۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۱۲۹۰۰
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق:

تحول در علوم انسانی اسلامی با مهجوریت قرآن در تضاد است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که طراحی علوم انسانی اسلامی بدون بازگشت به قرآن مشکلات زیادی دارد، گفت: باید قرآن منبع اصلی در مطالعات علوم انسانی اسلامی باشد.
اصغر افتخاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اصغر افتخاری، عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، در اختتامیه نشست هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی به موضوع مشکل «جهت» در تولید علوم انسانی اسلامی با تاکید بر امنیت پژوهی اشاره کرد و گفت: همه فعالیتهای روش‌مند در حال انجام در علوم انسانی دارای یک مبنا است یعنی اینها در چه زمینی در حال بازی است که این امر همان جهت به شمار می‌رود.

وی یکی از وجوه متمایز علوم انسانی اسلامی را از سایر علوم آن دانست که باید مکانیزم ها و اصول جهت ساز خودی را بشناسند و تصریح کرد: در غیر این حالت ممکن است نتیجه مطلوب مورد نظر اتفاق نیافتد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که اولین مساله در علوم انسانی اسلامی شناخت حدود مبنای تحول است، خاطر نشان کرد: مساله جهت یعنی شناسایی حدود و جهت بازی که به ما می گوید این زمینی که قرار است در آن بنای علمی برپا شود چه ویژگی هایی دارد.

افتخاری با بیان این که تفکرات بشری نحوه و اصول رسیدن به گفتمان سازی را بیان می کند، اظهار کرد: باید این اصول چیزی باشد که مبنا و ریشه قوی دارد و به این جهت وفادار باشد، همچنین این اصول را باید از جایی بگیریم که معتمد باشد که این اصول همان قرآن است و در کنار آن سیره اهل بیت عصمت و طهارت قرار دارد.

وی با بیان این که طراحی علوم انسانی اسلامی از لحاظ علمی در گام اول بدون بازگشت به قرآن مشکلات زیادی دارد، یادآور شد:اگر اساس تحول در علوم انسانی اسلامی بدون قرآن باشد، همه سنگ های این ساختمان احتمال ضایع شدن دارند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)  با بیان این که بسیاری از تولیدات انسانی اسلامی ما در زمین دیگران است، گفت: بدین جهت قرآن، بهترین مرجع برای بازگشت است لذا باید به قرآن به عنوان حوزه جدی در مطالعات علوم انسانی اسلامی و همواره مبنای تاکیدمان بر آن باشد.

معاون پژوهشی سابق دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه نقش قرآن و سیره اهل بیت در این عرصه اهمیت بسزایی دارد، بیان کرد: بر اساس کتاب نظریه اسلامی امنیت ما می توانیم باید با استفاده از اصول جهت ساز این راه را برای روندگان روشن کنیم.

وی با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی زمانی، شکل می گیرد که بتوانیم بهره علمی خود را از قرآن بالا ببریم، ابراز کرد: اما اگر این مهجوریت ادامه پیدا کند، بعید است این علوم بتواند راهبردهای مورد نظر را محقق کند./864/پ۲۰۲/ب۱

 

 

ارسال نظرات