۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۵۱۰۰۸۸
به مناسبت ۱۴ شوال؛

همايش بزرگداشت علامه قطب راوندي در كاشان برگزار شد

همايش بزرگداشت علامه قطب الدين راوندي به مناسبت 14 شوال سالروز بزرگداشت علامه قطب الدين راوندي، با همکاري ستاد برگزاري مراسم بزرگداشت اين عالم بزرگ و فرهنگسراي المهدي(عج) راوند كاشان برگزار شد.
حجت الاسلام حسين گنجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، همايش بزرگداشت علامه قطب الدين راوندي به مناسبت 14 شوال سالروز بزرگداشت علامه قطب الدين راوندي، با همکاري ستاد برگزاري مراسم بزرگداشت اين عالم بزرگ و فرهنگسراي المهدي(عج) راوند كاشان برگزار شد.

حجت الاسلام حسين گنجي در اين همايش كه شنبه شب در فرهنگسراي المهدي(عج) راوند كاشان برگزار شد، با اشاره به جايگاه و منزلت ويژه علامه قطب الدين راوندي، گفت: يکي از ويژگي هاي اين شخصيت برجسته جهان تشيع جامعيت است، چرا كه در رشته هاي متعدد و در زمينه هاي گوناگون علمي صاحب نظر بوده است.

وي عمق را علاوه بر فراگيري و جامعيت به عنوان يكي ديگر از ويژگي هاي علامه قطب الدين راوندي ذکر كرد و افزود: اين عالم گرانقدر علاوه بر تبحر در اکثر رشته هاي علمي و فقهي، داراي فهم عميق و کامل از مباحث گوناگون بود امري که ايشان را به يکي از ويژه ترين شخصيت هاي جهان اسلام مبدل کرده است.

اين استاد حوزه علميه قم با يادآوري بهره مندي اين عالم برجسته از فلسفه گفت: يکي از نقاط تمايز قطب الدين راوندي در اين زمينه نقد فلسفه در عين فيلسوف بودن است كه اين ويژگي شبب شد تا علامه قطب راوندي هيچگاه به ورطه انحراف و استنباط نادرست نيفتد، چراکه خود اشکالات آن را مي دانست و نقاط تاريک را قبل از گمراه کردن روشن مي ساخت.

حجت الاسلام گنجي در ادامه با اشاره به تأليفات متعدد قطب الدين راوندي در مورد کلام وحي به ويژه در زمينه تفسير، اظهار داشت: «تفسير قرآن»، «تاويل الايات» از جمله آثار اين مفسر بي نظير قرآن کريم به شمار مي رود که حتي در کتبي مانند اسباب النزول به علت نازل شدن آياتي مانند آيه تطهير اشاره و آن را تبيين مي‌کند.

وي علم کامل در کنار جامعيت و عميق بودن  را از ديگر ويژگيهاي بارز سعيد بن هبة الله الراوندي‹‹قطب راوندي›› ذکر و تصريح کرد:‌ برخي را درياي علم مي خوانند اما آب دانش آنان تنها در ظاهر و به سطحي محدود مي رسد امري که در مورد قطب راوندي مصداق ندارد.

اين پژوهشگر ديني امانتداري و دقت را ويژگي هاي ديگر علامه قطب عنوان كرد و ادامه داد: اين شخصيت مشهور فقه و کلام، علاوه بر برخورداري از گستردگي، عمق و عصاره دانش ها فردي محقق و پژوهشگر به شمار مي آيد که در مقام نقل کننده و نويسنده، بسيار دقيق و امين بوده است.

حجت الاسلام گنجي در ادامه با اشاره به اشراف بر حوزه هاي تخصصي علوم به عنوان ديگر ويژگي هاي اين دانشمند بزرگ جهان اسلام، گفت: علامه قطب الدين راوندي، حتي در محاجه با افراد متخصص و کارشناس رشته هاي مختلف توفيق مي يافت، چراکه علاوه بر فراواني، از استنباط و قدرت تحليل فراواني در علوم برخوردار بود.

وي با يادآوري جايگاه کتاب «خرائج و جرائح» علامه قطب راوندي به عنوان اثر دربردارنده معجزات معصومين و اخباري که اين معجزات را گزارش مي‌کنند آن را از اعتبار کافي برخور دانست و  گفت: اگر اين کتاب نبود به يقين از اثر کتاب بحارالانوار به عنوان يک گنجينه ارزشمند شيعي کاسته مي شد.

در ادامه، سيدهادي مسعودي علوي مدير فرهنگسراي المهدي(عج) نيز در اين مراسم با اشاره به جايگاه رفيع علامه قطب راوندي، بر لزوم معرفي بيش از پيش مفاخر و عالمان بزرگ منطقه تأکيد کرد.

لازم به ذكر است، شعرخواني استاد صائم کاشاني، برگزاري مسابقه فرهنگي، پخش نماهنگ پيرامون شخصيت علامه قطب راوندي از ديگر بخش هاي اين همايش بود./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات