۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۱۰۱۳
استاد درس خارج فقه:

کم‌کاری مسجدی‌ها در میزان رعایت عفاف در جامعه، محسوس است

حجت‌الاسلام و المسلمین میانجی تبلیغات و اطلاع‌رسانی صحیح همگان به ویژه مسجدی‌ها را در افزایش عفاف و حجاب در جامعه، بسیار مهم دانست و گفت: ائمه جماعات و سایر دست‌اندرکاران مساجد در تبیین صحیح عفاف و حجاب، غفلت کرده‌اند.
حجاب اجتماعی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دهه ملی عفاف و حجاب از یازدهم تیرماه، سالروز شهادت مروه شربینی به دلیل حفظ حجاب اسلامی به‌ دست یک افراطی آلمانی تا بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد در اعتراض به سیاست‌های ضداسلامی رضاخان در صحن مسجد گوهرشاد نامگذاری شده است.

خبرنگار ما در همین راستا، موضوع نوع مواجهه اهالی مساجد با یک فرد بدحجاب و نقش‌آفرینی این خانه‌های خدا در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را در گفت‌و‌گو با تعدادی از ائمه جماعات و روحانیون بررسی کرده است که در این نوبت، مشروح نظرات حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحبیب‌الله میانجی؛ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین میانجی، گفت: حجاب به معنای "آنچه مانع رسیدن به چیزی یا کسی می شود" مربوط به ظاهر انسان‌ها و جزو سنن دیرین بشری است و اسلام نیز در برخی آیات قرآن، مانند آیه ۳۱ سوره «نور» و آیات ۳۳ و ۵۹ سوره «احزاب» به آن اشاره کرده است و هدف خداوند از وضع چنین حکمی، مصون ماندن انسان‌ها از وسوسه‌های شیطانی، تامین امنیت روانی، تحکیم بنیان خانواده و پاک ماندن جامعه از گناهان است، شهید مطهری نیز حجاب را مصونیت و نه محدویت، معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه عفاف، حالتی درونی و به معنای آن چیزی است که مانع از غلبه شهوت و وسوسه می‌شود و قرآن، عفت را به معنای "خودنگه داری" "پاکدامنی" و "قناعت" به کار برده است، افزود: درحالی که حجاب در فقه و عرف، بیشتر برای بانوان مطرح می‌شود، اما رعایت عفاف، موضوع مشترک میان زنان و مردان است، البته دستورات شرع، حدودی برای رعایت حجاب در رفتار و پوشش از سوی مردان نیز مطرح کرده است.

اسلام در پی ایجاد محدودیت برای انسانها نیست

این استاد درس خارج فقه با بیان اینکه خداوند، عفاف و حجاب را برای رستگاری و سعادت دنیوی و اخروی افراد مطرح کرده است و دین اسلام در پی ایجاد محدودیت برای انسان‌ها نیست، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در این باره فرموده‌اند "باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست، هر چه را که خدا دستور فرموده است چه برای زن و چه برای مرد ـ برای این است که، آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی با دست‌های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند، این‌ها، این ارزش‌ها زنده بشود (صحیفه امام، ج19، ص 185)"

میانجی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری نیز در این زمینه بیاناتی داشته‌اند که در نتیجه آن‌ها باید گفت وضع احکام عفاف و حجاب در جامعه برای این است که فطرت پاک انسان‌ها همیشه در معرض تهدیدات شیاطین و دشمنان داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای تضعیف بنیان‌های دینی در جامعه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی فضای مجازی، یادآور شد: مساجد و سایر مراکز دینی بهترین محل برای آموزش درست و به روز دستورات دین برای مقابله با آن تلاش‌ها هستند و اقدامات کشورهای استکباری و گروه‌های تروریستی در تخریب مساجد در کشورهای اسلامی، نشان‌دهنده جایگاه مهم این خانه‌های خدا در نشر آموزه‌های دین از جمله عفاف و حجاب هستند.

این مبلغ و کارشناس حوزه فرهنگ و دین، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی ـ عقیدتی در مساجد را برای تبیین دقیق ابعاد و زوایای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب، ضروری دانست و گفت: ائمه جماعات و سایر دست‌اندرکاران مساجد و مسئولان و مدیران فرهنگی و مسجدی کشور، نسبت به برگزاری چنین نشست‌هایی غافل هستند و گاهی چنین برنامه‌هایی تنها در دهه ملی عفاف و حجاب برگزار می‌شوند.

میانجی ادامه داد: این در حالی است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تجربه سقوط حکومت اسلامی در آندلس با اشاعه فحشا و منکرات، در پی تکرار آن واقعه تاریخی و تضعیف انقلاب اسلامی هستند و در این میان نیز برخی مدیران کشور نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت عظیم 80 هزار مسجد در سراسر ایران غافل هستند و تاکنون نتوانسته‌اند دستورات دین مانند حجاب و عفاف را از بستر این خانه‌های خدا در جامعه گسترش دهند.

دشمن با تخریب مساجد به دنبال تضعیف دین در کشورهای اسلامی است

وی خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت عفاف و حجاب در سایر کشورهای اسلامی نشان می‌دهد، دشمنان اسلام در اندیشه تخریب جایگاه این آموزه مهم در آن کشورها و سرانجام، جایگزینی الگوی لیبرال دموکراسی با آن هستند.

این کارشناس دینی گفت: کارشناسان و نظریه پردازان کشورهای استکباری بارها تاکید کرده‌اند که وجود نهادهای سنتی مانند مساجد و رویدادهایی مانند تاسوعا و عاشورا، مانع از تحقق اهداف آنان است بنابراین باید قداست و اهمیت این نهادها و رویدادها را با اشاعه شبهات و ایجاد پرسش در ذهن جوانان، تخریب کرد.

میانجی با اشاره به فعالیت زنان در مسئولیت‌های مهم کشور مانند وزارت، معاونت ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس و همچنین تحصیل آنان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، گفت: این بانوان با رعایت حجاب، متصدی مسئولیت‌های مهم در ایران شده‌اند، بنابراین رعایت حجاب و عفاف، مانعی در مسیر پیشرفت و موفقیت افراد نیست.

وی همچنین با بیان اینکه مسئولان و مدیران فرهنگی کشور باید از ظرفیت مساجد به عنوان «هسته مقاومت فرهنگی» برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، مقابله با تهدیدات دشمنان و کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استفاده کنند، گفت: تاریخ نشان داده است هرجا ائمه جماعات، علما، روحانیون و طلاب به میدان آمدند و به تبیین فلسفه احکام و دستورات دین پرداختند، آنگاه مردم با رغبت و انگیزه بیشتر، در برابر تعالیم دین، سر تعظیم فرود آوردند.

این استاد درس خارج فقه، با اشاره به این مهم که تبلیغات و اطلاع‌رسانی صحیح همگان به ویژه مسجدی‌ها در افزایش عفاف و حجاب در جامعه، بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: حجاب از حقوق الهی بر گردن انسان‌ها است که رعایت آن، موجب افزایش سلامت و امنیت روانی ـ اجتماعی افراد، کاهش بی‌بندوباری‌های اخلاقی و تثبیت بنیان خانواده و جامعه می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات