۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۱۰۳۰۶
حجت الاسلام دهشت مطرح کرد؛

استخراج بالغ بر ۱۱۰ سنت الهی از قرآن کریم

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که بیش از ۱۱۰ عنوان سنت های پسندیده الهی از قرآن استخراج شده، گفت: پذیرش عدل و عدالت الهی موجب آرامش خاطر روحی و روانی انسان ها است.
حجت الاسلام مرتضی دهشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی دهشت، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به سنت های الهی در قرآن به عنوان یکی از جذاب ترین عناوین این کلام نورانی گفت: سنت به معنای مجموعه قوانینی است که خداوند متعال آن را وضع کرده و هستی و خلقت بر مدار این سنت حرکت می کند.

وی با اشاره به مجموعه قوانین حاکم بر این سنت ها تصریح کرد: در جنگ بدر خداوند رحمان مسلمانان را پیروز و نصرت خود را بر آنان نازل کرد اما عده ای این سوال را مطرح می کنند که چرا این سنت الهی در جنگ احد اجرا نشد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که این اشکال بر خداوند وارد نیست بلکه این امت اسلامی بودند که قانون را زیرپا گذاشته و سنت حسنه الهی را ترک کردند، خاطر نشان کرد: در حقیقت این امت اسلامی بودند که گوش به فرامین ولی امر خویش ندادند و ارزشهای الهی تبدیل به مادی گرایی شد و این خطری است که می تواند جامعه امروز ما را نیز تهدید کند.

حجت الاسلام دهشت ادامه داد: بنابراین این یک آسیب جدی و خطیر است که باید همه مسلمانان هشیار و بصیر باشند.

وی با بیان این که سنت های بالقوه الهی سنت هایی هستند که به اختیارات ما باز می گردند، اظهار کرد: خداوند مجموعه قوانینی و سنت هایی همچون سنت هدایت را در اختیار بشریت قرار داده تا آنان خود آن را برگزینند و اجباری در کار نباشد همانگونه که در هدایت بشریت نیز جبری نیست و اختیار مسلمانان راه را برای آنان روشن می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با بیان این که بر اساس بیان خداوند متعال در قرآن راه به بندگان نشان داده شده و آنان می توانند بر این اساس شاکر یا ناسپاس باشند، بیان کرد: این نشان می دهد این سنت الهی اختیاری است و عملیاتی کردن آن در زندگی و به کار بستن آن اختیاری و در دستان خود آنان است.

حجت الاسلام دهشت با بیان این که متاسفانه در برخی کشورهای اسلامی در شب های قدر مردم را به زور تازیانه وادار به عبادت می کردند که این طرز از رفتار عبادی هیچ گونه ارزش و منزلتی نداشته و ندارد، گفت: آن نماز و عبادتی پسندیده است که عاشقانه و عارفانه و به دور از هر گونه زور و تحمیل فرهنگ باشد.

وی سنت بالقوه را آن سنت هایی دانست که خداوند متعال وضع کرده و با بیان این که این سنت ها منوط به انسان هاست، تصریح کرد: در قوانین الهی سنت استنصار به معنای نصرت و یاری طلبیدن از خداوند رحمان بوده و سنت بالفعل همچون هدایت تکوینی آن سنتی است که به ما ارتباطی ندارد و خداوند آن را وضع می کند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که یکی از برجسته ترین سنت های الهی سنت رشد انسان است، یادآور شد:  بیش از 110 عنوان سنت های پسندیده الهی از قرآن استخراج شده و اگر بگوییم خداوند متعال عادل نیست، معاد و قیامت معنا پیدا نمی کند در صورتی که پذیرش این عدل و عدالت موجب آرامش خاطر روحی و روانی انسانها می شود.

حجت الاسلام دهشت با بیان این فطرت یکی از سرمایه های ارزشمند درونی انسان هاست، گفت: فطرت به عنوان نخستین سفیری است که پروردگار عالم در وجود انسان قرار داده و اگر فطرت فعال باشد بر اساس آن لطف، حکمت و کرم پروردگار انسان راه را از بیراهه تشخیص داده و نجات و رستگاری پیدا می کند./202/864/ب1

ارسال نظرات