۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۱۳۱۶۵
مدیر کانون خورشید:

امر به معروف مصداق کامل منفعت اجتماعی است

حجت‌الاسلام مشکوری با اشاره به اینکه «امر و نهی» از «توصیه» اثرگذارتر است، گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر به شیوه اصیل خود اجرا شود به عنوان نهیبی خواهد بود که فرد را از خواب غفلت بیدار می کند.
مشکوری مدیر کانون خورشید

حجت الاسلام محمد حسین مشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اثر اصلی و مثبت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را «تذکر» دانست و گفت: با توجه به اینکه برخی قائل هستند که «انسان» از ماده «نسیان»(فراموشی) گرفته شده است، باید گفت تنها راه یادآوری ارزش های دینی به وی «توصیه و تذکر» است؛ این مهم  در سیره پیامبران الهی و اهل بیت(ع) به وفور یافت می شود که همواره به دیگران در مورد کارهایشان تذکر می دادند.

«تذکر» شعار ها را تبدیل به شعور می کند

مدیر کانون خورشید با اشاره به اینکه «تذکر» بسیاری از شعار ها را تبدیل به شعور می کند، اظهار داشت: بر اساس نص آیات قرآن کریم در تذکر دادن منفعت وجود دارد و امر به معروف و نهی از منکر مصداق کامل منفعت اجتماعی است؛ رسیدن به رشد مادی و معنوی در زندگی ها مبتنی بر آشنایی هرچه بیشتر جامعه با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: یکی از آسیب های موجود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر این است که در عصر حاضر جنبه امر به معروف کمتر اقامه می شود و آنچه که میان جامعه باب شده است همان جنبه نهی از منکر است؛ برای اینکه جنبه امر به معروف هم در جامعه نهادینه شود، طلبه ها که پیشتاز عرصه امر به معروف و نهی از منکر هستند، باید جنبه امر به معروف را به طور علنی میان خودشان رعایت کنند تا جامعه از آنها الگو بگیرند.

امر به معروف های امروزی جنبه توصیه ای پیدا کرده است

حجت‌الاسلام مشکوری با بیان اینکه امروزه جنبه «امر و نهی» در امر به معروف و نهی از منکر رعایت نمی شود، ابراز داشت: امروزه امر و نهی کردن با تعارف صورت می گیرد؛ این دیگر امر به معروف یا نهی از منکر نیست، بلکه «توصیه و موعظه» نام دارد.

مدیر کانون خورشید خاطرنشان کرد: برخی می گویند اگر رفتارها آمرانه باشد، اثرگذار نخواهد بود؛ در پاسخ به آنها باید گفت اولاً ما مأمور به وظیفه هستیم نه مأمور به نتیجه، ثانیاً احتمال اثرگذاری یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است که اگر محقق نشود، امر به معروف یا نهی از منکر واجب نخواهد شد.

«امر و نهی» اثرگذارتر از «توصیه»

وی با اشاره به اینکه «امر و نهی» از «توصیه» اثرگذارتر است، عنوان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به شیوه اصیل خود اجرا شود به عنوان نهیبی خواهد بود که فرد را از خواب غفلت بیدار می کند.

حجت‌الاسلام مشکوری در پایان یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر نباید یک طرفه باشد، بلکه هم باید امر و نهی کنیم و هم امر و نهی بشویم تا اثرگذاری آن بیشتر باشد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات