۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۱۱۲۳۲
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: 

اولویت تبریز ۲۰۱۸، بزرگداشت مفاخر و علمای دین باشد

حجت الاسلام سالک با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی در سال میلادی آینده، گفت: اولویت تبریز ۲۰۱۸، بزرگداشت مفاخر و علمای دین باشد.
حجت الاسلام سالک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز در نشست مشترک اعضای این کمیسیون با استاندار آذربایجان شرقی در تبریز که پیرامون بحث و تبادل نظر درباره تبریز 2018 ترتیب یافته بود، اظهار داشت: ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی تبریز هنوز شناسانده نشده است.

وی با بیان این‌که انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی در سال میلادی آینده، ضرورت تبیین جلوه‌های دینی و شیعی این شهر را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود؛ متولیان امر اولویت تبریز 2018 را بزرگداشت مفاخر و علمای دین و شناساندن مفاخر آذربایجان و حوزه های علمیه تاریخی این شهر قرار دهند.

حجت الاسلام سالک با اشاره به این‌که ظرفیت فوق‌العاده‌ آذربایجان کشف نشده و باید در مباحث مختلف شناسایی شود، گفت: ظرفیت‌های کل استان به‌ویژه تبریز در طول تاریخ ثابت کرده که این خطه از خاک کشور همواره در تحولات مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین‌الملل اثرگذار و جریان‌ساز بوده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با معرفی برخی مفاخر دینی و علمای بزرگ آذربایجان به ویژه در تاریخ معاصر یادآور شد: تبریز شهر علامه‌ها، عرفا، شعرا و شهدای محراب است؛ علمای همچون شهید قاضی و شهید آیت‌الله مدنی نماد شهادت‌طلبی و ایثارگری مردم آذربایجان و تبریز هستند.

وی در ادامه سه علامه امینی، طباطبایی و جعفری را مایه فخر و مباهات مردم تبریز دانست و تصریح کرد: خدمتی علامه امینی با نگارش اثر ماندگار الغدیر به دنیای تشیع کرده است، در طول تاریخ هیچ یک از علمای اسلام نداشته است، جای خالی بزرگداشت این فرزانه عالم تشیع در برنامه های تبریز 2018 دیده می شود.

حجت الاسلام سالک همچنین از علامه جعفری با عنوان فیلسوف مشرق زمین یاد کرد و گفت: جا دارد سلسه همایش‌های بزرگداشتی ویژه‌ برای معرفی علما و بزرگان با رویکرد فرهنگی در قالب برنامه های تبریز 2018 پیش بینی شود، چراکه شناساندن تک تک این علما، عرفا و فقهای فرزانه رسالتی عظیم است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نیز به نیکی یاد کرد و اظهار داشت: در بحث تبریز 2018 تنها ساختمان و پروژه‌های عمرانی نشان می‌دهند، در حالیکه همه تبریز این پروژه‌ها نیست، اساس تبریز علما و بزرگانی هستند که به عنوان هویتی دینی آن به شمار می روند.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به نقش آذربایجان و رزمندگان تبریز در دوران 8 سال دفاع مقدس، گفت: آذربایجان شرقی 10 هزار و 500 شهید و 32 هزار جانباز و 2 هزار و 150 نفر آزاده تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده که سرداران بزرگی همچون شهید باکری، شهید شفیع‌زاده و شهید تجلایی نماد غیرت آذربایجانی‌ها هستند./935/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات