۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۱۱۷۶۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

سعادت انسان مؤمن تنها با تمسک به قرآن و عترت میسر می شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: اگر انسان خیر دنیا و آخرت را می خواهد، فقط باید به قرآن و عترت رجوع کند.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان غروب شنبه در پنجمین جلسه از سلسله جلسات سخنرانی مذهبی که در محل حسینیه همدانی ها برگزار شد، اظهار کرد: انسان نیاز دارد که تفسیر آیات قرآن را با روایات اهلبیت(ع) و تفسیر روایات را با رجوع به آیات قرآن کریم دریابد.

این سخنران مذهبی با اشاره به حدیث ثقلین خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم در این حدیث پس از آن که فرمودند «من دو گوهر گرانبهای قرآن و عترت را در بین شما به یادگار گذاشته ام»، گفتند «اگر به هردو تمسک بجویید، هرگز گمراه نخواهید شد.» یعنی مؤمن باید هردو این گوهرها را باور داشته باشد.

وی با بیان این که قرآن و عترت به فرموده پیامبر اکرم(ص) از یکدیگر جدایی ناپذیر نیستند، افزود: اگر انسان برای درک مفهوم آیات قرآن از روایات اهلبیت(ع) استفاده نکند، گمراه می شود و در نتیجه برای تفسیر قرآن فقط باید به فرمایشات معصومان(ع) رجوع کرد چرا که سایر تفاسیر نمی توانند نقاب از چهره آیات بردارند و ما را به حقیقت برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: اگر انسان خیر دنیا و آخرت را می خواهد، فقط باید به قرآن و عترت رجوع کند. البته اگر کسی بخواهد به جهنم برود شرایطش فرق می کند و خودش در سرازیری می افتد اما کسی که می خواهد به بهشت برود به دو بال قرآن و عترت نیازمند است. خداوند راه را به انسان نشان می دهد و او را در انتخاب بهشت یا جهنم مجبور نمی کند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل به این آزادی خداوند در دعای کمیل اشاره می فرماید و می گوید «أنت فعال لما تشاء» یعنی تو برای بندگانت خدای بخشنده و مهربانی هستی که راه بهشت و جهنم را به آن ها نشان داده ای. جلوه این مسائل الهیه، صحرای کربلاست که نه جلوی انتخاب شمر گرفته شد و نه جلوی انتخاب حر. ما برای شناخت راه بهشت نیاز به رجوع به امام(ع) داریم.

وی به روایتی از امام هشتم(ع) اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) فرمودند «خدای متعال مُهر خوشبختی و نجات را به پیشانی کسی می زند که هم مؤمن واقعی است و هم اهل تقواست و مُهر شقاوت را به پیشانی کسی می زند که منکر دین باشد و خود را در گناه کردن راحت بداند.» معنای این روایت امام هشتم(ع) را باید با رجوع به آیات قرآن درک کنیم تا بدانیم معنای ایمان و تقوا چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه 177 سوره مبارکه بقره، آن را توصیف کاملی از دین دانست و اظهار کرد: این آیه شریفه دین کامل را در 15 حقیقت بیان می کند و می فرماید «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَي الْمالَ عَلي‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبي‏ وَ الْيَتامي‏ وَ الْمَساکينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ.» در پایان آیه نیز می فرماید هرکس اینگونه است، در ایمانش صادق است و باتقوا محسوب می شود. این آیه تفسیر روایت امام هشتم(ع) است./202/820/ب1

ارسال نظرات