۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۵۱۱۷۸۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

روحانیت در جامعه امروزی رسالت خطیری را عهده دار است

استاد حوزه علمیه رسالت امروزی روحانیت را خطیر دانست و بر حفظ تقوا، ورع، درستی عمل و اخلاق از سوی روحانیان تأکید کرد.
دیدار انصاریان با ائمه جماعات شمال لبنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در دیدار جمعی از مشایخ علوی و ائمه جماعات شمال لبنان اظهارداشت: عرفان شیعی در واقع گوشه ای از معارف بلند موجود در دعای کمیل و دعای ابوحمزه ثمالی و دعای عرفه امام حسین(ع) می باشد.

محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و معارف اسلامی افزود: عرفان شیعی غیر از عرفان های رایج در گذشته و حال جهان هستی بوده و ماهیتاً با هم تفاوت دارند؛ عرفان بشری، خاستگاهش انسان است و صاحبان این نوع عرفان مردم را به سوی غیر خدا فرا می خوانند اگر چه رنگ و لعاب خدایی در آن بکار می گیرند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما خاستگاه عرفان شیعی معارف بلند و نورانی قرآن و اهل بیت(ع) است که از سوی خداوند صادر شده است و در نهایت همه بشر را به سمت خدا می خواند نه غیر از او.

استاد انصاریان با بیان اینکه عرفان دارای دو شاخه است، گفت: عرفان نظری(عقلی) و عرفان عملی دو شاخه عرفان می باشند که در واقع اصل عرفان، همین عرفان عملی است که داری ارکانی همچون؛ اکتساب اخلاق حسنه و دور کردن رذایل باطنی که عبارتند از؛ حسد، بخل، حرص، ریا و کبر و در کسب این دو افق، اخلاص در عمل را باید در نظر گرفت چرا که خداوند می فرمایند، « فَإِذا رَكِبوا فِي الفُلكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخلِصينَ لَهُ الدّينَ فَلَمّا نَجّاهُم إِلَى البَرِّ إِذا هُم يُشرِكونَ ».

مفسّر، مترجم و محقق قرآن کریم بیان داشت: اهل بیت(ع) انسان ها را فقط به سوی خدا راهنمایی می نمایند و حال آنکه با برگشت به سخنان صوفیه و عرفان های کاذب و همچنین دقت نظر در گفتار ایشان در خواهیم یافت که مثلا وقتی می گویند « ایاک نعبد و ایاک نستعین » در واقع صورتی از قطب و شیخ طریقت خویش را در قلب تصور می کنند و پوشیده نیست که این اقدام شرک بوده و غیر قابل توجیه است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مشایخ و علمای علوی شمال لبنان گفت: امروز روحانیت رسالت خطیری بر عهده دارد و بر طبق آیات و روایات دو مسئولیت متوجه روحانیت شیعه می باشد که در قیامت از آن بازخواست خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: بر اساس آیه شریف « لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ » روحانی شیعه باید خود در تقوا، ورع، درستی عمل و اخلاق حفظ کند تا اعتماد مردم به او جلب شود، اگر حرفی را بگوید که خود به آن عامل نیست از او بازپرسی خواهد شد.

مفسرّ، مترجم و محقق قرآن کریم ادامه داد: مسئولیت دوم روحانی شیعه بر اساس آیه شریفه « ... الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» در واقع تبلیغ دین خدا و متصل کردن مردم به قرآن و اهل بیت(ع) است تا در سایه این اتصال از فساد حفظ شوند و این وظیفه در واقع یک وظیفه واجب شرعی است.

وی بیان کرد: طبق دستور قرآن باید در آیات نورانی کتاب وحی تدبر کنیم و کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند مورد سرزنش خداوند قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است، در این دیدار صمیمی که همراه با پرسش های اعتقادی و معارفی علمای شمال لبنان و پاسخ های استاد انصاریان همراه بود، شیخ ابوالقاسم علی سلیمان، امام جمعه و جماعت علوی های طرابلس پیرامون مسائل موجود در جهان اسلام سخن گفت.

شیخ ابوالقاسم علی سلیمان در ادامه در خصوص تفاوت تفسیر و تدبرّ سوالی کرد که استاد انصاریان پاسخ داد: تفسیر یعنی کشف مراد از ظاهر آیه، اما تدبر در واقع دست یافتن به مفاهیم بلند و معارف عمیق قرآن کریم می باشد که البته نکته مهم آنست که اگر از مسیر آن که اهل بیت علیهم السلام حرکت کنیم./1324/د۱۰۲/ج

ارسال نظرات