۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۱۱۱۵۵
آیت الله علم الهدی:

اعتقاد به توحید بدون اعتقاد به ولایت امکان پذیر نیست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اعتقاد به توحید بدون اعتقاد به ولایت امکان پذیر نیست؛ چرا که حاکمیت الله یکی از ابعاد توحید است.
تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم که با محوریت موضوعی «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه 157 سوره مبارکه اعراف پرداخت و گفت: این آیه شریفه بر حسب روایت معصوم(ع) به قیام امام زمان(عج) تفسیر شده و ظهور و فرج ایشان را بشارت می دهد.

وی با اشاره به شأن نزول این آیه شریفه، خاطرنشان کرد: زمانی که خداوند حضرت موسی(ع) را به میقات دعوت کرد، او 70 نفر از برجستگان بنی اسراییل را به میقات برد و آن ها که گمان می کردند قرار است خدا را مشاهده کنند، پس از بیان درخواست شان،مورد عذاب خداوند واقع شدند و با وقوع زمین لرزه ای جان باختند. حضرت موسی(ع) از خداوند برای آن ها طلب عفو کرد و خداوند در پاسخ فرمود «رحمت من همه چیز را فراگرفته است و حتی این افراد که چنین جسارتی انجام دادند نیز شامل آن می شوند اما این رحمت به کسانی تخصیص داده شده که خصوصیات آن ها در آیه 157 سوره اعراف بیان شده است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مشکل بنی اسراییل این بود که از ابتدا انگیزه بندگی خدا را نداشتند و می خواستند از شر فرعون رهایی پیدا کنند. از همین رو در نگرش آن ها پرستش خدایی موضوعیت داشت که قابل مشاهده باشد و عزت و اقتدار خود را در پرستش چنین خدایی می دانستند.

آیت الله علم الهدی افزود: این تفکر غیر توحیدی بنی اسرائیل همان عاملی است که برخی نسبت به مسأله مهدویت دارند و امام زمان(عج) را برای این می خواهند که آن ها را از گرفتاری های مادی و اجتماعی نجات دهد. در نتیجه این نوع نگرش، بنی اسراییل وقتی نجات پیدا کردند نیز در پی عبادت خدا نبودند و به دنبال یک خدای قابل مشاهده می گشتند.

وی خاطرنشان کرد: آیه 157 سوره مبارکه اعراف می خواهد بگوید در برابر کسانی که در توحید مشکل دارند، افرادی نیز وجود دارند که معتقد به ولایت امام زمان(عج) هستند. مسأله ولایت امام زمان(عج) تبلورگاهی از توحید است و در واقع اعتقاد به توحید بدون اعتقاد به ولایت امکان پذیر نیست؛ چرا که حاکمیت الله یکی از ابعاد توحید است.

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: بنی اسراییل دین گرایی را در نقطه کمال مادی گرایی خود تعریف کرده بودند و از همین رو به دنبال خدای قابل مشاهده بودند یعنی آن ها قدرت را در اعتقاد به خدایی می دانستند که با ملاقات چنین خدایی ارتباط مادی با او پیدا کنند و در واقع آن خدا را در راستای منافع مادی خود استخدام کنند. در حالی که در نگرش توحیدی ما باید برای خدا از تمام دارایی خود بگذریم.

آیت الله علم الهدی در پایان اظهار کرد: عشق به ولایت ما را به مرحله ای می رساند که همه چیزمان را در راه خدا نثار کنیم و این مسأله جز در سایه ولایت اهل بیت(ع) امکان پذیر نیست و در نتیجه جامعه آرمانی بشری در عبودیت پروردگار منحصر به جامعه تحت حاکمیت و ولایت وجود مقدس امام زمان(عج) است./202/820/ب1

ارسال نظرات