۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۱۰۹۴۶
مهم ترین اخبار دولت در روز چهارشنبه؛

انتصاب یک زن به عنوان سرپرست شرکت هواپیمایی ایران

اظهارنظرات اعضای کابینه دولت یازدهم درباره حضورشان در دولت آینده، تغییرات جدید در دولت و واکنش های به امضای قرار داد توتال، مهم ترین اخباری روز چهارشنبه دولت است.
فرزانه شرفبافی سپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی دولت در روز چهارشنبه اظهارنظرات اعضای کابینه دولت یازدهم درباره حضورشان در دولت آینده، تغییرات جدید در دولت و واکنش های به امضای قرار داد توتال، را به عنوان مهم ترین اخبار هیأت دولت در روز چهارشنبه منتشر کرد.

علوی:در دولت دوازدهم اشراف اطلاعاتی تقویت می شود

  حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی ظهر چهارشنبه بعد از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حضور خود در دولت دوازدهم اظهارکرد: ما سربازیم، سرباز همیشه آماده خدمت است و سنگرش را خودش انتخاب نمی کند، زمانی که وظیفه به او داده می شود، نه نمی گوید و انجام وظیفه می کند، من آماده خدمت هستم.

وی درباره مهم ترین اولویت های وزارت اطلاعات در چهارسال آینده افزود: امنیت مهم ترین مساله برای این وزارتخانه است و بتواند با کمترین هزینه چالش آفرینی دشمنان انقلاب را پیش بینی و مدیریت و از آسیب زدن چالش ها به کشور جلوگیری کند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: تاکنون مجموعه امنیتی کشور که در راس آن وزارت اطلاعات بوده از نظر قانون به عنوان مادر جامعه اطلاعاتی است، این رسالت خود را به خوبی ایفا کرده و در دنیایی که پر از التهاب و ناامنی بوده امنیت کشور را حفظ کرده است.

علوی ادامه داد: جز یک مورد که تروریست ها توفیق آنچنانی پیدا نکردند در سایر موارد این نهاد ضربه لازم را زده است.

وی یادآور شد: مهم این است که اشراف اطلاعاتی را تقویت کنیم که تقویت خواهیم کرد و از به چالش کشیدن امنیت کشور توسط تروریست ها جلوگیری کنیم و شاهد امنیت پایدار در کشور اسلامی ایران باشیم.

وزیر اطلاعات درباره این که بعضی از نمایندگان مجلس بحث دوتابعیتی و سوال از شما را باردیگر در مجلس مطرح کردند، گفت: دوتابعیتی مساله ای است که می توانست به صورت اداری و با مکاتباتی بین دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه هایی که به نوعی مرتبط هستند، حل شود و اصلا نیازی به رسانه ای کردن آن نبود چون در حد و اندازه ای نبود که نیاز به انعکاس رسانه ای داشته باشد.

علوی ادامه داد: هیچ دستگاهی در دولت تعمد بر این ندارد که فردی دوتابعیتی داشته باشد و به قانون دهن کجی کند، او را به کار بگیرد و مسوولیت بدهد.

وی تصریح کرد: هیچ دستگاهی در نظام در بدنه دولت یا در دستگاه های غیردولتی نداریم که بخواهد در برابر قانون دهن کجی کند.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: اگر فردی دوتابعیتی باشد و دستگاهی از این موضوع اطلاعاتی نداشته باشد، اشکالی متوجه آن نیست اما هیچ دستگاهی نداریم که بداند فردی دوتابعیتی است و قانون اجازه به کارگیری و واگذاری مسوولیت به او را نمی دهد آن را استخدام کرده باشد.

علوی یادآور شد: کسانی که فکر کردند مساله دوتابعیتی ابزاری برای به چالش کشیدن دولت در افکار عمومی است به ابزار خوبی متمسک نشدند و این ریسمان پوسیده ای است و خود آن کسانی که این را برجسته می کردند کم کم به این نتیجه می رسند که این نردبان، نردبان محکمی برای بالارفتن از آن و به چالش کشیدن دولت نیست.

بهترین روش صحیح مدیریت فعالان رسانه ای تعامل است

وزیر اطلاعات همچنین درباره احضار برخی خبرنگاران از سوی نهادهای امنیتی گفت: من بارها گفته ام با احضار، بازداشت و زندانی کردن فعالان مدنی اعم از اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر، اقتصادی و سیاسی مخالف هستم.

علوی افزود: این مطلب را نه به عنوان یک روحانی و دانشگاهی بلکه به عنوان یک مقام امنیتی می گویم چرا که در مدیریت جامعه خودی که اصحاب رسانه، فعالان اقتصادی و سیاسی و مدنی جامعه خودی هستند، ارعاب و روش های سخت به عنوان وسیله صحیح مدیریت نیست.

وی تاکید کرد: بهترین روش صحیح مدیریت فعالان رسانه اعم از خبرنگاران، مدیران مسوولان ، سردبیران یا فعالان اقتصادی یا سیاسی تعامل است.

وزیر اطلاعات یادآور شد: تجربه های بسیارگران سنگینی در وزارت اطلاعات داریم که با مجموعه ای از فعالان صنف های مختلف صحبت کردیم اگر مواردی بود که باید رعایت می کردند خود آنها رعایت کردند و نیازی به ارعاب و بگیر و ببند و امثال اینها نداشته است.

علوی اضافه کرد: این گونه روش ها مربوط به مدیریت دشمن است. قرآن هم به ما می گوید که ارعاب و هراس در رابطه با دشمن باید به کار گرفته شود. تجهیزات نظامی را فراهم کنید برای این که دشمنان خدا و خودتان را بترسانید. ابزار ترس و دستگیر کردن و بازداشت کردن فقط در رابطه با دشمن است.

وی تاکید کرد: ما با تروریست ها که امنیت مردم را به چالش می کشند بدون مسامحه برخورد می کنیم و مانند عقاب با چنگال پرقدرتش به سراغ آنها می رویم و پنجه های پولادین خود را در خرخره آنها فرو کرده و قلب پلید و مغز بدنیت آنها را نشانه گلوله های آتشین خود قرار می دهیم.

وزیر اطلاعات یادآور شد: اما برای مردم ، فعالان مدنی، خبرنگاران، هنرمندان، ناشران و فعالان اقتصادی وظیفه خود می داند که به عنوان یک خادم بهترین خدمت را چه در عرصه امنیت و چه در سایر عرصه ها ارایه کند و این مسیری است که وزارت اطلاعات امروز دنبال می کند و امیدواریم که همه جامعه اطلاعاتی همین مسیر را دنبال کنند.

علوی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده توهین کنندگان به رییس جمهوری در روز قدس گفت: این پرونده در میانه راه است و در دست انجام است، هنوز در این مورد نمی توانیم اظهارنظری داشته باشیم.

کاهش و محو فقر مطلق اولویت اصلی دولت دوازدهم است

جلسه کمیسیون حمایتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی با حضور دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، دکتر روزبه کردونی مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی و دکتر محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از کارشناسان و مدیران دستگاههای ذیربط برگزار شد .

 در این جلسه که  در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، یکسان سازی ضوابط پذیرش مددجویان در نهادهای حمایتی ، چگونگی اجرای مساعدت اجتماعی لایه های پایینی از طریق افزایش مستمری، تقسیم کار میان کمیسیون های شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ، احکام بخش رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

در این جلسه همچنین گزارشی در خصوص وضعیت زنان سرپرست خانوار ، سالمندان، کودکان در ایران و تدوین سیاست های حمایتی از آنها ارائه شد .

دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای این جلسه پیرامون حمایت از مددجویان گفت: شناسایی افراد و سطح بندی خدمات جهت خروج از گردونه حمایتی و توانمند شدن افراد از طریق پنجره واحد و بسته شناسایی خدماتی صورت می گیرد و به عنوان سیاست رفاهی دولت دوازدهم ارائه می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: کاهش و محو فقر مطلق اولویت اصلی سیاست های رفاهی دولت دوازدهم است.

وی در ادامه با بیان این که باید مباحث مطروحه در شورای عالی رفاه آماده  و دسته بندی های مورد نظر در این خصوص انجام شود، تاکید کرد: یکسان سازی ضوابط پذیرش مددجویان در نهادهای حمایتی یکی از مشکلات ما بوده است که امیدوارم در این زمینه تفاهم های لازم صورت گرفته، گام های بلندتری برداشته شود.

وی افزود: نوع طبقه بندی و چینش افراد تحت حمایت باید براساس طبقه بندی و نوع حمایت مشخص شود تا بتوان برای آنها برنامه خروج از حمایت را در نظر گرفت .

وی با بیان این که شخص رییس جمهور نیز بر این موضوع نیز تاکید دارند ، تصریح کرد: باید برنامه ریزی های لازم را در این خصوص انجام دهیم .

وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی در ادامه گفت: برای افراد طوری برنامه ریزی می شود که با آموزش های متناسب با توانایی هایشان و آموزش های فنی – حرفه ای از چرخه حمایت خارج شوند.

وی تاکید کرد: باید با اولویت قرار دادن افراد مددجو جهت دریافت وام های ارزان و انجام کار در قالب تعاونی ها ، شیوه حمایت از آنها از شکل حمایتی خارج و به سوی توانمندسازی حرکت کند . 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در این ۴ سال در حوزه رفاه و آسیب های اجتماعی اقدامات خوبی انجام شده است به عنوان مثال پایگاه اطلاعات ایرانیان مهمترین اتفاق در این ۴ سال بوده است .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  در این ۴ سال ما صاحب دیدگاه و نظریه در حوزه رفاه اجتماعی شده ایم چرا که حوزه رفاه بدون نظریه، به سمت رفاه صدقه ای پیش خواهد رفت.

دکتر ربیعی در ادامه با بیان این که دستگاههای ما در این چهار سال رشد کردند گفت : بنابراین باید سیاست ها یمان را به گونه ای دنبال کنیم که با منابع محدود اثربخش ترین شکل را داشته باشد .

خبرسازی درباره صهیونیستی بودن برخی برندهای سیگار صحت ندارد

علی اصغر رمزی گفت: شهریور ماه سال ۱۳۹۳ پس از بررسی کلیه سوابق و بحث و بررسی موضوع ، صهیونیستی نبودن شرکت فیلیپ موریس اعلام شد که این شرکت صاحب برند سیگار مالبرو می باشد .

رمزی در ادامه با اشاره به خبرهای منتشر شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر صهیونیستی بودن سیگار با برند مارلبرو افزود: مطابق تبصره ۱ ماده ۸ قانون اصلاح قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ، تنها مرجع تشخیص و تعیین صهیونیستی بودن شرکتها کمیته ای مرکب از وزارتخانه های خارجه ، اطلاعات ، امور اقتصاد و دارایی ، بازرگانی، نفت ، بانک مرکزی و سازمان صدا وسیما می باشد و این کمیته در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ پس از بررسی کلیه سوابق و بحث و بررسی موضوع ، صهیونیستی نبودن شرکت فیلیپ موریس را اعلام نمود که این شکت صاحب برند سیگار مالبرو می باشد .

وی گفت:  پس از ابلاغ نظر کمیته موضوع تبصره ۱ ماده ۸ قانون یاد شده طبق روال و ضوابط موجود متقاضیانی که درخواست واردات و تولید برند یاد شده را دارند و از شرکت یاد شده مجوز مربوطه را اخذ نموده اند عمل شده است .

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات با بیان اینکه بدیهی است انتظار می رود که نماینده محترم مجلس شورای اسلامی طرح کننده انتقاد یاده شده، به قانون مذکور احترام گذارد و مغایر آن اظهار نظر ننمایند افزود: قانون گذار با درایت و حکمت و توجه به رقابتی که در بین شرکت های مخلتف برای کسب سود و سهم بازار در مقابل رقبا دارند ، اظهار نظر در خصوص صهیونیستی بودن یک شرکت را به نظر کمیته ای مرکب از چندین دستگاه مخلتف نموده است تا از اظهار نظرهای شخصی و بخشی جلوگیری شود. و از انحراف واقعیت ها و ایجاد رانت برای رقبا پرهیز شود.

امضاء تفاهم‌نامه ریلی میان دانشگاه‌های ایران و ایتالیا

 

تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا د ر خصوص طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراك، تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران و تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا با حضور روسا راه‌آهن دو كشور به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا در خصوص طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراك، تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران و تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا با حضور روسای راه‌آهن دو كشور به امضا رسید.

سعید محمدزاده مدیرعامل شركت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مشترك راه‌آهن ایران و ایتالیا در شركت راه‌آهن ایران برگزار شد با اشاره به روابط ریلی ایران و ایتالیا اظهار داشت: شروع تفاهم‌های ریلی جهت همكاری مشترك میان دو كشور ایران و ایتالیا از زمان ریاست دكتر آقایی رخ داد و جا دارد از تلاش‌های ایشان یاد كرد. همچنین لازم است از تلاش‌های مدیرعامل راه‌آهن ایتالیا و سفیر این كشور كه زمینه همكاری را فراهم كرده‌اند تشكر كرد.

وی افزود: خوشبختانه كشور ایران در حوزه حمل ونقل توجه ویژه‌ای به حوزه ریلی معطوف كرده است، به طوریكه در صدر تمام این نگاه‌ها دستور ویژه رهبری از توسعه حمل ونقل ریلی قرار دارد. بعلاوه در برنامه توسعه ۵ ساله كشور در بحث حمل ونقل مهم‌ترین موضوع حمل ونقل ریلی است.

مدیرعامل شركت راه‌آهن با بیان اینكه جهت برنامه ششم توسعه در راستای توسعه ریلی تنظیم شده است گفت: رئیس جمهوری ایران ۴ محور برای ۸ سالدر نظر گرفته‌اند كه یكی از آن‌ها توسعه حمل ونقل ریلی است.

محمدزاده در ادامه بیان داشت: توجه خاص مجلس شورای اسلامی به موضوع ریل نیز قابل توجه است به طوری‌كه امروز كمیسیون‌های تخصصی شوراها میهمان شركت راه‌آهن بودند و یك درصد از فروش نفت و گاز را به توسعه ریلی اختصاص داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری سالانه یك تا ۱.۵ میلیارد دلاری مستقیم در حوزه ریلی خاطرنشان كرد: این حجم از سرمایه‌گذاری مستقل از سرمایه‌گذاری‌های به صورت فاینانس است. همچنین ۷.۵ میلیارد دلاری برای تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه ریلی در نظر گرفته شده است.

وی از عملیات ساخت ۲۵۰۰ كیلومتر خطوط دوم و سوم طی ۴ سال خبر داد و گفت: امسال ۸۰۰ كیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد. بعلاوه در سال جاری ۵ مركز استان به ریل متصل می‌شوند كه امروز یكی از استان‌ها سفر ریلی خود را آغاز كرد.

این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری نسبت به همكاری راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا گفت: یكی از قدم‌های بزرگ در بخش ریلی توجه به توسعه دانش و تحقیق در حوزه ریل است كه امروز بیستمین سالگرد تاسیس دانشكده راه‌آهن علم و صنعت ایران را جشن می‌گیریم. به همین خاطر یكی از بندهای تفاهم راه‌آهن ایران و ایتالیا مربوط به همكاری دانشگاه علم و صنعت و راه‌آهن ایتالیا است كه تحت آن مركز  (تست سنتر) با همكاری دانشگاه علم و صنعت انجام می‌شود.

توضیحات معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره مراسم تنفیذ، تحلیف و معرفی کابینه دوازدهم به مجلس

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره مراسم تنفیذ، تحلیف و معرفی اعضای کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آقای دکتر روحانی رئیس جمهور تلاش دارند در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس ارائه بدهند.

حسینعلی امیری در مصاحبه ای اعلام کرد: ما تا آغاز به کار دولت جدید چند مراسم داریم؛ یکی تنفید حکم رییس جمهور که توسط مقام معظم رهبری انجام خواهد شد و برگزار کننده این مراسم دفتر مقام معظم رهبری است، دوم؛ مراسم تحلیف رییس جمهور می باشد که طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس قوه قضاییه انجام خواهد شد که میزبان آن مجلس شورای اسلامی است و هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام داده ایم.

وی افزود: مجلس روز ۱۴ مرداد را جهت تحلیف اعلام نموده است، پس از آن رئیس جمهور بر اساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس باید اعضای کابینه را به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید و مجلس ظرف ۱۵ روز صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی نماید اما با توجه به اینکه آقای روحانی تاکید دارد دولت دوازدهم زودتر شکل گیرد و کارش را شروع نماید و برای آقای رییس جمهور زمان بسیار مهم است و در سال ۱۳۹۲ هم در روز تحلیف وزرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی نمودند، در این دوره هم آقای دکتر روحانی تلاش دارند در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس بدهند تا مجلس هر چه زودتر نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی اقدام کند و دولت جدید در اسرع وقت شکل بگیرد.

وی درباره حضور زنان در کابینه جدید گفت: این یک مطالبه عمومی است و رئیس جمهور به توانمندی بانوان اعتقاد دارند و معتقدند نیمی از جامعه، بانوان هستند، بنابراین سه عضو کابینه از بانوان هستند که به عنوان معاون رییس جمهور در دولت یازدهم حضور دارند و طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می شود، در همین دولت ما معاون استاندار و همچنین تعدادی فرماندار خانم نیز داریم.

انتصاب یک زن به عنوان سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

وزیر راه و شهرسازی در حکمی سرپرست جديد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را تعيين كرد و ماموريت‌های ۶ گانه‌ای برای وی ترسيم كرد.

متن حكم وزیر راه و شهرسازی خطاب به دكتر فرزانه شرفبافی سپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

با توجه به مراتب دانش، تعهد، تخصص و تجربه‌های ارزنده‌ی سركار در صنعت هوایی و نظر به اینكه برادر ارجمند جناب آقای مهندس پرورش به سمت نمایندگی ایران در ایكائو منصوب شده‌اند و باتوجه به مصوبه شماره ۱۲۰/۷/ص مورخ ۹۶/۰۴/۱۴ مجمع عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مبنی بر انتخاب سركار به عنوان مدیرعامل شركت و اقدام جهت طی سایر مراحل قانونی و تا طی آن به موجب این حكم به عنوان سرپرست شركت منصوب می‌شوید، بایسته است كه در انجام ماموریت سپرده شده به شما به موارد زیر توجه فرمایید:

۱-اقدام در جهت بازسازی ساختاری همه جانبه‌ی هما اعم از حقوق، مالی، فنی و ناوگان و تجهیزات و مطابق با مصوبه ۱۶۱۲۴۳/ ت ۵۰۳۹۲ه، مورخ ۹۳/۱۲/۲۸ هیات وزیران و پيگیری و تداوم فعالیت‌هایی كه مدیریت پیشین در این ارتباط آغاز كردند و انجام دادند.

۲-هما باید برای رقابت در سطح منطقه و جهان آماده و به عنوان شركتی در سطح جهانی ارتقا یابد. لازمه این كار بكارگیری مدیریت تحول تمام عیار در شركت است كه امید است با همكاری تمام همكاران هما اعم از عوامل فنی، عملیات، بازرگانی و خدمات و با تكیه بر هویت همایی آنان و توسعه فرهنگ مشاركت و مسئولیت اجتماعی در شركت این كار به نحو احسن و با كمترین هزینه به سرانجام برسد.

۳-ایمنی و استانداردهای پرواز قواعد غیرقابل شكست  در عملیات هوانوردی هستند. از شما و تمام عوامل فنی و عملیاتی هما انتظار می‌رود كه به طور مستمر نحوه‌ی بكارگیری و اجرای فرآیندهای ایمنی و استاندارها را مورد ارزیابی قرار دهید و اقدامات لازم را در جهت افزایش كارایی آن‌ها معمول دارید.

۴- تكیه بر اصول مدیریت بازرگانی حاكمیت شركتی و مدیریت حرفه‌ای مهم‌ترین اصولی هستند كه باید مورد توجه سركار و تمامی اعضای محترم هیات مدیره باشد و به هیچ وجه از آن‌ها تخطی نكنید.

۵-هما در نهایت یك شركت خدمات هواپیمایی است. از این‌رو، اصلی‌ترین هدف آن باید جلب رضایت مشتریان باشد. علیرغم اینكه نوسازی ناوگان در طی زمان انجام خواهد شد، هما باید به دستورالعمل حقوق مسافر وفادار و تمامی تلاش خود را در جهت كمینه كردن تاخیرها و عرضه برترین خدمات به مشتریان بكار گیرد. نهایتا برترین شاخص موفقیت هما میزان رضایت مشتریان آن است.

۶-باتوجه به خرید هواپیماهای برد كوتاه، یك تغییر ساختاری در سازمان هما باید صورت گیرد تا هما بتواند خدمات منطقه‌ای را در ایران عرضه كند، همه ما از اینكه هما پیام‌آور توسعه منطقه‌ای، دسترسی گسترده‌تر مردم به خدمات هوایی و برقراری عدالت جغرافیایی در آینده خواهد بود، افتخار خواهیم كرد.

توفیق روزافزون سركار، اعضای محترم هیات مدیره، مدیران و كاركنان هما را خدای منان مسالت دارم.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از مدیران روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل معرفی خدمات دولت در چهار سال گذشته و تاثیر آن در جلب رضایت مردم برای ادامه دولت دکتر روحانی، گفت: رییس جمهور به صراحت اعلام کرد که سلامت در دولت آینده هم جز اولویت های مهم و اصلی ایشان است.

زبان مردم و گروه های تخصصی نظام سلامت باشید

سید حسن هاشمی در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور و سازمان های تابعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: امیدوارم که اعضای کابینه دولت دوازدهم به عهد رییس جمهور مبنی بر لزوم ادامه طرح تحول نظام سلامت، وفادار باشند و حمایت رییس جمهور از حوزه سلامت و فعالان این حوزه بسیار مهم و یک فرصت طلایی است و این آرزوی چندین ساله بوده که شخص اول اجرایی کشور از حوزه سلامت حمایت کند و وزرای سابق بهداشت از این حمایت، محروم بوده اند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر مراقبت از دستاوردهای ارزشمند طرح تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: مدیران روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی باید زبان مردم و گروه های تخصصی نظام سلامت باشند و در چهار سال گذشته، بخش اول یعنی زبان مردم بودن، معرفی خدمات و خنثی کردن اقدامات تخریبی علیه وزارت بهداشت را دنبال کردید و کمتر شاهد بودم که فرصتی برای شنیدن حرف منتقدان ایجاد شود و باید حتما در آینده، وزارت بهداشت فرصت نقد را بیشتر فراهم کند.

هاشمی تاکید کرد: هر مدیر در هر بخشی که فعالیت دارد باید نقد برنامه ها و عملکرد حوزه اش توسط افرادی که صادقانه، خالصانه و بدون حب و بغض قصد راهنمایی وی را دارند، غنیمت بداند زیرا نقد منصفانه، باعث می شود که مسئولان از منابع، زمان و فکر خود استفاده بهتری کنند و روابط عمومی ها باید این زمینه را در دولت آینده فراهم کنند.

اطلاع رسانی و روابط عمومی را از هم متفاوت ببینیم

وزیر بهداشت گفت: روابط عمومی ها باید کیفی تر کار کنند و اطلاع رسانی و روابط عمومی را از هم متفاوت ببینیم زیرا ابزارهای آن متفاوت است و باید روابط عمومی ها کیفی تر شوند. امروز فعالیت مخالفان دولت و افرادی که هدفشان تخریب است، مایه تاسف است چراکه همه ایرانی، مسلمان و غمخوار مردم، انقلاب و کشور هستیم و برخی از ما ادعای ارزشی بودن هم داریم اما همدیگر را تخریب می کنیم.

 هاشمی اظهار داشت: خدا باید کمک کند تا معروف بیشتر در کشور تبلیغ شود و برخی افراد از منکری که بنام معروف در جامعه معرفی میکنند، نهی شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به توسعه فضای مجازی در سالهای اخیر، گفت: در استانهای مختلف باید با گروه های مختلف حوزه های پزشکی تعامل داشته باشید و باید از این ظرفیت برای معرفی خدمات دولت در حوزه سلامت و ارتقای آن در جامعه، شنیدن انتقادات و انتقال سیاست های دانشگاه های علوم پزشکی در استانهای کشور استفاده کنید و باید از فضای مجازی به نفع سلامت مردم استفاده کنید.

نفوذ؛ حاشیه سازی برای مسئولان و تقابل آنها با یکدیگر است

 هاشمی ادامه داد: اگر از فضای مجازی در مسیر صحیح اطلاع رسانی و معرفی خدمات دولت به خوبی استفاده نشود، دیگران حتما نقطه مقابل این کار را خواهند کرد و محتوی هم برای این منظور تولید می کنند و بعد از مدتی، با عناد و لجاجت باعث به وجود آمدن حاشیه هایی بر علیه حوزه سلامت در استانها و گرفتن وقت مدیران و مسئولان می شوند و من آنچه از نفوذ می فهمم، چیزی جز حاشیه سازی برای مسئولان و تقابل آنها با همدیگر نیست.

وزیر بهداشت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم دوری از حاشیه سازی برای مسئولان کشور، گفت: ایشان در مورد فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی می گفتند که خناسانی در مکانهای حساس زیادی هستند و در اطراف عناصر تصمیم گیر تاثیرگذار در کشور وجود دارند که آتش بیار معرکه و به قول معروف، بادمجان دور قاب چین هستند که از کم عقلی و بی دینی اقدام به برخی رفتارها می کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: ما تصور می کنیم که اگر کسی بخواهد اقدام به برخی رفتارهای نادرست و تفرقه انگیز کند، باید ظاهری غیر دینی داشته باشد در حالی که هر چه ضربه خورده ایم از افرادی با ظواهر به اصطلاح مذهبی خورده ایم نمونه های بارز آن عوامل شهادت شهدای بزرگ انقلاب اسلامی مانند شهیدان باهنر، رجایی و شهید بهشتی بودند. این همه جاسوس در سالهای اخیر گرفته شده که ظاهر آنها غیراسلامی نبود و برخی از آنها مذهبی بوده و برخی دیگر لباس مقدس ترین نهادها را بر تن داشته اند و با نفوذ در آن دستگاه ها کار می کردند.

در بعضی از دستگاه های تبلیغی، برخی افراد نفوذ کرده اند که دین، اخلاق و انصاف ندارند و دائم بر طبل بی اعتمادی و یاس می کوبند

وزیر بهداشت اضافه کرد: متاسفانه در بعضی از دستگاه های تبلیغی، برخی افراد نفوذ کردهاند که دین، اخلاق و انصاف ندارند و دائم بر طبل بی اعتمادی و یاس می کوبند و کسی هم کاری به آنها ندارد، بعضی از مظاهر فساد را تبلیغ می کنند و مقدس می دانند ولی دولت را تخریب می کنند و این به ارزش تبدیل شده است.

 هاشمی با بیان اینکه هنرمندی مدیران روابط عمومی باید در این باشد که فضا و بستر آن دانشگاه علوم پزشکی و استان، در اختیار نیات پلید و تخریب دولت قرار نگیرد، افزود: باید سعی و تلاش ما بر این باشد اقداماتی انجام شود که اگر سنگی در جلوی راه قرار دارد و یا در آینده باعث سد راه می شود، نتواند مانع شود نه اینکه با پتک آن را برداریم.

وزیر بهداشت ضمن حساس دانستن حوزه خبررسانی به ویژه در حوزه سلامت، یادآور شد: شرایط امروز خبررسانی با پنج سال قبل و حتی سه سال قبل، کاملا متفاوت است و اخبار به صورت لحظه ای و ثانیه ای مخابره می شود و مانند سیانور خوردن، در ثانیه تاثیر می گذارد و حتما دانشگاه ها و روابط عمومی باید با همان سرعت عمل پاسخگو باشند.

برخی افراد تصور می کنند که انتخابات هنوز تمام نشده و همچنان به حاشیه سازی های خود ادامه می دهند

هاشمی گفت: برخی افراد تصور می کنند که انتخابات هنوز تمام نشده و همچنان به حاشیه سازی های خود ادامه می دهند و هیچ وقت هم عبرت نمی گیرند که این برخورد بسیار بد و ناپسندی است و در دراز مدت، حتما ضرر می کنند زیرا مردم ایران، باهوش هستند و از مسائل روز شناخت پیدا کرده اند. در آمریکا مردم به ترامپ رای می دهند ولی در ایران مردم، وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را پس می زنند که باید عبرت گرفت.

مردم ممکن است سکوت یا تقیه کنند ولی در روز موعود، اراده خود را حاکم می کنند

وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی افراد می گویند که چرا بر علیه ما تبلیغ می کنید در حالی که رفتار شما، تبلیغ بر علیه خودتان است و وقتی یک خبرگزاری را در اختیار دارید که سراپا دروغ و تهمت و متهم کردن دولت جمهوری اسلامی ایران است، ممکن است که مردم سکوت کنند و شاید بترسند و یا تقیه کنند اما مردم در روز موعود، اراده خود را حاکم می کنند.

 هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت واکنش سریع به برخی شایعات و خبرهای دروغ و بی اساس، یادآور شد: در حوزه روابط عمومی در ۴ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شد که ار دکتر زارع نژاد و همکاران روابط عمومی تشکر می کنم اما اقدامات زیادی هنوز انجام نشده و مردم و حتی بعضی از مسئولان از طرح تحول سلامت و خدمات آن، آگاهی کاملی ندارند که همه حوزه ها باید کمک کنند.

ضرورت تکرار در اطلاع رسانی و خبررسانی برای ایجاد آرامش در جامعه

وزیر بهداشت اظهار داشت: چرا خداوند فرموده که مسلمان باید روزانه ۱۷ رکعت نماز را با اعمال و ارکان تکراری بخواند؟ چون نماز یک عمل پسندیده و شکرگزاری از خداوند است که باید تکرار شود تا تاثیرش را بر روح و جسم افراد بگذارد و در حوزه سلامت نیز تکرار در اطلاع رسانی و خبررسانی برای ایجاد آرامش در جامعه یک ضرورت است. دکتر روحانی چندین بار در جلسه دولت می گفت که سالها در شورای نظارت بر صدا و سیما فعالیت داشتم و امام خمینی(ره) می فرمود، تکلیف شرعی شماست که خدمات دولت را به مردم معرفی کنید.

 هاشمی تاکید کرد: دولت، قوه قضاییه و مجلس از همدیگر جدا نیستند و وقتی گفته می شود که قوا مستقل هستند، متاسفانه برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که سرنوشت قوا هم از همدیگر مستقل است در حالی که این نوع تفکر، درست نیست و همه ما در کشتی جمهوری اسلامی ایران نشسته ایم و مردم همه ما را به عنوان یک نظام می دانند.

نباید دولت را متهم یا تضعیف کنیم

وزیر بهداشت ضمن حساس خواندن کار اجرایی در کشور گفت: بالاترین حجم کار و بیشترین بار اداره کشور بر دوش قوه مجریه است و خوب نیست که دولت را متهم و یا تضعیف کنیم و اینگونه نیست که اگر دولت ضعیف شود، سایر قوا تقویت می شوند زیرا سرنوشت ما به همدیگر گره خورده است، همانطور که پدر خانواده وقتی می تواند به فرزندان خود افتخار کنند که آنها نخبه باشند و مدارج علمی را گذرانده باشند.

تخریب دولت، باعث تقویت بخشی های دیگر نمی شود

هاشمی تاکید کرد: اینکه برخی افراد تصور کنند که تخریب دولت باعث تقویت بخشی دیگر می شود، ناشی از نادانی آنها است و من فکر می کنم بخشی از این تفکرات، مصداق نفوذ است و تشحیص اینکه چه بخشی از آن جهل و چه بخشی ناشی از خیانت باشد، خیلی سخت است بنابراین دستگاه هایی که از بودجه عمومی ارتزاق می کنند موظف هستند تمام نظام جمهوری اسلامی را تبلیغ کنند و خجالت هم نکشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر عمل و اقدامات یک دستگاه خیر و به صلاح مردم و کشور است، باید تبلیغ شود و اگر هم اشکال و ایرادی وجود دارد باید در خفا گفته شود و نباید عیب افراد را از تریبون های عمومی گفت ولی متاسفانه در جمهوری اسلامی ابتدا در تلویزیون و در خطابه و سخنرانی عیب افراد را می گوییم ولی از نزدیک کاری به نصیحت و اصلاح افراد نداریم و با این کار، بیشتر باعث تضعیف همدیگر می شویم.

مخفی کاری نکنیم

 هاشمی بر ضرورت تعامل برای حل مشکلات مردم و امیدواری آنها به آینده و نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: ظلم است که بخواهیم انقلاب اسلامی را به عنوان یک موهبت بزرگ، تخریب کنیم و اگر اشکالی در عملکرد خود دیدیم مهم است که مخفی کاری نکنیم زیرا هیچ چیزی مهم تر از راستی و درستی و صداقت نیست و اگر در جایی خطا، اشتباه، کمبود و برخورد اشتباهی وجود دارد باید صادقانه و بدون حب و بغض به مردم گفته شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وقتی در مورد یک موضوع، توضیحات کافی داده نشود و مبهم گفته شود، فرصت را برای شایعات و فضاسازی فراهم کرده اید و مانند زدن سنگ در آب، در جامعه موج ایجاد می شود و کار روابط عمومی ها بسیار حساس است زیرا در حوزه سلامت به دلیل منافع قابل توجه در حوزه هایی مانند غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، خدمات و منافع مشترک گروه های مختلف پزشکی، به طور سیستماتیک عملیات تخریبی طراحی و اجرا می شود.

 هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتخاب کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: به هیچ عنوان اجازه ندهید که در دانشگاه های علوم پزشکی، اقدامی در مورد انتخاب کابینه دولت آینده انجام شود و اگر در بیرون از دانشگاه ها، افرادی علاقه مند به ادامه کار تیم فعلی در حوزه سلامت هستند و کمپین و تشکیلاتی را تشکیل داده اند، از آنها بخواهید که این اقدام را متوقف کنند زیرا از پیش طراحی شده است و با هدف تخریب می آیند و عده ای ممکن است با نیت خیر این کار را انجام بدهند که شاید در آینده بر روی آنها عملیات تخریبی انجام شود معمولا افرادی که شلوغ می کنند، نمی خواهند آنچه به خیر و صلاح است، رخ دهد و می خواهند که خودشان اثرگذار باشند.

هنر ما باید در جذب افراد باشد و نه حذف آنها

وزیر بهداشت با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، گفت: در این انتخابات، عده ای به دکتر روحانی و عده ای به سایر کاندیداها رای دادند و هنر ما نباید در این باشد که افراد را حذف کنیم بلکه هنر ما باید در جذب کردن باشد و در وزارت بهداشت نگاه ما هم همین بوده و باورم به جریانات سیاسی در کشور، درست یا نادرستی آنها نیست و از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون به جناح های راست و چپ، اعتقادی ندارم و معتقدم که ریشه همه ما یکی است و آن قرآن، خدا، ائمه اطهار و انقلاب اسلامی است و همان حزب اللهی که در ابتدای انقلاب می گفتند، درست است و سایر امور، نفسانیات خودمان است و نمی شود در هر انتخاباتی، همدیگر را حذف کنیم و در قطار انقلاب به زور فردی را به بیرون بیندازیم و بعد به او بگوییم باید پیاده شوی. بنابراین در وزارت بهداشت نباید شاهد این اتفاقات باشیم و تا جایی که می توانیم افراد را جذب کنیم و با حذف کردن به جایی نمی رسیم.

 هاشمی تاکید کرد: در وزارت بهداشت نمی گذاریم افرادی که به کشور و انقلاب علاقه مند هستند از چرخه حذف شوند و ممکن است توپخانه منتقدین این نگاه، بر علیه شما کار کند اما به آنها گُل هدیه بدهید و اقناع کنید، لازم به مقابله به مثل نیست.

رویکرد ما در اطلاع رسانی باید تکریم و احترام به مردم باشد

وزیر بهداشت تاکید کرد: مردم به احترام نیاز دارند و در بیمارستانها ممکن است برخوردها نامناسب باشد و یا بیماران در برخی از بیمارستانها سرگردان باشند که باید راهنماها و راهنمایی های در بیمارستانها وجود داشته باشد و هزینه در این حوزه، به معنی احترام به مردم و سرمایه اجتماعی است. بنابراین باید رویکرد ما به اطلاع رسانی، تکریم و احترام به مردم باشد.

هاشمی فلسفه مسئولیت ها در کشور را کمک و خدمت کردن به مردم عنوان کرد و افزود: باید به هر ابداع و نوآوری که به مردم کمک و برای آنها آرامش ایجاد کند، توجه ویژه ای کنیم و از کنار کوچکترین مسائلی که برای مردم نگرانی ایجاد می کند نباید بگذریم.

وزیر بهداشت در پایان ضمن تاکید بر اهمیت توجه به خیرین سلامت، گفت: سامانه یاس ۱۹۰ در وزارت بهداشت راه اندازی شد تا مردم هر میزان که دوست دارند برای حل مشکلات مراکز بهداشتی و درمانی در هر نقطه ای از کشور مشارکت کنند که باید این موضوع بیشتر تبلیغ و اطلاع رسانی شود.

اعزام ۵۷۰ پزشک و پیراپزشک به عربستان سعودی از اول مردادماه

سخنگوی جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه ۲ بیمارستان در مکه و مدینه به همراه ۹۰ مجموعه بهداشتی درمانی هتل های محل اقامت زائران آماده ارائه خدمات به ۸۶ هزار زائر حج تمتع است، گفت: ۵۷۰ پزشک، پرستار و پیراپزشک به مکه مکرمه اعزام می شوند تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی زائران را در طول ایام حج تمتع بر عهده بگیرند، این افراد آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و هفته آینده بازآموزی نهایی آنها انجام می‌شود.

سیدحمید جمال الدینی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اعزام تیم های بهداشتی و درمانی هلال احمر ایران به عربستان سعودی به منظور ارائه خدمات امدادی و درمانی به زائران ایرانی در ایام حج تمتع، اظهارداشت: ۲ بیمارستان در مکه و مدینه به همراه ۹۰ مجموعه بهداشتی درمانی هتل های محل اقامت زائران آماده ارائه خدمات به ۸۶ هزار زائر حج تمتع است.

وی ادامه داد: ۵۷۰ پزشک، پرستار و پیراپزشک به مکه مکرمه اعزام می شوند تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی زائران را در طول ایام حج تمتع بر عهده بگیرند، این افراد آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و هفته آینده بازآموزی نهایی آنها انجام می‌شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر به برگزاری دوره مدیریت بحران برای تمام کاروان‌های حج تمتع اشاره کرد و گفت: خرید داروهای مورد نیاز انجام شده و اقدامات ترخیص گمرکی آنها از ایران نیز به اتمام رسیده است و اکنون ما منتظر دریافت اجازه ورود داروها به عربستان هستیم.

اعزام تیم پزشکی هلال احمر به عربستان از اول مردادماه

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه واکسیناسیون حجاج در ۱۷۰ مرکز هلال احمر انجام می‌شود، تصریح کرد: واکسن مننژیت خریداری و در تمام استان‌ها توزیع شده است؛ البته از زائران درخواست داریم حداقل ۲ هفته قبل از اعزام، واکسن‌های خود را تزریق کنند. تیم پزشکی نیز هفته اول مردادماه، به عربستان اعزام و در مراکز درمانی مستقر می‌شوند.

وی درباره نحوه انتقال داروها از ایران به کشور عربستان تاکید کرد: سال ۹۴ داروها یک بار به عربستان ارسال شد اما اجازه ورود نیافت و به کشور بازگردانده شد؛ بر همین اساس با توجه به تجربه سال ۹۴، برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا داروها با دریافت مجوز ورود، به عربستان ارسال شود. چهار تا شش تریلر میزان داروهای ارسالی است که امسال مقرر شده  بخشی از داروها از خود عربستان خریداری شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تجهیزات و مراکز درمانی ایران در عربستان طی تعطیلی حج و عمره آسیب دیده‌اند یا خیر، اظهارداشت: داروهایی که در عربستان وجود داشته و منقضی شده بود از مراکز درمانی خارج شده‌اند؛ ما سالانه تجهیزات موجود در عربستان را به روزرسانی و دستگاه‌های پشتیبان مورد نیاز را به عربستان ارسال می‌کنیم. اکنون همه چیز به صدور مجوز از سوی طرف سعودی بستگی دارد؛ تیم مهندسی پزشکی ما نیز آماده است تا مراکز و دستگاه‌ها را بررسی کند.

تمامی داروهای خریداری شده با تایید سازمان غذا و دارو است

جمال الدینی با اشاره به  فرآیند و سیاستگذاری نحوه خرید داروها، بیان کرد: کیفیت سرعت، ارائه محصول و قیمت سه عاملی است که در فضای رقابتی موجب می‌شود از میان داروهای مشابه یک دارو انتخاب و خریداری شود.

به گفته وی، تمام داروهای خریداری شده داروهایی هستند که تأیید سازمان غذا و دارو را دارند و اگر مجموعه‌ای ادعا کنند که امکان خرید داروی بهتری وجود داشت پاسخ ما این است که این فضا رقابتی است و ما تجربه پزشکان و مردم را در خرید داروها در نظر می‌گیریم.

نمی توان امدادگرانی که حین ماموریت فوت می شوند را شهید نامید

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که آیا امدادگران هلال احمر که به هنگام مأموریت کشته می‌شوند شهید محسوب می‌شوند یا خیر و آیا به دنبال دریافت مطالبات حقوقی این امدادگران هستید، عنوان کرد: ۲۰ سال است که موضوع شهید خدمت در کشور مطرح شده؛ البته این موضوع محدود به جمعیت هلال احمر نیست، اما با توجه به اینکه داوطلبان هلال احمر هیچ گونه حقوق و حق مأموریتی دریافت نمی‌کنند و در خط مقدم خدمت رسانی داوطلبانه قرار دارند و البته جوان هستند، این داوطلبان با سایر افراد متمایز هستند. در حال حاضر بستر تعریف و تعیین شهید خدمت در کشور مهیا شده اما مصوبه قانونی در این خصوص نداریم و نمی‌توانیم این افراد را به صورت قانونی شهید حساب کنیم.

وی با اشاره به کشته شدن دو نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر طی هفته گذشته تصریح کرد: درخواست پیگیری به صورت مکتوب به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است، از نمایندگان مجلس هم به صورت حضوری خواسته‌ایم که این موضوع را مطرح کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور رئیس جمعیت هلال احمر در مراسم ختم شهیدان جعفری و محمدی، گفت: دکتر ضیائی برای ابراز همدردی با خانواده این دو عزیز به زنجان آمد و در مراسم خاکسپاری و منزل خانواده آنها حضور پیدا کرد. حضور عالی‌ترین مقام جمعیت هلال احمر در این مراسم خود نشان دهنده اهمیت کار داوطلبان هلال احمر است و این حداقل وظیفه‌ای است که نسبت به امدادگران می‌توان انجام داد.

وی تاکید کرد: همانطور که مشخص است جمعیت هلال احمر گاهی اوقات برای تأمین حق ایاب و ذهاب افراد داوطلب که در مأموریت‌ها شرکت می‌کنند با مشکل مواجه می‌شود. با این حال با توجه به اینکه هلال‌احمر یک نهاد عمومی غیردولتی است مسلما خانواده این افراد را در اولویت قرار می‌دهد.

به گفته جمال الدینی، با تغییراتی که در مجموعه هلال احمر در زمینه قوانین و آیین‌نامه‌ها ایجاد شده است بیمه مسئولیت و حوادث این افراد اعمال می‌شود و این کار کوچکی است که هلال‌احمر در مقابل خدمات آنها می‌تواند انجام بدهد.

اهمیت نقش داوطلبان در جمعیت هلال‌احمر

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به اهمیت نقش داوطلبان هلال‌احمر، گفت: فعالیتی که این افراد انجام می‌دهند از دو جنبه قابل توجه است؛ یکی اینکه این خدمات به صورت داوطلبانه انجام می‌شود و دوم اینکه آنها برای نجات جان انسان‌ها اقدام می‌کنند و این دو مساله جنس خدمت داوطلبان هلال احمر را متفاوت می‌کند.

جمال‌الدینی خاطرنشان کرد: وقتی در زمان صلح گروهی جوان به صورت داوطلبانه برای نجات انسان‌ها فعالیت می‌کنند عملکرد آنها شبیه جوانانی مانند شهید فهمیده و باکری است.

صالحی امیری: تئاتر ریشه ای ترین کانون انتقال مفاهیم فرهنگی است

صالحی امیری گفت: وجود تئاتر در تمامی نقاط ایران می تواند موجب همبستگی اجتماعی در کشور شود و باید از این ظرفیت هنری بهره کافی را برد.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با بیان این مطلب افزود: تئاتر ریشه ای ترین کانون انتقال مفاهیم فرهنگی است که پیشینه تاریخی برجسته ای دارد.

 وی ادامه داد: یکی از ویژگی های تئاتر دائمی و پایدار بودن  است و امسال بودجه و اعتبارات حوزه تئاتر و قرآن در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یافته است.

صالحی امیری گفت: گرچه جشنواره تئاتر خیابانی به نام مریوان و یک جغرافیای خاص ثبت شده اما نباید به آن جغرافیا محدود شود.  و باید در سراسر کشور گروه های نمایشی، به نام مریوان و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان فرصت اجرا داشته باشند.

وی افزود: برپایی هفته های فرهنگی مریوان در داخل و خارج از کشور با حضور گروه های تئاتر  نقش به سزایی در معرفی این هنر دارد.

صالحی امیری در عین حال تصریح کرد: استان کردستان دارای یکی از غنی ترین زبان و فرهنگ ایران زمین است و موسیقی ، تئاتر و شعرش می تواند در جهان مطرح شود.

در ادامه این نشست زاهدی استاندار کردستان گزارشی از جایگاه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تاریخچه آن ارائه داد و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی با مردم مریوان آمیخته شده است.

وی افزود: با توجه به مرزی بودن مریوان این جشنواره به لحاظ امنیت و موقعیت سیاسی منطقه تاثیر به سزایی در همبستگی بین مردم داشته است.

در بخش دیگر از این نشست حاج ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان  برگزاری این جلسات را نشانی از اهمیت رویدادهای هنری تئاتر دانست و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد.

در ادامه مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در بین پنج جشنواره اصلی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این جشنواره یکی از معتبر ترین جشنواره های خارج از سالن است که حتی در حوزه بین الملل نیز شناخته شده است.

شفیعی انتخاب دبیر جشنواره امسال از بین هنرمندان استان را یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره دانست که با توجه به مطالبه هنرمندان استان صورت گرفته است.

تسریع در تخصیص اعتبار اداره کل استان ، تمهیدات جشنواره امسال و برنامه های پیش رو برای جشنواره ، افزایش بخش ویژه تئاتر کودک و نوجوان، حمایت از ساخت ۵ پلاتو نمایشی و تفاهم نامه با سازمان همیاری شهرداری ها در این خصوص از محورهای مورد بحث در این نشست بود./917/ ۲۰۳

ارسال نظرات