۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۱۰۹۷۰
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

اصول و اهمیت دجال پژوهی در آخرالزمان

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به فتنه دجال در آخرالزمان گفت: تقریباً تمام ادیان و مذاهبی که به منجی آخرالزمان اعتقاددارند موضوع دجال را پذیرفته و بر محور آن به امت‌های راهنمایی‌هایی ارائه کرده‌اند.
آخرالزمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مهدی محمدی امروز در محفل سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی الگوی دشمنی اسلام‌ستیزان در آخرالزمان پرداخت و عنوان داشت: در روایتی از امام صادق(ع) نقل‌شده است که فرمود «انّ بنی‌امیّة اطلقوا تعلیم الایمان و لم یطلقوا تعلیم الکفر، لکی اذا حملوهم علیه لم یعرفوه؛ یعنی بنی‌امیه اجازه دادند که مردم ایمان را یاد بگیرند و بفهمند ایمان چیست؛ اما اجازه ندادند که مردم بفهمند کفر و فسق چیست».

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تحلیل این اقدام پرداخت و اظهار داشت: بیانی ساده از این حدیث آن است که امام صادق(ع) به فتنه‌ای از بنی‌امیه اشاره دارد که چرا نگذاشتند مردم این را درست بفهمند این در حالی است که به‌سادگی می‌توان به این حقیقت دست‌یافت که شناخت الگوی شرک یک اصل در دین‌شناسی است.

وی ادامه داد: بنی‌امیه برای این‌که اگر خودشان رفتاری کردند که مردم را به سمت کفر و فسق سوق دادند، مردم نفهمند این‌ها چه‌کار می‌کنند و مشتشان جلوِ مردم باز نشود. این، رفتار بنی‌امیه است؛ رفتار طاغوت‌هاست.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که شناخت احکام از نگاه دین لازم است ولی برای دین‌پژوهی کافی نیست، ابراز داشت: شناخت کفر و شرک از ابعاد گوناگون و تحلیل آن برای شناخت هویت دین یک اصل حیاتی و مورد تأکید شیعه جعفری است.

وی افزود: دشمن‌شناسی اساس رفتارهای یک رهرو حقیقی را شکل می‌دهد این در حالی است که عدم شناخت دشمن از سوی مردم ضربه‌هایی مهلک را بر بدنه امت اسلام وارد کرده است؛ بر این اساس روز 8 ذی‌الحجه که امام حسین(ع) از مکه خارج شد خیل عظیمی از مسلمانان حقیقت این اقدام استراتژیک امام را درک نکردند.

حجت‌الاسلام محمدی شکل‌گیری انقلاب‌ها را بر بستر حقیقت دشمن‌شناسی توصیف کرد و گفت: انقلاب مردم مدینه پس از شناخت هویت اصلی حکومت یزید آن‌هم پس از دو سال که از قیام عاشورا گذشته بود انقلابی در مدینه شکل گرفت که کارگزاران حکومت یزدید در مدینه سقوط کردند.

وی افزود: واقعه حره نشان می‌دهد که اگر مؤمن در مقابل دشمنان خود جاهلانه ظاهر شود بالاخره آثار این جهالت دامان او را خواهد گرفت بر این اساس در تاریخ آمده است که «مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد این کثیر و سیوطی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند این در حالی است که مسعودی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین(ع) دانسته است سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(ص) فروگذار نکردند.»

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به فتنه دجال در آخرالزمان اشاره کرد و گفت: تقریباً تمام ادیان و مذاهبی که به منجی آخرالزمان اعتقاددارند موضوع دجال را پذیرفته و بر محور آن به امت‌های راهنمایی‌هایی ارائه کرده‌اند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به توصیف علائم دجال پرداخت و اظهار داشت: برخی از علائم دجال بر اساس روایات چنین توصیف‌شده است که دجال فردی است که یک‌چشم دارد، از مادر یهودی به دنیا می‌آید، به‌اندازه یک کوه غذا لازم دارد، فتنه و فساد او شرق و غرب عالم را فرا خواهد گرفت و پنجمین علامت او آن است که فریاد او «انا ربکم الاعلی» است.

وی ادامه داد: بر اساس این علامات دجال نمی‌تواند یک انسان باشد و این علائم باعث می‌شود که انسان کمتر باور کند که دجال یک انسان است این در حالی است که شهید صدر در کتاب موسوعه خود در باب دجال چنین می‌گوید که دجال الزامان یک انسان نیست بلکه دجال چه‌بسا یک جریان فرهنگی فاسد باشد.

حجت‌الاسلام محمدی دجال را دشمن آخرالزمانی مؤمنان توصیف کرد و گفت: فرهنگ دنیاگرایی جهان مادی غرب نشان از یک‌چشم بودن دجال است این در حالی است که شاهدان هستیم که فرهنگ غرب فقط به ابعاد مادی انسان می‌اندیشد.

وی ادامه داد: مادر یهودی دجال نشان از آن است که فرهنگ دشمن مؤمنان در آخرالزمان از سوی یهودیان تأمین می‌شود؛ بر این اساس مؤمن با تأملی مختصر در این علائم می‌تواند ابعاد فتنه دجال را روشن‌تر کند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات