۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۱۳۶۸۱
یادداشتی از نصیری؛

عالمان الهی به خدمت رسانی به آستان فاطمه معصومه افتخار داشتند

همه عالمان و عارفان الهی به دست بوسی و خدمت رسانی به آستان فاطمه معصومه(س) افتخار و ابتهاج داشتند که خود نشانه ای از جایگاه ویژه این بانوی الهی دارد.
نصیری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد و استاد حوزه و دانشگاه در یادداشت کوتاهی به زندگینامه و جایگاه حضرت فاطمه معصومه(ع) پرداخته است:

ولادت فاطمه معصومه اول ذوالقعده اعلام شده است، با این حال اسناد کافی تاریخی و روایی در این باره وجود ندارد. ایشان نخستین دختر امام کاظم (ع) از نجمه خاتون و دومین فرزند ایشان است که در مدینه به دنیا آمد؛ امام کاظم نام «فاطمه» را بر او نهاد.

فاطمه معصومه (ع) دوران کودکی خود را در دامن پدر سپری کرد و پس از شهادت ایشان در ۲۵ رجب ۱۸۳ق  تحت تربیت برادر خود امام رضا (ع) قرار گرفت.

پس از کوچ اجباری امام رضا (ع) به ایران در سال ۲۰۰ هجری قمری، امام با ارسال نامه ای  محرمانه از خواهرش، فاطمه معصومه و بسیاری از بستگانش خواست که به ایران هجرت کنند.

در سال ۲۰۱ فاطمۀ معصومه و همراهانش پس از رسیدن به ساوه، با حملۀ مأموران حکومتی روبرو شدند که بر اثر آن شماری شهید و عده ای مجروح شدند، شماری نیز به کوهها و مناطق دیگر پناه بردند.

این حادثه‌ اثری ناخوشایند بر آن حضرت داشت، به طوری که بیمار شد، برخی نیز دلیل بیماری ایشان را مسمومیت دانسته اند. ایشان پس از اطلاع از مسافت کم ساوه تا قم، به اطرافیان خود فرمود: «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: قم سرزمین شیعیان ماست».

مردم قم پس از آگاهی از حادثه‌ ساوه، به استقبال آن بانو رفتند. به پیشنهاد موسی ‌بن ‌خزرج؛ بزرگ خاندان اشعریان قم، آن حضرت در منزل ایشان ساکن شد. پس از هفده روز از حضور آن حضرت در قم، در سن ۲۸ سالگی و در حالی که هنوز ازدواج نکرده بوند، چشم از جهان فروبستند.

از حیات معنوی و علمی ایشان و نیز نقشی که در انتشار احادیث داشتند، گزارش قابل توجهی به دست ما نرسیده است، اما شواهدی چند نشان می دهد که از جایگاه علمی و معنوی ویژه ای برخوردار بوده است:

۱- اهل بیت(ع) گاه از برخی از فرزندان خود گله کرده و گاه آنان را مورد نفرین قرار دادند و در باره شماری از فرزندان خود هیچ ستایشی را بر زبان جاری نکردند، اما درباره حضرت فاطمه معصومه (ع) به یک صدا تمجید و ستایش شده است. این امر نشان می دهد که جایگاه ایشان تنها از جهت انتساب خانوادگی نیست، بلکه خود از شایستگی های فردی برخوردار بوده است.

۲- حضرت فاطمه معصومه (ع) پس از امام زادگانی؛ همچون حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، جزو معدود امام زادگانی است که زیارت آنان از سوی خود معصوم ابلاغ و اعلام شده است و این خود برای اثبات جایگاه ایشان از هر جهت کافی است.

۳-  به استناد برخی از روایات نقل شده از امام موسی کاظم، امام رضا و امام جواد(ع)، شیعیان برای زیارت قبر ایشان تشویق شده و آثاری همچون شفاعت و بهشت برای زیارت آن بانو مورد تاکید قرار گرفته است.

۴- گر چه آن بانوی مکرمه حضور چندانی در قم نداشت، اما با توجه به جایگاهی که در شماری از روایات برای قم و مرکزیت علمی آن ذکر شده؛ شهری که عشّ آل محمد است، و محل حضور اولیاء الهی است و علوم الهی از آن جا به جهانیان افاضه خواهد شد، می توان دریافت که حضور مدفن ایشان در قم با جایگاه ویژه این شهر گره خورده است. گویا مقدر چنین بود که خداوند این بانوی پاک را به عنوان هدیه ای آسمانی برای شهر قم و مردم آن دیار ارزانی دارد تا هم سند رضایت از آنان باشد و هم مدفن ایشان زمینه ولایت مداری ساکنان این منطقه را تقویت کند و هم قم از سال ۲۰۰ هجری تا کنون به عنوان دومین زیارتگاه اهل بیت (ع) در ایران، همچون آفتاب درخشش داشته باشد.

۵- به برکت مدفن حضرت فاطمه معصومه (ع) در قم، حوزه علمیه قم جان گرفت و از سده سوم تاکنون منشأ بسیاری از خدمات علمی و معنوی برای جهانیان شده است.

در تمام این سالها حوزه علمیه قم به سان نور ماه در برابر خورشید، هماره از نور وجود این بانو بهره گرفته و همه عالمان و عارفان الهی به دست بوسی و خدمت رسانی به آستان فاطمه معصومه(ع) افتخار و ابتهاج داشتند که خود نشانه ای از جایگاه ویژه این بانوی الهی دارد.

از خداوند می طلبیم که ما را مشمول دعوات زاکیه اهل بیت و مشمول دعا و شفاعت فاطمه معصومه (ع) قرار دهد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات