۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۵۱۲۷۳۸
در نشست هم اندیشی اساتید علوم انسانی اسلامی مطرح شد؛

ارتباط تنگاتنگ و چندجانبه علوم انسانی اسلامی با مبانی و آموزه های قرآنی

نشست هم‌اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی امروز همزمان با سالروز شهادت رییس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق(ع) در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی آغاز شد.
نشست هم اندیشی اساتید علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هم‌اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی ظهر امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در مجاورت حرم مطهر رضوی آغاز شد و تا ۳۰ تیرماه ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در ابتدای این نشست هم اندیشی گفت: بدون بهره مندی از دستگاه کارآمد روش شناختی قادر به شناخت معماری بنای مرتفع علوم انسانی اسلامی نیستیم.

اصغر افتخاری، استاد دانشگاه امام صادق(ع) هم در این دیدار به تبیین برخی از مشکلات امروز جامعه در تولید علوم انسانی اسلام اشاره کرد و با بیان این که علوم انسانی اسلامی با جدایی و مهجوریت قرآن حاصل نمی شود، اظهار کرد: قرآن به کار ما جهت می دهد و علوم انسانی اسلامی با مبانی و آموزه های قرآن ارتباط تنگاتنگ و چند جانبه دارد.  

سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی هم پیرامون «نظریه اسلامی در روابط بین الملل؛ امکان یا امتناع» سخن گفت و تصریح کرد: روابط بین‌الملل سکولارترین علم جهان است؛ اما با این وجود نظریه اسلامی روابط بین‌الملل امکان‌پذیر است.

در ادامه این نشست هم اندیشی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی به مبانی تحول در علوم انسانی اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: فرآیند علمی تحول علوم انسانی «پالایش، پیرایش و پیدایش» است.

همچنین در این نشیت حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حکمت متعالیه و علوم انسانی اسلام سخن گفت و اظهار کرد: در حقیقت بسیاری از دوگانه‌های علوم اجتماعی همچون دوگانه عامل ـ ساختار و ذات داشتن یا بر ساخته بودن معنا، امروز بر مبنای حکمت متعالیه پاسخ مربوط به خود را پیدا می‌کند.

محمود حکمت‌نیا، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در نشست هم اندیشی اساتید علوم انسانی اسلامی یادآور شد: بی شک رسیدن به فرآیند الزامها در زندگی امروز نیازمند مطالعات میان رشته ای و مهندسی معکوس است.

در ادامه این نشست هم اندیشی نیز حجج الاسلام احمدحسین شریفی در مورد روش نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی، علیرضا قائمی نیا در مورد نظریه پیوندی در باب علم دینی، مصباح در مورد نقش ارزش اخلاقی در علوم انسانی، سیدعباس موسویان در مورد روش تحقیق جامع فقهی و اقتصادی طراحی ابزارهای مالی اسلامی، سیدحسین میرمعزی در مورد فلسفه دانش اقتصاد اسلامی و نقی پورفر درباره گزارش تحلیلی از نقشه جامع مدیریت اسلامی به ایراد سخن می پردازند./864/پ۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان را تسلیت عرض می کنم
هدیه به روحش فاتحه مع الصلوات
0
0