۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۱۲۱۸۲
امام جمعه بجنورد:

دست‌یابی به مقام یقین سبب روشنگری و ظلمت‌ستیزی در نهاد انسان می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: یقین از جنس نور است؛ به این معنا که هم روشن بوده و هم روشنگر و ظلمت‌ستیز و شک‌سوز است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، در ادامه بحث یقین و شک، اظهار کرد: خداوند در قرآن فرموده «وبالآخرة هم یوقنون»؛ مؤمنان راستین یقین به قیامت دارند.

وی با اشاره به آیه «وَاعْبُدْ رَبَّک حَتَّی یأْتِیک الْیقِینُ»؛ عبادت کن پروردگارت را تا به سر منزل یقین برسی، افزود: خداوند می‌فرماید: «وکانوا بآیاتنا یوقنون» و تأکید می‌کند اولیای الهی یقین به آیات الهی پیدا می‌کنند و امام علی(ع) هم می‌فرماید: «الأیمان لمن لا یقین له»؛ آنکه یقین ندرد ایمان ندارد، «الأیمان شجرة اصل‌ها الیقین»؛ ایمان درختی است که ریشه آن یقین است و «اولیاء الله فضیائهم الیقین»؛ چراغ راه دوستان خدا یقین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به پیامدهای یقین، اضافه کرد: اگر درخت یقین در جان و اندیشه آدمی غرس شد ثمرات و میوه‌های فراوان و دلپذیری خواهد داشت که هر کدام زینت و زیور انسان مسلمان به شمار می‌آیند و او را مزین به زیورهای اخلاقی و رفتاری می‌کند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به دستاوردهای یقین، خاطرنشان کرد: با توجه به آموزه‌های «الصبر ثمرة الیقین، الزهد ثمرة الیقین، الصدق لباس الیقین، الإخلاص ثمرة الیقین، الرضا ثمرة الیقین، التوکل من قوة الیقین و ثبات الدین بقوة الیقین» صبر، زهد، صدق، اخلاص، رضا، توکل و ثبات از ثمرات یقین است.

وی با اشاره به نورانیت یقین، ادامه داد: یقین از جنس نور است؛ به این معنا که هم روشن بوده و هم روشنگر و ظلمت‌ستیز و شک‌سوز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: «الیقین نور» و نیز می‌فرماید: «خیر الأمور ما اسفرعن الیقین»؛ بهترین کارها آن است که در پرتو یقین قرار گیرد.

وی گفت: امام صادق(ع) هم می‌فرماید: روزی رسول خدا نماز صبح را خواندند، متوجه شدند جوانی در مسجد سرش را بالا و پایین می‌برد، رنگش زرد شده و بدنی لاغر دارد، حضرت حال او را پرسیدند، عرض کرد: به مقام یقین رسیده‌ام، پیامبر از سخن او شگفت‌زده شدند و فرمودند: «رسیدن به یقین حقیقتی دارد، حقیقت یقین تو چیست؟» عرض کرد یا رسول‌الله حقیقت یقین من را چنین محزون کرده، به خاطر همان یقین شب‌ها خواب ندارم و روزها روزه می‌گیرم و از دنیا بریده‌ام، گویا اکنون عرش را نگاه می‌کنم و می‌بینم که برای رسیدگی به حساب انسان‌ها آماده شده و مردم در آنجا جمع شده‌اند و من هم در آنجا هستم، می‌بینم بهشتیان در نعمت بهشتی به سر می‌برند و بر تخت‌ها تکیه زده‌اند و با هم سخن می‌گویند، گویا صدای اهل آتش را با گوش‌های خود می‌شنوم که در دوزخ عذاب می‌کشند و شیون می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: پیامبر فرمود: این بنده‌ای است که خدا قلبش را به وسیله ایمان و یقین روشن کرده است، سپس فرمود: همین حالی که داری حفظ کن. آن جوان عرض کرد: دعا کنید تا خداوند شهادت را نصیبم فرماید، رسول خدا هم دعا کردند و در یکی از جنگ‌ها به شهادت رسید./202/9314/ب1

ارسال نظرات