۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۱۲۶۴۲
حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی:

مشکلات مسلمانان با عمل به آموزه های امام صادق برطرف می شود

امام جمعه پردیسان با بیان این که امام صادق(ع) منادی وحدت بود، گفت: هنگامی که همسایه‌ای‌ دچار مشکلات و گرفتاری می‌شود، توجهی به دین یا مذهب او نداشته باشید.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم، همزمان با سالگرد شهادت حضرت امام صادق(ع)، در درس اخلاقی که با عنوان «اخلاق در مدینه فاضله» در مسجد فاطمه زهرا(س) پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: مردم جمهوری اسلامی ایران از این که شیعه 12 معصوم هستند بسیار خوشحالند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی، ابراز داشت: از آنجایی که بیشترین مبانی و معارف الهی از سه دهه امامت حضرت امام صادق(ع) به شیعیان رسیده است، این مذهب معروف به مذهب جعفری است. 

وی با اشاره به انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس در آن دوران، خاطرنشان کرد: هنگام انتقال قدرت‌‌ها، آشفتگی میان حاکمان ایجاد می‌شود و حضرت امام صادق(ع) از این شرایط استفاده کرده و معارف، احکام، عقاید، اخلاق، کلام و فلسفه ناب شیعی را به مردم آموختند.

 امام جمعه پردیسان با بیان این که امام صادق(ع) معروف به «ابا عبد‌الله» هستند، گفت: ایشان نسبت به بندگان خدا سمت پدری دارند، از این رو هنگام شهادت ایشان جامه سیاه برتن کرده و عزاداری می‌کنیم.

وی با مهم‌ ارزیابی کردن تقوا، تصریح کرد: اولین سفارش حضرت امام صادق(ع) به مردم رعایت تقوا بود چنان که اولین وصیت حضرت علی(ع) پس از ضربت شمشیر نیز سفارش مردم بر رعایت تقوا است.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی با بیان این که تقوا مرکبی است دوار که انسان را بیش از پیش به خداوند نزدیک می‌کند، افزود: ترک حرام و امور شبهه ناک مقدمه‌ای برای رسیدن به تقوا است.

وی، اظهار داشت: بشر، بنده خداوند است و از ویژگی‌های یک بنده آن است که در برابر پروردگارش چیزی را متعلق به خود ندانسته و راستی و امانت‌داری را ره‌توشه خود قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید بر این که مردم در قبال انتخاب‌های خود مسؤول هستند، گفت: زمانی که مردم با رأی و انتخاب خود می‌خواهند شخصی را بر منسبی قرار دهند، باید توجه داشته باشند که در برابر انتخاب خود مسؤول هستند، به همین علت ضروری است تا بکوشند با حفظ امانتداری شخص اصلح را برگزینند.

وی، خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری با همسایگان را از ویژگی‌های یک مسلمان واقعی برشمرد و اظهار داشت: مراقبت در برابر همسایگان از مسایل مهمی است که حضرت امام صادق(ع) بار‌ها سفارش فرموده است، از این رو مبادا عملی انجام دهیم که موجب رنجش خاطر همسایگان شود.  

امام جمعه پردیسان با بیان این که حضرت امام صادق(ع) منادی وحدت بود، تصریح کرد: هنگامی که همسایه‌ای‌ دچار مشکلات و گرفتاری می‌شود، توجهی به دین یا مذهب او نداشته باشید بلکه تنها هدف خود را یاری رساندن به آن قرار دهید.

وی، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم تأکید کرده است که در برابر کوچک‌ترین اعمال نیک یا شر بشر پاسخ خواهد داد. انسانی خواهد توانست از مسیر بسیار باریک صراط مستقیم عبور کند که در این جهان توانسته باشد اعمال نیک را به شایستگی انجام دهد.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی، بیان داشت: در صورتی که مسلمانان جهان به آنچه امام صادق(ع) فرموده است عمل کنند، مشکلات تمامی آنها برطرف می شود. اخلاق و رفتار نیکو می‌تواند انسانی را متحول کند، بنابراین تکفیر یکدیگر در برابر آموزه‌های امام صادق(ع) مفهومی ندارد. /878/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات