۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۱۱۳۴۰
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

واجبات و محرمات الهی برای فراهم کردن زمینه تفکر در انسان تعیین شده اند

حجت الاسلام واسطی گفت: اگر انسان واجبات و محرمات دین را بررسی کند، می بیند همگی در جهت ایجاد تمرکز در انسان برای فراهم کردن زمینه تفکر تعیین شده اند.
حجت الاسلام عبدالحمید واسطی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی پیش از غروب پنجشنبه در نشست معرفت افزایی «نسیم معرفت» که هر هفته در باب الهادی بارگاه منور رضوی برگزار می شود، به بیان نکاتی پیرامون نقش خداجویی در سلامت روان پرداخت.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اظهار کرد: انسان های موفق به جای این که خود را در چرخه «کار، استراحت، کار» تعریف کنند، در چرخه «کار، استراحت، کار، آرامش» تعریف می شوند و در فضای آرامش خود زمینه تفکر را ایجاد می کنند. در واقع مشکل چرخه نخست این است که انسان استراحت را فقط به عنوان یک عامل تخلیه روحی بعد از کار قرار داده و سپس به کار قبلی خود باز می گردد اما در چرخه دوم فرصتی به تفکر داده می شود.

وی با اشاره به جایگاه مهم تفکر در زندگی انسان خاطرنشان کرد: زندگی که تفکر در آن فعال نباشد، رشد ندارد و هر کدام از ما باید ارزیابی کنیم که در روز چه مقدار به تفکر می پردازیم؟ سرانه تفکر جامعه ما چقدر است؟ در دنیای مدرن امروز برای مسائل مختلف سرانه افراد را می سنجند اما در دنیا مؤسسه ای که مهارت تفکر را به انسان بیاموزد نداریم و سرانه تفکر نیز اعلام نمی شود.

حجت الاسلام واسطی با بیان این که ادیان الهی تلاش کردند که سطح ادراک انسان ها را ارتقا دهند و در زاویه دید آن ها به مسائل تغییر ایجاد کنند، افزود: انسان خلاق همان چیزی که همگان می بینند را مشاهده می کند اما از زاویه دیگری به آن می نگرد و از همین رو اجزا و روابط متفاوتی را می یابد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام تأثیر مثبت عرفان های شرقی و غربی در افراد را به سبب تأکید این عرفان ها روی تمرکز انسان قلمداد کرد و گفت: تفکر و مدیریت احساس ابزارهای اصلی تمرکز آوری هستند که این دو مسأله در واقع همان تقوای الهی است و اگر انسان واجبات و محرمات دین را بررسی کند، می بیند همگی در راستای ایجاد تمرکز در انسان برای فراهم کردن زمینه تفکر تعیین شده اند./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات