تبیین اهمیت مسأله زیارت براساس آیات قرآن کریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی در گفتگو با شبکه قرآن سیما به بیان نکاتی پیرامون دیدگاه قرآن کریم نسبت به مسأله «زیارت» پرداخت و با اشاره به آیه 84 سوره مبارکه توبه، اظهار کرد: خداوند در این آیه به پیامبر می فرماید «بر مزار کسانی که کافر به خدا و پیامبر او هستند و در واقع فاسد هستند، حاضر نشو.» این آیه می خواهد این مفهوم را برساند که پیامبر(ص) بر سر مزار متوفیان حاضر می شدند و این کار را به عنوان کاری معرفی می کند که باید نسبت به مؤمنان انجام شود.
مدیر مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) آیه 21 سوره کهف را نیز دلیلی بر صحت مسأله زیارت در اسلام دانست و گفت: این آیه شریفه نشان می دهد که در زمان اصحاب کهف نیز زیارت مؤمنان و زنده نگاه داشتن یاد آنان جزء اولویت های جامعه توحیدی بود پس به این نتیجه می رسیم که زیارت صرفا مربوط به اسلام و تشیع نیست و پیش از ظهور اسلام نیز وجود داشته است.
وی افزود: مسأله زیارت جایگاه ویژه ای در فقه دارد و اصلا مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار بابی به نام زیارت باز کرده اند، فردی خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت «این دفعه به قصد زیارت شما نیامده ام و یک کار شخصی دارم»، پس بین زیارت و پرداختن به امور دیگر فرق وجود دارد و زیارت به معنای خیز برداشتن و حرکت برای عرض ادب به ساحت مقدس امام(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی از زیارت جامعه کبیره به عنوان یکی از متون زیارتی اهل بیت(ع) یاد کرد و گفت: زیارت جامعه کبیره برخلاف بسیاری از زیارت نامه ها که از سوی دانشمندان اسلامی تنظیم می شوند، توسط امام معصوم(ع) بیان شده است و با سند معتبر و متقنی به امام هادی(ع) نسبت داده شده است؛ این زیارت به گونه ای تنظیم شده که هر مقدار از آن قرائت شود، در تمام فرازهای آن مطلبی به امام(ع) عرض شده است و در نتیجه هر جای آن قرائت شود، بلا اشکال است.
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در پایان خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره، مکتب توحیدی، امام شناسی، نبوت، معاد و عدل نهفته شده است و ضمنا این زیارت بسیار علمی است و اگر کسی آن را بفهمد، از زبدگان عالم خواهد شد، از سوی دیگر زیارت جامعه کبیره با بیان بسیار نرم و قابل درکی بیان شده است./820/۲۰۲/ب2