۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۱۰۵۹۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

طرح «هر طلبه یک وقف» اجرایی شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خواستار اجرای طرح «هر طلبه یک وقف» شد و گفت: باید در زمینه ‌های وقف در حوزه سلامت و علم به ویژه حوزه ‌های علمیه فرهنگ سازی شود.
هاشمی

 به گزارش خبرگزاری رسا از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت الاسلام منصور هاشمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر وقف در جامعه اسلامی در حال احیا است، اما اصحاب رسانه باید جایگاه وقف و نقش آن در جامعه را به عنوان صدقه جاریه تبیین کنند.

وی با بیان اینکه باید در زمینه‌های وقف در حوزه سلامت و علم  به ویژه حوزه‌های علمیه فرهنگ سازی شود، افزود: ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف بسیار مهم بوده و این مهم جایگاه مهمی در همه ادیان الهی به ویژه در دین مبین اسلام و مذهب شیعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با گلایه از اینکه در حال حاضر وضعیت وقف در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: امروزه با اینکه مردم از امکانات و رفاه بیشتری برخوردار هستند، اما تعداد وقف ها کم است و انتظار می رود که آمار موقوفات افزایش یابد.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه باید در زمینه علمی و پژوهشی دانشگاه ‌ها، وقف های جدید صورت گیرد، اظهار داشت: وقف یکی از ارکان جامعه اسلامی است، زیرا اگر به آن عمل شود به عنوان یک سرمایه عمومی بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می ‌شود.

وی گفت: باید طرح «هر طلبه یک وقف» را اجرایی کنیم، تا این مسأله مهم در جامعه شایع و هر نفر بتواند واقف باشد، همچنین در زمینه حمایت از جریان پژوهش های دانشگاهی و حوزوی وقف هایی صورت گیرد، زیرا دراین حوزه ‌ها نیاز به وقف است و این تفکر باید توسعه یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای حمایت از جریان پژوهش های دانشگاهی و حوزوی باید وقف هایی صورت گیرد، افزود: در حال حاضر برای مراسمی مانند نیمه شعبان، شهادت و ولادت حضرت زهرا(س) و عید غدیر وقف‌های کمی در خراسان جنوبی وجود دارد و  باید زمینه وقف در جامعه توسعه پیدا کند.

حجت الاسلام هاشمی بیان داشت: تاکنون در شهرستان بیرجند 2 هزار و 640 موقوفه در سامانه اوقاف ثبت شده است، این موقوفات شامل 2 هزار و 602 موقوفه متصرفی و 38 موقوفه غیر متصرفی است.

وی افزود: این موقوفه‌ ها دارای بیش از 5 هزار رقبه است، که عمده نیت واقف های این شهرستان در بخش های مختلف از جمله عزاداری سیدالشهدا(ع) و امور فقرایی و  اکرام و اطعام می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در استان خراسان جنوبی تعداد زیادی از موقوفات در روستاها هستند که به دلیل خشکسالی در حال نابودی هستند./۸۸۰/۱۰۲/ب2

ارسال نظرات