۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۱۰۷۸۶
خانم شریف مطرح کرد؛

نقش گیاه «گزنه» در درمان التهاب مفصلی

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از داروهایی که به خوبی در درمان التهاب مفصل اثر گذار است، داروی گزنه بوده، گزنه ضمن تسکین درد، التهاب مفصل را نیز به شدت کاهش می دهد.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه راه رفتن روی سطوح سرامیکی و سنگی احتمال افزایش بلغم در بدن را زیاد کرده و با افزایش بلغم انسان دچار رماتیسم مفصلی می شود، گفت: بالا رفتن از پله ها با سرعت زیاد نیز برای مفاصل ضرر دارد؛ بنابراین با آرام پایین بودن از پله ها از مفاصل خود مراقبت کنیم.

وی افزود: برای درمان التهاب مفصل به روش گرم کردن می توان از روغن های زنجبیل، سیاه دانه و روغن زیتون، روغن اسفند و سایر روغن های دارای طبع گرم استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه این گرم کردن و روغن مالی مفاصل باید در طول روز انجام شود، گفت: این موضوع به این علت است که منافذ مفاصل در هنگام غروب بسته می شود و تا اذان صبح روز بعد این منافذ برای جذب روغن باز نخواهد شد.

خانم شریف با بیان اینکه برای اثر گذاری بیشتر روغن باید روغن مالی را برای گرم کردن مفاصل بعد از شست و حمام انجام داد، افزود: بسیاری از افراد تصور می کنند که چند ساعت بعد از روغن مالی باید به حمام بروند که این کار اشتباه است و نتیجه معکوس می دهد و به درمان کمک نمی کند.

وی تصریح کرد: حجم روغن استفاده شده برای چرب کردن مفاصل باید کم باشد تا فرد مجبور شود خیلی زود محل روغن مالی شده را شست و شو دهد و به اندازه جذب  باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه مصرف داروهای گیاهی با طبع گرم یکی دیگر از روش های درمان رماتیسم مفصلی است، گفت: یکی از داروهایی که به خوبی در درمان التهاب مفصل اثر گذار است، داروی گزنه بوده و گزنه ضمن تسکین درد، التهاب مفصل را نیز کاهش می دهد.

خانم شریف افزود: از آن جایی که گزنه قند خون را پایان می دهد بهتر است که با معده خالی مصرف نشود و بهترین زمان مصرف این دارو بعد از صبحانه و ناهار با مقداری عسل است.

وی آویشن، زنجبل، زنیان، زیره، رازیانه، برگ گردو، استخدوس را برای کاهش رماتیسم مفصلی مؤثر است.

استاد حوزه علمیه خواهران بادکش کردن را از دیگر روش های خروج بلغم از بدن عنوان کرد، گفت: از این روش برای درمان التهاب مفاصل به ویژه مفاصلی که سطح محیطی بزرگتری مانند زانو می توان استفاده کرد ولی برای درمان مفاصل با سطح محیطی کوچک نمی توان این روش را مورد استفاده قرار داد.

خانم شریف یادآور شد: در مورد گیاه گزنه توجه به این نکته لازم است که گزنه در سم زدایی از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات