حقیقت عبودیت به راحتی برای کسی محقق نمی شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: جدل احسن به معنای کار محکم مستمر است.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه صد و بیست و چهارم که می فرماید«إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ وَإِنَّ رَبَّکَ لَیَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه بیان می دارد روز شنبه را برای یهودیانی که اختلاف داشتند که روز شنبه ماهی گیری کنند یا ماهی گیری نکنند، برای ماهی گیری حرام قرار دادیم؛ شغل عموم اصحاب سبت ماهی گیری بود و خداوند ماهی گیری در روز شنبه را برای آن ها حرام اعلام کرد و دقیقاً روزهای شنبه ماهی ها به اذن خداوند از آب بالا می آمدند و ماهی گیران حوضچه هایی در کنار دریا کَنده بودند و ماهی را در دام گرفتار می کردند و روز یکشنبه آن ها را صید می کردند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: با بیان این که حرام اعلام شدن ماهی گیری در روزهای شنبه برای مجازات کردن یهودیان بوده است و قرآن می فرماید نیازی نیست که شما مسلمانان شبیه یهودیان کار در شنبه را تعطیل کنید بلکه با پیروی از حضرت ابراهیم(ع) روزهای جمعه را تعطیل کنید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیه صد و بیست و پنجم سوره نحل که می فرماید«اُدْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ»، تبیین کرد: خواص را باید با حکمت و استدلال برایشان مسأله را بیان کنیم گروه دوم توده های مردم هستند که کمتر اهل استدلال هستند که باید موعظه بشوند و گروه سوم معاندان و مخالفان هستند که باید جدل احسن با آن ها داشته باشیم.
امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: جدل احسن به معنای کار مستمر محکم است؛ در گفتار با معاندان دین باید صحبت را استمرار دهیم و روی آن پافشاری کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: محکم کردن مطلب همان دلیل است؛ باید به سه روش مسلح باشیم چون افراد گوناگون در جامعه حضور دارند و باید با روش خاص خودشان آن ها را به سوی پروردگار دعوت کنیم.
وی در پایان تبیین کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، حقیقت عبودیت در سه چیز است و به زودی در کسی محقق نمی شود، اول این که مالت را مال خدا بدان و راحت در راه خداوند انفاق کن، دوم این که تمام وقتت را صرف اوامر و نواهی خداوند کن و سومین چیز این است که تقدیرات را از جانب خداوند بدان؛ اگر در مصیبت گرفتار شدیم و جزع و فزع نکردیم معلوم می شود که بنده هستیم./202/867/ب1