۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۵۱۰۹۵۲
آیت الله سند بحرانی:

درباره ‌آسمان ها و زمین منبعی جز وحی وجود ندارد

آیت الله سند بحرانی با رد ادعای برخی فلاسفه مبنی بر این که معراج پیامبر تنها روحانی بوده است، گفت: معراج پیامبر اسلام جسمانی و روحانی بوده است.
جلسات علمی پرسش و پاسخ در محضر آیت‌الله شیخ محمد سند در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد سند بحرانی استاد برجسته حوزه علمیه سه شنبه شب در نشست علمی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: هرچه جسمی نیرومندتر باشد لطیف تر است اما انسان تصور می کند که اجسام سخت نیرومندتر هستند.

وی افزود: هیچ کدام از فلاسفه، عرفا، فیزیک دانان و افراد دیگر دربار 7 آسمان و زمین منبعی جز وحی ندارند، هیچ منبعی جز وحی نیست؛ بحث لطافت موضوعی بسیار مهم است و طبقات ملائکه از همین قبیل است، ملائکه دارای یک لطافت در جسم نبوده و در طبقات لطافت یکسان نیستند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که این که گفته می شود معراج تنها روحانی بوده اشتباهی صدردصدی است، اظهار داشت: خود روح دارای جسم است و امام صادق(ع) می فرماید روح جسمی لطیف است،  برخی گفتند معراج و معاد روحانی است اما روح بدون جسم نخواهد بود.

وی ادامه داد: بین مکتلمان و محدثان از یک سو و فلاسفه و عرفا از سوی دیگر اختلافی وجود دارد که منتهای عالم جسمانی کجا است، فلاسفه به باور خود می گویند که تا عالم مثال خواهد بود، هرجا روح باشد جسم هم هست.

آیت الله سند بحرانی با رد ادعای برخی فلاسفه مبنی بر این که معراج پیامبر تنها روحانی بوده است، ابراز داشت: حضرت جبرئیل که با پیامبر به معراج رفته تا جایی توانسته پیامبر را همراهی کند و از جایی به بعد جبرئیل هم نمی تواند برود.

وی عنوان کرد: معاد و معراج روحانی که فلاسفه می گویند باز هم جسم دارد، مراد از معراج جسمانی درباره پیامبر این است که ایشان با جسم دنیوی خود هم افزون بر روح به معراج رفته است، به حسب روایات و داده های علمی جدید جسم همانند لباس است و جسم دنیوی انسان هم جسمی نامرئی دارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: طینت اصلی انسان از بین رفتنی نیست و شبهه آکل و مأکول در آن وجود ندارد، بدن دنیوی انسان هم دارای چند بدن است، برخی از مؤمنان در خواب می توانند با روح و جسم لطیف خود وارد بهشت شوند و بهشت را به او نشان می دهند.

وی اضافه کرد: انسان هرگونه باشد و زندگی کند در آینده نیز همانگونه خواهد بود، درباره این بحث که معراج روحانی است نه جسمانی باید گفت که خود روح هم دارای جسم است، جسم پیامبر اسلام از همه اجسام دنیا بالاتر و قوی تر است.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که روح و بدن شیعیان از ته مانده طینت و بدن دنیوی اهل بیت(ع) به وجود آمده است، گفت: نسبت بدن پیامبر با روح علی(ع) عجیب است، بدن اصلی ائمه طاهرین(ع) دیده نمی شود و چیزی که مشاهده می شود لباس های طینتی است.

وی افزود: از فاضل طینت بدن دنیوی روح سلمان و شیعیان خلق شده است، در روایاتی هم آمده که روح امیرمؤمنان از فاضل طینت بدن رسول اکرم(ص) به وجود آمده و خلق شده است، این موضوعات نیازمند بررسی و پژوهش بسیار است، اگر بر اساس روایات روح مؤمن در خواب می تواند معراج پیدا کند بدن پیامبر که بالاتر از روح مؤمن است حتما معراج دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در زمینه روح و بدن همان نسبتی که بین شیعیان و اهل بیت(ع) و بین ائمه و امیرمؤمنان(ع) وجود دارد بین امام علی(ع) و پیامبر اسلام هم وجود دارد، در روایات آمده که بدن مثالی حضرت امیر همراه بدن دنیوی پیامبر در معراج بوده است.

وی ادامه داد: معراج پیامبر اسلام جسمانی و روحانی بوده است، اگر افرادی هم بگویند معراج روحانی است نمی توانند بگویند که جسمی در کار نبوده جسم وجود داشته اما جسم روح لطیف تر است، ضرورت معراج جسمانی جسم دنیوی تا مسجد الاقصی یعنی آسمان چهارم باید مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که اقسام گوناگون عقاید باشد شناخته شود، ابراز داشت: شیخ محمد حسین کاشف الغطا می گوید عقاید به اسس الدین، اصول دین، ضرورت های دینی، یقینیات دینی( که شامل یقینیات روشن و نظری می شود) و ظنی معتبر دینی تقسیم می شود، متأسفانه خیلی از بزرگان غفلت از این تقسیم بندی کرده اند.

وی عنوان کرد: افق الاعلی از تابلوهای معارف وحیانی است که باید آن را مورد بررسی قرار داد، معراج پیامبر در چند سوره قرآن کریم بیان شده است، در بحث معراج محورهای پیچیده ای وجود دارد که هنوز باز نشده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: افق الاعلی بالاتر از صدرة المنتهی است، در سوره اسرا پایانه معراج مسجدالاقصی، در سوره نجم افق الاعلی و در سوره تکویر افق المبین ذکر شده است، تعدد سوره های معراج نشان می دهد که معراج چندین بار است، در سوره نجم آمده که افق الاعلی نهایت کار نیست بلکه نسبی به شمار می رود./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات