۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۱۳۵۹۹
معاون آموزش حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

استفاده از نظرات اساتید و علما در راه ارتقای کیفی امتحانات

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان کیفیت برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول سال جاری را نسبت به سال های گذشته بالاتر دانست و گفت: امسال تاکید مضاعف اساتید معزز حوزه به حیثیت علمی امتحانات معطوف شد که این قابل ستایش است.
مهدوی ارفع

حجت الاسلام مهدوی ارفع، معاون آموزش حوزه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که به حمد الله کیفیت امتحانات امسال نسبت به سال های گذشته ارتقا پیدا کرده است، گفت: در امتحانات سال آینده از نکات و نظرات علمای اعلام و متولیان بازدید کننده از امتحانات در راه پیشرفت استفاده می شود.

وی کیفیت برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول سال جاری را نسبت به سال های گذشته بالاتر دانست و با بیان این که اساتید ارزیاب تقریرات امسال توجه ویژه تری به کیفیت علمی تقریرات داشتند که این قابل ستایش است، افزود: امسال تاکید مضاعف اساتید معزز حوزه به حیثیت علمی امتحانات معطوف شد و از سوی دیگر با نگاه متفاوتی ارزیابی تقریرات صورت گرفت.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که با بهره گیری از نظرات اساتید معزز دروس خارج و متولیان حوزه چندین طرح از ابتدای سال تحصیلی آتی برای دروس خارج انجام می گیرد، بیان کرد: امسال به طور کلی شاهد ارتقای سطح علمی تقریرات بودیم و از همه بیشتر حیثیت علمی امتحانات هم در مصاحبه های علمی و هم تقریرات پیشرفت مضاعفی کرده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که نظرات اساتید دروس خارج در افتتاحیه و اختتامیه نشست هم اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول مکتوب شد و از این نظرات در راستای پیشرفت امتحانات استفاده می شود، اظهار کرد: این نظرات به عنوان راهکارهای برون رفت از آسیب های موجود و دستیابی به وضعیت مطلوب می تواند یاریگر ما باشد.

وی با بیان این که باید رویکرد اجتهادی و فقاهتی را در ازشیابی علمی متناسب با هر سال تحصیلی حوزوی متفاوت کنیم، گفت: آنچه که مد نظر است سطح بندی طلاب دروس خارج است چراکه قطعا آن انتظار از طلبه سال اول درس خارج با سال هشتم متفاوت است و قطعا باید نحوه ارزیابی علمی آنان نیز در امتحانات متفاوت باشد که می طلبد تا متولیان حوزه با نگاه و توجیه منطقی علمی متناسب با ملاک ها و معیارهای علمی میزان سنوات حضور در درس خارج را در راستای تحول حوزه ارزیابی کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در پاسخ به عملیاتی شدن یا نشدن ضبط و ارزیابی نحوه برگزاری امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول حوزه بیان کرد: امسال این طرح را در برخی از گروه های امتحانی آغاز کردیم و ان شاء الله با استقبال اساتید معزز این ضبط و ارزشیابی نحوه برگزاری امتحانات خارج را در تعداد گروه های امتحانی بیشتری برگزار می کنیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که طلاب باید حضور و دغدغه جدی تر، فعالانه تر و عالمانه تر در برگزاری امتحانات داشته باشند و اساتید با توجه به سطح علمی امروز حوزه آنان را ارزیابی کنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آتی طلاب با حضور فعالانه تر و اساتید با ارتقای مضاعف حیثیت علمی امتحانات تلاش در ارتقای کیفیت برگزاری امتحانات داشته باشند./۸۶۴/ت302/ب1

ارسال نظرات