۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۱۰۹۶۳
آیت الله اراکی:

اندیشه غربی مبتنی بر فریب عملیاتی و نظری است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اساس تفکر و اندیشه غربی مبتنی بر فریب عملیاتی و نظری است.
سخنرانی آیت الله محسن اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات اصول فقه نظام در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که امروز اگر کسی تاریخ را بخواند می بیند معنی سیاست چیزی جز اطاعت نیست، گفت: سیاست به معنای اطاعت از فرمان کسانی است که فرمانشان روا و مطاع است.

معنای سیاست چیزی جز اطاعت نیست/ تلاش امت ها واگذاری حاکمیت به حاکمان مشروع باشد

وی با بیان این که بر اساس بیان خداوند متعال امر الهی از آن اوست و هیچکس در جهان حق دستور ندارد، تصریح کرد: خداوند متعال اینطور بیان می کند که این حق تنها حق من است و در این راستا اگر ملت ها حکومت را به شخصی که حکومت بر اساس مبانی الهی ندارد، واگذار کنند این قدرتی که امانت الهی بوده نابود می شود.

واگذاری حاکمیت به عنوان امانت الهی به حاکمان غیرمشروع تضییع حق است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که نباید امانت را به غیر اهلش داد چرا که این واگذاری امانت الهی به مستکبر خیانت بزرگی است و اگر این قدرت را مردم به صاحبش دادند به رسالت خود عمل کرده اند که وظیفه اصلی و شاخص امروز مردم نیز همین واگذاری حاکمیت به حاکم دینی است، خاطر نشان کرد: بر اساس تفسیر روایی در منابع شیعه و اهل سنت این امانت حکومت را اگر به غیر اهلش دادند تضییع حق اتفاق افتاده است و این قدرت امانت الهی است.  

اثبات هفتمین دلیل حکم مربوط به مکلف کلان یا فقه نظام

آیت الله اراکی با اشاره به هفتمین دلیل اثبات کننده حکم مربوط به مکلف کلان یا فقه نظام یادآور شد: هفتمین دلیل اثبات کننده آنجایی است که ذات فعل متعلق حب، جمع باشد و دلیل با دلالت التزامی بر حکم مربوط به فقه نظام دلالت کند؛ از سوی دیگر این دلالت التزامی گاه ثبوتی است که بر تلازم معنا دلالت می کند آنطور که اگر کسی گفت آتش را بیفروزد خواه یا ناخواه یعنی باید مقدمات و التزامات آن فراهم شود و این دلالت بر علت از زیر شاخصه های دلالت التزامی است.

موضوع حجیت دلالت است نه ظهور

آیت الله اراکی با بیان این که گاهی اینکه قضات از حرف متکلم و گوینده لوازم و نکاتی را کشف می کنند که گوینده خود متوجه آن لوازم نیست، به این خاطر است که در اینجا کلام متکلم ظهور ندارد اما دلالت دارد، اظهار کرد: بنابراین دلالت التزامی حجیت دارد و بر اساس اصول و مبانی، موضوع حجیت دلالت بوده و ظهور نیست.

وی با بیان این که متکلم هر کس باشد، دلالت بر لازم معنا ثابت است، افزود: موضوع حجیت بر اساس دلالت مطابقه یا التزامی است و گاهی دلالت التزامی ثبوتی است یعنی معنای لفظ ثبوتا چه متکلم تکلم کند و چه نکند تلازم با معنای دیگر دارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به انواع دلالت دلیل بر حکم مربوط به فقه نظام پرداخت و با بیان این که دلالت لفظی بر حکم مربوط به فقه نظام یا مکلف کلان آنجایی مطرح است که ذاتا فرد نمی تواند آن فعل را انجام دهد، گفت: در اینصورت با مشارکت جمع حکم مربوط به آن، متعلق به فقه نظام یا مکلف کلان می شود.

وی با بیان این که در عبارت وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ، وقاتلوهم اشاره به مشارکت جمع دارد، تصریح کرد: اصولا یک نفر به تنهایی نمی تواند قتال کند و این حکم فی نفسه حکم دسته جمعی و از احکام جماعت است.

خطابِ جهاد به عنوان تکلیف جمعی، به مکلف کلان است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که جمع باید جهاد کنند و با عمل تک فردی جهاد نمی تواند صورت بگیرد، گفت: جهاد از تکالیف جمعی است و در اینجا نیز موضوع حکم و خطاب مکلف کلان است، امکان دارد خطاب عام بوده و مکلف کلان نباشد اما ذات الفعل فعلی است که با دلیل جمعی می توان حکم عقلی وجوب عملی و اقامه اسلامی را از طریق آن اثبات کرد.

آیت الله اراکی با بیان این که در فقه نظام ذاتا فعل جمع بوده و فاعل نیز جمع مومنین یا جامعه ایمانی هستند، افزود: در حقیقت ذاتا فعل فعلی است که شامل جماعت مومن بوده و وقتی چنین شد حکم فقهی مربوط به مکلف کلان و فقه نظام اثبات می شود.

وی با بیان این که مکلف کلان زمانی است که جمع به هم پیوسته ای شکل گرفته، نظمی بین آنان حاکم شود و این حکم فقهی مرتبط با نظام اسلامی است، بیان کرد: اقامه صلاه جزء عمل به ارکان دینی است و اقامه صلاه نیز عمل جمعی است.

ضرورت قیام دسته جمعی جامعه ایمانی برای اقامه قسط و عدل

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که در این راستا قیام برای اقامه قسط در جامعه چیزی است که با عمل دسته جمعی صورت می گیرد آنطور که خداوند متعال پس از فروکش طوفان، زمینه را برای اقامه قسط توسط نوح فراهم کرد و امر اقامه حکم وارد شده به نوح حکم کار دسته جمعی دارد، ابراز کرد: همچنین قالب آیاتی که به مکه امده خطاب های فردی است چراکه هنوز حکومتی در کار نبوده و جمع جامعه اسلامی هنوز تبدیل به جمع واحد نشده بود.

آیت الله اراکی با بیان این که معتقدیم از حضرت اسماعیل به بعد همواره حکومت عدلی برقرار بوده، گفت: این ارتباط به حکومت ائمه اطهار دارد چراکه ائمه اطهار پس از شهادت سید الشهدا حکومت می کردند اما قدرت این حکومت محدود بود.

وی با بیان این که حاکمیت ائمه اطهار همواره برقرار بود آنطور که در دوران اسماعیل، خلفا و اوصیای ابراهیم حکومت بر مکه می کردند، بیان کرد: گاهی این حکومت توسعه پیدا می کرد و گاهی تنگ می شد اما به طور کلی از دستور انبیا و اوصیا اطاعت شد؛ اما متاسفانه تدوین تاریخ به وسیله اطرافیان بنی امیه صورت گرفته و تاریخ بسیاری از وقایع را پوشانیده، تحریف کرده یا به طور صریح و شفاف بیان نکرده و  به بیان اقامه توحید بالعمل نپرداخته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که دعای ابراهیم دعای اقامه حکومت محمدی است، افزود: دعای ابراهیم دعایی است که به مساله بعثت رسول الله اشاره دارد و سرانجام آن نیز اقامه صلاه به عنوان یکی از زیر شاخه های مکلف کلان می شود.

تفکر و اندیشه غربی مبتنی بر فریب عملیاتی و نظری است/ رسالت حکومت اجرای احکام فقه نظام و مکلف کلان است

وی با اشاره به یکی از  اساسی ترین مسائل فقه سیاسی گفت: اساس تفکر و اندیشه غربی مبتنی بر فریب عملیاتی و نظری است و به هر حال وقتی حاکمی قدرت گرفت حکومت در دستش آمده و قدرت اعمال حاکمیت همین است از این رو باید در نظریه امامت شیعی تاکید کرد که اگر کسی متعهد نشود هیچ حکومتی برای او مشروعیت ندارد.

آیت الله اراکی ادامه داد: اگر قدرت با مشروعیت الهی مطابقت داشت که هیچ والا مردم مسؤولند تلاش کنند تا قدرت و حاکمیت به دست حاکمی که مشروعیت ندارد قرار نگیرد.

وی با بیان این که آنچه ماموریت حکومت است اعمال تکالیف جمعی است و تفریق فقه نظام و کلان نشان می دهد آنچه تکلیف حکومت است اجرای احکام مربوط به فقه نظام و مکلف کلان است، یادآور شد: طبیعت هر حکومتی این است که احکام مربوط به نظام را اعمال می کند و اگر این کار را نکند در حاکمیت او خدشه وارد می شود./201/864/ب1

ارسال نظرات