۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۱۰۶۵۱
آیت الله مکارم شیرازی:

دشمنان اصل نظام را نشانه رفته‌اند؛ مسؤولان اختلافات را کنار بگذارند/ داخل خودرو حریم خصوصی نیست

حضرت ‌آیت الله مکارم به مسائل مطرح شده اخیر پیرامون اینکه ‌آیا فضای داخل خودروی شخصی حریم خصوصی محسوب می شود یا خیر؟ گفت: از نظر فقهی روشن است که اگر چیزی آشکار و عیان باشد فضای خصوصی نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار سردار مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه امنیت کشور، امنیتی بی نظیر است، گفت: برخی حوادث در گوشه و کنار واقع شده و این نمی تواند در کلیت امنیت کشور اثر گذار باشد و خوشبختانه مردم در امنیت به سر می برند.

امنیت ایران در جهان بی نظیر است

 وی افزود: دو ملاحظه ارزش امنیت کشور را نشان می دهد یکی بحث وجود عوامل تهدید بسیاری در داخل و خارج است و هرچه عوامل زیادتر باشد ارزش امنیت بیشتر می شود، موضوع دوم این است که ما به واسطه بافت مذهبی اجتماعات بسیاری با آن روبه رو هستیم؛ و بسیاری از کشورها این اجتماعات را ندارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و برنامه های عزاداری و شب های احیا می تواند در قم آسیب پذیر باشد، اظهار داشت: در عین حال امنیت با وجود مخالفان برقرار است و بسیا پر ارزش است، باید شکر خدا را به جا آورد و از تمام کسانی که برای ایجاد امنیت کشور کار می کنند قدردانی کرد.

وی ادامه داد: ما بر خلاف بسیاری از کشورها خطوط قرمزی داریم، خط قرمز آن ها این است که کسی مزاحم دیگری نشود اما ما خطوط قرمزی داریم از این رو حفظ امنیت مشکل تر می شود، ارزش امنیت با توجه به این خطوط روشن تر می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که متأسفانه گروهی گروهی اصرار دارند که خطوط قرمز را بشکنند و اسم حلال و حرام دینی را تابوشکنی می گذارند، ابراز داشت: اسم حلال و حرام دینی را تابوها می گذارند، اخیرا هم در کلام برخی مسؤولان رده دوم و سوم چنین مسائلی بیان شد که مایه تعجب است

تحریم کار عاجزان و افراد ناتوان است

وی عنوان کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم خطوط قرمزی وجود دارد، نمی شود هم نظام جمهوری اسلامی را قبول داشت و هم بگوییم که خطوط قرمز آن را قبول نداریم، وقتی نظام را قبول کردیم باید ملتزم باشیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: الان بدون تردید موقعیت کشور ما در منطقه موقعیت اول است و همه روی آن حساب می کنند، این که دشمنان فقط تحریم ها را بیشتر مورد هدف قرار داده اند؛ به این دلیل است که راه دیگری ندارند، هدف اصلی از پرداختن به مبحث تحریم کار عاجزان و افراد ناتوان است، خوشبختانه موقعیت به گونه ای است که دشمن راهی ندارد، ما می توانیم بر تحریم ها پیروز شویم و اگر چنین شود این حربه از دست دشمنان گرفته شده و خلع سلاح می شوند.

وی اضافه کرد: اخیرا آمریکایی با صراحت می گویند که هدف اصلی آن ها براندازی نظام جمهوری اسلامی است و تحریم ها و محدودیت ها بهانه به شمار می رود، آمریکایی ها قدرت و قوت نظام اسلامی را می بییند که مستقل ایستاده و به آن ها باج نمی دهد و به واسطه ایستادگی نظام منطقه عوض شده از این رو می خواهند نظام از بین برود و منطقه را تحت سیطره خود داشته باشند.

امرورز زمان مچ گیری و اختلافات داخلی نیست همه با هم متحد باشند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امروز با توجه به این مسائل باید هوشیار باشیم، گفت: امروز روزی نیست که برای مسائل کوچکی با یکدیگر اختلاف کنیم، در مقابل هم بایستیم و مچ گیری کنیم.

وی افزود: امروز باید دست به دست هم دهیم و بدانیم که دشمنان اصل نظام را نشانه رفته اند چون عظمت ما را دیده اند، شب و روز نمی گذرد مگر این که رییس جمهور و مقامات آمریکا چیزی درباره ایران می گویند چون قدرت ایران مزاحم آن ها است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید موقعیت شناس باشیم، اظهار داشت: الحمدلله در عراق مشاهده کردیم که مشکل مهم حل شد و ایران در کنار آن ها بود و اگر کمک نمی کرد مسأله شکل دیگری پیدا می کرد، اگر ایران در سوریه کمک نمی کرد این کشور امروز شکل دیگری داشت و این حضور ایران مزاحمت برای آمریکا است چون می خواهند منطقه را تحت پوشش خود داشته باشند.

وی ادامه داد: باید قدر قوت و قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران را بدانیم و آن را حفظ کنیم، از این رو مسائل کوچک را نباید اسباب اختلاف قرار داد.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی ناامنی های موجود در فضای مجازی ابراز داشت: ناامنی های فیزیکی در داخل خوشبختانه جمع شده اما ناامنی های فضای مجازی خطر بزرگی است، حل این مشکل کار سختی نیست و می توان با هوشمندی و برنامه ریزی دقیق آن را برطرف کرد.

گلایه از معطل ماندن راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

وی عنوان کرد: بارها گفتیم اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی و تقویت شود و نیازهای جامعه را تامین کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ نمی دانیم چرا این کار صورت نمی گیرد برخی می گویند مشکل درآمدها است که خدا نکند این باشد و مصالح جمعیت را فدای درآمد کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به این که آیا داخل ماشین ها فضای خصوصی است یا خیر خاطرنشان کرد: از نظر فقهی روشن است که اگر چیزی آشکار و عیان باشد فضای خصوصی نیست.

وی اضافه کرد: اگر کسی وسط چهارراه خانه شیشه ای بسازد و در آن خانه بنشیند و همه مردم کارها را ببینند آیا فضای خصوصی می شود؟ فضای خصوصی به معنای فضای دربسته و دور از چشم است نه این که فضای آشکار را حریم خصوصی بگویند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: نمی شود که اگر شیشه پایین باشد فضای خصوصی محسوب نشود و شیشه را بالا بکشند فضا خصوصی شود، این از نظر فقهی پذیرفته نیست، فضای خصوصی جایی است که محفوظ بوده و از دید مردم بیرون باشد و اگر در دید مردم باشد فضای خصوصی محسوب نمی شود.

خودرهای شخصی حریم خصوصی نیست

وی افزود: کسانی که این حرف ها را می زنند مسأله را به خوبی می دانند  اما غرض هایی دارند و می خواهند قبح این مسائل را بشکنند و حریم خصوصی بهانه است، باید هوشیار باشیم تا بدون این که متهم به خشونت کنند از راه های صحیح و قانونی محدود کنیم تا قبح زشتی ها شکسته نشود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: انجام یک گناه توسط تنها یک گناه به شمار می رود و گناه آشکار دو گناه محسوب می شود، معصیت آشکار افزون بر گناه بودن قبح گناه را هم می شکند از این رو گناه دیگری محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر همه ارگان ها کار خود را به خوبی انجام داده و دست به دست هم دهند امنیت و اخلاق در جامعه بیشتر حاکم خواهد شد؛ اما اگر هر کس کار خود را انجام دهد آسیب ها هم افزایش پیدا می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس قم ابراز داشت: باید برای قم حساب مستقلی باز کنند چون جایگاه ویژه ای دارد و یک شهر جهانی و مهم به شمار می رود و شهر اهل بیت(ع) است./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات