۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۰۹۹۸۱
امام جمعه بجنورد:

بستن رخنه‌ها و شکاف‌ها برای جلوگیری از نفوذ دشمن، تأکید قرآنی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بستن رخنه‌ها و شکاف‌ها برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و خرابکاری در مملکت اسلامی یکی از آموزه‌ها و تأکیدات قرآن است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، اظهار کرد: در آیات زیادی از قرآن کریم صفت زیبای تقوا را در کنار صفت کاربردی صبر می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: این نشان‌دهنده پیوند این دو صفت انسانی و اسلامی با یکدیگر است، اگر صبر با چاشنی تقوا همراه شود، انسانی باصلابت، استوار، مقاوم، ایثارگر و بلندهمت تربیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: داستان حضرت یوسف پیامبر که احسن القصص نام گرفته است، دارای نکات تربیتی ارزنده‌ای است که از آن جمله می‌توان به‌ بهم پیوستگی صبر و تقوا در رشد و بالندگی و تقرب انسان به‌سوی خدا اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در پایان این داستان این آیه شریفه را می‌خوانیم «...إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»؛ هر کس تقوا پیشه کند و صبر و شکیبایی نماید سرانجام پیروز می‌شود چراکه خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌کند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: گویی عصاره و خلاصه این داستان آموزنده در دو جمله خلاصه می‌شود و آن دو تقوا و صبر است.

به گفته وی، اگر جوانی با این دو بال مسیر زندگی‌اش را تنظیم کند در مسیر حوادث و رخدادها آسیب نمی‌بیند و سربلند و سرافراز از آزمون‌های الهی بیرون می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: در رابطه با توطئه‌ها و تهدیدهای دشمنان بیرونی نیز قرآن راهکار پیروزی و برون‌رفت از مشکلات را صبر و تقوا معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یضُرُّکمْ کیدُهُمْ شَیئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا یعْمَلُونَ مُحِیطٌ»؛ اگر در برابر دشمنان استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، توطئه‌های آنها به شما زیان نمی‌رساند، زیرا خداوند بر آنچه انجام می‌دهند احاطه دارد.

وی اضافه کرد: قرآن در ادامه آیات فوق و در نصرت‌های الهی در میدان­های نبرد با دشمنان می‌فرماید «بَلَی إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یأْتُوکمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا یمْدِدْکمْ رَبُّکمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکةِ مُسَوِّمِینَ»؛ آری اگر استقامت و تقوا پیشه کنید و دشمن به همین زودی سراغ شما بیاید، پروردگارتان شما را با پنج هزار نفر از فرشتگان نشان‌دار، مدد خواهد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: قرآن در جای دیگری از همین سوره می‌فرماید «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِک مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»؛ اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید شایسته‌تر است زیرا این استقامت و تقوا از کارهای مهم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در واقع افزایش آمادگی و بستن رخنه‌ها و شکاف‌ها برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و خرابکاری در مملکت اسلامی یکی از آموزه‌ها و تأکیدات مهم قرآن است./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات