۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۰۹۹۵۳
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان:

فقه اسلامی و جواهری پویا، پاسخگو و تحول ساز است

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که نگاه ما به فقه باید پویا، پاسخگو، بنیادین، پیش برنده، تحول ساز نظام اجتماعی و مدنی باشد، گفت: فقه ما فقه جواهری است.
حجت الاسلام نوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر نوایی، معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در سلسه مباحث کلیات اصول فقه نظام گفت: شاکله شناسی فقه برآمده از اندیشه اسلامی نشان می دهد فقه اسلامی فقه افعال فردی و شخصی نیست.

وی با بیان این که فقه اسلامی به صورت کلان اندیشه اسلامی دارای فلسفه حکومتی و سیاسی بالنده است و فقه احوال شخصی نیست، ادامه داد: شاکله اندیشه اسلامی به صورت نگاه ترکیبی و نقش آفرین در تفکر اسلامی است.  

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه گزاره های فقه و شریعت به دنبال ساختن جامعه ای است که بپذیرد باید بر او خدا و قوانین الهی حکومت کنند، اظهار کرد: این ایده تفکر اسلامی است.

حجت الاسلام نوایی با بیان این که حکومت اسلامی به عنوان امر قطعی مفروض در اندیشه اسلامی کلیه آموزه های فقهی را به ما می آموزد، تاکید کرد: برهمین اساس فلسفه سیاسی اسلام استخراج می شود و البته این مساله به صورت نهفته، رمزی و غیر مدون در درون احکام فقه و شریعت مطرح شده است.

وی با بیان این که در قرآن شما همواره رمز ها، کدها و قواعد قرانی را می بینید و اینان رمزهایی هستند که در اختیار فردی دارای قوه اجتهاد قرار می گیرد و از درون آن نظام استخراج می شود، گفت: این نظام به صورت کلیات و مفاهیم پایه، بنیادین و گزاره های پاسخگو به نیازها و مواجه با نظامات حکومتی غیر الهی بوده است.  

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که نگاه ما به فقه باید پویا، پاسخگو، بنیادین، پیشبرنده، تحول ساز نظام اجتماعی، مدنی، فقه الاداره و فقه النظامات باشد، افزود: فقه ما فقه جواهری است.  

وی با بیان این که حضرت امام راحل این چنین می فرمایند که فقه ما سیاسی است، خاطرنشان کرد: حوزه امروز باید نگاه خود را تغییر دهد و در استخراج چندین مساله بنیادین از جمله دفاع از دین، مکاتب انحرافی، اثبات نظامات به وسیله فقه کلام اسلامی، پرسش ها و عرصه های جدید تلاش ویژه کند./202/864/ب1

ارسال نظرات