۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۱۰۴۵۵
کریمی قدوسی:

مجلس در ماجرای توتال کوتاهی کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نسبت به امضای قرار داد توتال هشدار داد و از مجلس خواست نسبت به این موضوع اقدامی جدی انجام دهد.
کریمی قدوسی

محمد جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا در خصوص عقد قرارداد با شرکت فرانسوی «توتال»، از رییس مجلس خواست نسبت به این موضوع موضعگیری جدی داشته باشد.

وی گفت: جایگاهی که قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی قائل شده تا حدی آن را قدرتمند و توانمند تعریف کرده که بتواند با کمترین هزینه استقلال کشور را حفظ کند؛ افزون بر این رییس مجلس سالی یک بار به قرآن کریم سوگند یاد می‌کند که از استقلال کشور، آیین‌نامه و قانون اساسی دفاع کند؛ در حالی که نمایندگان مجلس هر ۴ سال یک بار به این امر مبادرت می‌ورزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: چرا رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان هشدار نمی‌دهد که خطری در راه است و قرارداد توتال یک توافق استعماری است.نه تنها علیه این قرارداد روشن‌گری و اعتراض صورت نگرفته است؛ بلکه این قرار داد از سوی برخی مسؤولان در مجلس مورد حمایت و توجیه قرار می
‌گیرد. حتی بر خلاف اصولی که مقام معظم رهبری برای توتال مطرح کرده‌اند، بحث می‌کنند و در همایش مباحث نفت و گاز مربوط به توتال شرکت می‌کنند، در صورتی که توصیه به منع حضور در چنین محافلی شده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان می‌توانند در اعتراض به قرارداد توتال اقداماتی انجام دهند، اظهار داشت: متأسفانه نهایت اقدامات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر است که در این مورد نیز حمایت رئیس مجلس از بیژن زنگنه، عباس آخوندی و ... بیش از سایرین است و به واسطه استیضاح به غیر از فریاد از طریق تریبونی که در اختیار نمایندگان مردم در مجلس است، چیز دیگری عاید ملت و نمایندگان نخواهد شد.

کریمی قدوسی با اشاره به اقدام دیگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: اقدام دیگر نمایندگان، سؤال از شخص رئیس جمهور است که تنها در حد حرف بوده و نمایندگان بیش از افشاگری کاری از دست‌شان بر نمی‌آید و از طرفی اقدام مؤثری از سوی مسؤولان امر صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: رییس مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه اگر اراده کند، می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند و نسبت به موضوع توتال موضعگیری جدی داشته باشد، همان‌طور که قراردادهایی از جمله برجام  را ۲۰ دقیقه‌ای تصویب کردند؛ کاملاً بدیهی است که این توانمندی هست که در این موضع هم موضعگیری محکم تری داشته باشند./۸۵۶/ 
۳۰۱/ص

ارسال نظرات