد پیشنهاد کرد، نهاد بسیج است که در مسجد امام رضا(ع) نیز در این زمینه گشت های امنیتی بسیج در منطقه بیش از قبل فعال شده و اولویتشان تأمین امنیت مسجدی ها و اعضای جهادی است.

جهاد سلامت/ از ترک اعتیاد تا راه اندازی مطب طب سنتی

در این شاخه، شورایی با عنوان شورای جهاد سلامت در مسجد تشکیل و یک بانک اطلاعات کامل از تمام اهالی محله از نظر سلامتی و امراض و آسیب های جسمی(تغذیه، ورزش، بهداشت و پیشگیری، درمان) و روحی (مشاوره، کلاسهای آموزشی سبک زندگی اسلامی در زمینه های: خانواده، کار، اجتماع و...)تهیه شده است. همچنین تعدادی پزشک جهادی جهت ویزیت رایگان با مسجد همکاری دارند و درصدد راه اندازی مطب طب سنتی اسلامی و برنامه ریزی جهت تهیه دو دستگاه تست فشار و قند خون و یک دستگاه فیزیوتراپی هستیم تا به صورت رایگان و طبق اصل خدمت به شرط خدمت به نمازگزاران و محرومین خدمت رسانی شود. فروشگاه مسجد نیز حتی الامکان محصولات طبیعی و سالم عرضه می کند. از سوی دیگر معتادان به مراکز کمپ اعتیاد معرفی و چند نفر ترک کرده اند. خود مسجد هم با ارائه مکان و برگزاری جلسات ترک اعتیاد توسط افرادی که ترک کرده اند، از 100 معتاد حمایت می کند. تیم های فوتسال، فوتبال و کشتی نوجوانان نیز جهت ترویج فرهنگ ورزش همگانی تشکیل شده است و برنامه های کوهنوردی، دو میدانی، پیاده روی و کار بدنی که به مراتب برای سلامت جسم مفیدتر از ورزش های حرفه ای است، در دستور کار قرار دارند.

خدمت به شرط خدمت

حجت الاسلام صداقت با اشاره به تدابیر پیش بینی شده در طرح مساجد جهادی به منظور پیشگیری از آسیب ها یا سوء استفاده ها می گوید: با توجه به اینکه هدف، نجات واقعی انسان ها است و نباید با کمک رسانی غیرحساب شده، زمینه نابودی انسان ها را فراهم کرد، برای خدمت به نیازمندان، شعار «خدمت به شرط خدمت» را در سرلوحه کار خود قرار داده ایم؛ به این صورت که اگر خانواده نیازمندی دارای حیاط بزرگ و خاکی است به صورتی که میتوان در آن مرغ و خروس و تخم مرغ غیرصنعتی و سالم تولید کرد یا در خانواده ای اگر زن توان کار حداقلی مانند خدمات نظافتی و مانند آن را دارد از این ظرفیت ها برای مسجد یا سایر نیازمندان استفاده می شود. یا حتی اگر کسی در خانه افتاده و به هیچ نحوی توان کار ندارد، به او ماموریت فرستادن صلوات یا ختم قرآن یا سوره های مختلف و دعا کردن برای بانی و امثال آن را می دهیم تا ضمن جلوگیری از ایجاد روحیه تکدی گری یا افزایش توقعات در افراد، ظرفیت های فراوان راکدمانده در خانواده های مستضعف نیز شناسایی و فعال شود.

افطاری ساده

وی ادامه می دهد: سفره های افطاری ساده نیز از دیگر برنامه های در حال اجرا در مسجد امام رضا(ع) است که هر شب با هزینه 600 هزار تومان توسط خیرین، میزبان 500 نفر از روزه داران محله باهنر است.

این فعال فرهنگی اجتماعی با اشاره به همکاری مسجد با سپاه پاسداران، شهرداری، کمیته امداد(بناست شعبه کمیته امداد در منطقه باشیم) و آستان قدس رضوی(در قالب طرح خادم یاران رضوی که اعضای گروه جهادی مسجد، هر ماه یک کشیک افتخاری در حرم مطهر دارند) خاطرنشان می کند: بیشتر متکی به ظرفیت مردم هستیم و پس از پیشرفت کار با نهادهای دولتی نیز جهت گسترش مشارکت مردم در اداره امور، همکاری خواهیم داشت.

برکات و دستاوردهای جهادی بودن مسجد

به گفته حجت الاسلام صداقت، درب مسجد شبانه روز جهت استفاده زائران و مسافران باز است و اجرای طرح شبکه مساجد جهادی نیز مسجد را با بخش های مختلف زندگی مردم گره زده، جایگاه و کارکرد مسجد را در نظر اهل محل بالا برده و به مسجدی که همه جوره مایل به خدمت رسانی است، تبدیل کرده است؛ اغلب ارتباط تنگاتنگی با مسجد دارند و به این باور رسیده اند که مسجد می تواند در همه شئونات زندگی شان ایفای نقش کند.

وی، اعتیاد، تکدی گری، فقر و بیکاری را مهمترین آسیب های منطقه عنوان و با اشاره به اقدامات مسجد برای کنترل این آسیب ها اظهار می کند: در زمینه رفع فقر و بیکاری، با کمک خیرین 130 خانواده را با ارائه خدمات مختلف تحت پوشش داریم. در زمینه رفع اعتیاد نیز به فردی که عمری معتاد و منزوی بود و به تازگی عقد کرده بود و در نشست های ترک اعتیاد مسجد شرکت می کرد، خانه، وام و کار دادیم تا به خانه خودش رفت. فرد دیگری که آواره بود و هیچ پناهی نداشت را درمسجد مکان دادیم و دامادش کردیم که هر دو خود را مدیون مسجد می دانند و می گویند اگر مسجد نبود معلوم نبود ما اکنون در چه حال و وضعیتی بودیم.  

سوابق تحصیلی تبلیغی

شاید با مطالعه این مطالب برای شما هم این سوال پیش بیاید که فردی با این حجم فعالیت موفق و اثربخش چه پیشینه ای دارد و چه مسیری را به لحاظ علمی، اجتماعی و خانوادگی طی کرده است؛ امام جماعت جوان و جهادی مسجد شبانه روزی امام رضا(ع) شهرک شهید باهنر که اصالتا اهل محله جوادیه در نزدیکی حرم مطهر رضوی است، تحصیلات کلاسیک را تا سیکل خوانده و مشغول کار و بعد هم خیلی اتفاقی طلبه شده و اکنون سال چهارم درس خارج فقه و اصول را طی می کند. او که در دوران طلبگی نیز سابقه تبلیغ در مناطق محروم کرمان و روستاهای تربت حیدریه و نیشابور را داشته است، پیش  از حضور در شهرک باهنر، چهار سال امام جمعه کدکن بوده و افزون بر برگزاری کلاس های مفاهیم، روخوانی و روانخوانی برای نوجوانان، کلاس های تفسیر تصویری خود را از آنجا آغاز کرده است؛ جلساتی که در شهرک شهید باهنر هم تا یک سال با بیش از 150 مستمع ادامه داشت اما با شروع طرح جهادی به دلیل نبود فرصت و به رغم اصرار مردم، تعطیل شد.

تحت تأثیر شخصیت امام، طلبگی را انتخاب کردم

حجت الاسلام صداقت درباره دوران کودکی و چگونگی انتخاب مسیر طلبگی می گوید: باتوجه به فضای مسموم مدرسه در زمان طاغوت، پدرم که روحانی و روضه خوان معروفی در مشهد بود، اجازه نداد مدرسه بروم؛ خیلی بازیگوش بودم و با توجه به تنبیهات شدیدی که ان زمان مرسوم بود، علاقه ای به درس و مدرسه نداشتم؛ یک ماه یا چند روز مانده به امتحانات درس می خواندم  و بیشتر کار کردن را دوست داشتم لذا همین که پدرم گفت دیگر مدرسه نرو، خوشحال شدم. سه سال راهنمایی را هم متفرقه امتحان دادم و طی این مدت، خصوصا در تابستان ها در حرفه های مختلف مانند تعمیر تلفن و تلویزیون، بنایی، کارگری، قالیبافی، پارچه فروشی و دست فروشی  شاگردی یا کار می کردم. ما 11 فرزند بودیم و از میان برادرها سه تایشان طلبه بودند. پیش از امتحانات سال سوم راهنمایی، یکی از آنها گفت اگر دوست داری به حوزه برو و طلبه بشو اما من تا آن زمان از طلبگی بدم می آمد؛ مدتی گذشت تااینکه وقتی برای امتحانات داشتم تاریخ انقلاب را می خواندم و با فعالیت های امام خمینی(ره) در دعوت مردم به مبارزه با طاغوت آشنا می شدم، یک باره تحت تأثیر شخصیت امام قرار گرفتم؛ با خود گفتم یک روحانی چقدر می تواند نقش آفرین باشد و یک ملت را از زیر ستم چنین نظام طاغوتی نجات دهد و ایا فردی غیرروحانی می توانست چنین کاری انجام دهد؟ بنابراین نظرم نسبت به طلبگی عوض شد  و از برادرم خواستم مرا برای حوزه ثبت نام کند اما برادران دیگر که کارمند بودند، مخالفت کردند تا اینکه جواب استخاره شان در حرم مطهر برای ممانعت از ورود من به حوزه خیلی بد آمد و درنتیجه موافقت کردند و من چهار سال در مدرسه علمیه الحجه، سه سال در مدرسه آیت الله خویی و یک سال هم در حوزه قم تحصیل کردم.

 اداره سه خانواده با درآمد یک و نیم میلیونی

خالی از لطف نیست که بدانید این روحانی جهادگر درکنار انبوه مشغله های کاری و فرهنگی و در سن 39 سالگی، دارای سه همسر، 10 فرزند(از شش ماهه تا 17 ساله)، 2 داماد و 2 نوه است آن هم با درآمد ماهانه حداکثر یک میلیون و 500 هزار تومان از محل حق الزحمه طرح هجرت و شهریه طلبگی و یک خانه کوچک در حاشیه شهر؛ با این حال، بیشترین مبلغ وامی که تاکنون گرفته، چهار میلیون تومان از حوزه علمیه بوده که تسویه شده و اکنون با وجود اداره سه خانواده، حتی یک ریال قرض ندارد. او این همه را مرهون باور به رزاقیت خدا، مدیریت هزینه ها و کاهش توقعات غیرضروری می داند و معتقد است: «کمبودها هم خوشایند است چرا که آن ها را آزمایش و کلاس رشد و تربیت می بینیم. همچنین در هم امیختگی فقر و رفاه در زندگی، باعث می شود درد نیازمندان را درک و به آنان توجه و رسیدگی داشته باشیم. از سوی دیگر احتیاج، مادر اختراع است و اصولا ظرفیت ها در محرومیت ها شکل می گیرد زیرا برخورداری معمولا رخوت و وادادگی به همراه می آورد.

اگر نگاهمان درست باشد، تربیت 10 فرزند با یک فرزند تفاوتی ندارد

حجت الاسلام صداقت که شاخه جهادی نجات جمعیت و خانواده را هم عملا در زندگی شخصی خود محقق کرده، در پاسخ این سوال که با وجود مشغله بسیار، چگونه به خانواده و 10 فرزند رسیدگی می کند، می گوید: اگر زندگی را سخت نگیریم و حسن ظن به خدا داشته باشیم، درگیری و مشکلات 10 فرزند و بالاتر، همان مشکلات دو فرزند و گاها حتی کمتر از دوفرزند است؛ از طرفی اگر نیت، خدمت به خلق و رضای خدا باشد، خدا به حتی یک دقیقه حضورمان در خانه اثر و برکت می دهد. همسرانم نیز متوجه حساسیت نبرد فرهنگی و رسالت خودشان به عنوان یک زن و مادر مسلمان در این جبهه هستند(یکی از دلایلی هم که چندهمسری مرا پذیرفته اند همین است) لذا با رضایت و جدیت، یکدیگر را برای مجاهدت در سنگر خانه و جامعه همراهی می کنیم. البته قطعا دشواری هایی هست چرا که اصولا کار جهادی و فرهنگی آمیخته با سختی است اما کسی که خود را رزمنده و مبارز می داند، خستگی نمی شناسد و تا لحظه اخر که توان داشته باشد در میدان حضور دارد، از طرفی آیات و احادیثی که وعده نصرت الهی نسبت به مجاهدان را می دهد، برایمان حجت و امیدبخش است.

با دغدغه حقوق و مزایا نمی توان کار فرهنگی کرد

این جهادگر خستگی ناپذیر در پایان از هم صنفان و هم لباسان خود می خواهد با عزم و اراده راسخ در راه انجام رسالتشان تلاش کنند و منتظر اجر کارشان در این دنیا نباشند؛ «همه باید روحیه جهادی داشته باشیم؛ با روزمرگی و فکر معیشت و حقوق و مزایا بودن که متاسفانه امروز زیاد دیده می شود، نمی شود کار فرهنگی کرد»./۹۳۰/ز501/ب1

زهرا شریعتی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علي اصغر كريمي
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
خداوند امثال اين امام جماعت مساجد را زياد نمايد ان شاءالله
3
0