۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۱۳۹۹۰
کارشناس طب اسلامی تبیین کرد؛

راه های سنتی درمان سودا

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به روش های درمانی سودا در بدن گفت: سودای غلبه کننده بر مغز را به وسیله گلاب، غذاهای سنتی و میوه هایی مانند سیب می توان درمان کرد.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، استاد حوزه علمیه خواهران در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه اشاره به روش های درمان غلبه سودا در مغز گفت: استفاده از غذاهای سنتی از دیگر روش های درمان غلبه سودا در بدن است زیرا غذاهای سنتی اکثرا دارای طبع گرم و تر هستند در حالی که پایه غذاهای غربی سرد است بنابراین باید مصرف غذاهای سرد را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم.

وی افزود: خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت بامیه گرم هستند در حالی که غذاهایی مانند ماکارونی، سالاد الویه سرد هستند و باید جای آنها را در رژیم غذایی با غذاهای گرم و تر سنتی عوض کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به روش های درمانی غلبه سودا در بدن تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد سودایی در ابتدای روز دارای حالت یبوست هستند برای همین به آنها پیشنهاد می شود که به مدت چهل روز، روزانه یک قاشق بارهنگ و خاکشیر را با آب جوش دم کنند و بعد از 20 دقیقه با یک قاشق گلاب و آبلیمو به صورت ناشتا میل کنند؛ زیرا این درمان در رفع یبوست بسیار مؤثر است.

خانم شریف ادامه داد: همچنین به این بیماران توصیه می شود که بعد از صبحانه از عرقیات گرم و تر که برای مغز مناسب است را استفاده کنند و باید دقت کرد که عرقیاتی مانند بیدمشک با عسل، بهارنارنج با عسل، عرق نسترن با شیره انگور و گلاب از جمله عرقیاتی هستند که به خوبی سودا را از بدن دفع می کنند و می توانند در کنار عسل از شیره خرما نیز استفاده کرد.

وی افزود: دمنوش اسطوخودوس با گل بنفشه و افتیمون نیز از روش های مناسب برای درمان غلبه سودا در مغز بوده و فرد در ابتدا باید استخدوس و گل بنفشه را دم کند و بعد افتیمون را به آن اضافه کند.

خانم شریف با اشاره به خواص گیاه افتیون تصریح کرد: گیاهان افتیمون یک گیاه ضد سودا است و به خوبی سودای مغزی را دفع می کند و در کنار دفع سودا ملین و آرامش بخش است.

وی ادامه داد: افتیمون زیاد نیاز به جوشیدن ندارد و بهتر است که در آخر به دم کرده گل بنفشه و استخدوس اضافه شود.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: دمنوش سنبل الطیب، بهارنارنج، لیمو عمانی نیز برای کسانی که خواب راحتی ندارند بسیار مفید بوده و به فرد کمک می کند که خواب عمیقی داشته باشد که باید یک ساعت قبل از خواب باید میل شود.

خانم شریف اظهار کرد: شربت سنکنجبین یا سرکه انگبین نیز که ترکیب، عسل، آبلیمو و عرق نعناع و ترکیب عسل و آبلیمو برای درمان سودا مفید است و باید دقت کرد که ترکیباتی که حاصل مواد سرد و گرم است برای درمان سودا بسیار مؤثر است زیرا ترکیب سرد، خشکی را از بین می برد و ترکیب گرم سردی را و در درمان سودا یک ترکیب گرم یا خشک به تنهایی مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: در میان میوه ها بهترین میوه ای که ضد سودا بوده سیب است و معمولا کم از آن استفاده می شود و باید دقت کرد که فصل پاییز اوج غلبه سودا در بدن بوده و استفاده از سیب می تواند این بلغم را برطرف کند.

استاد حوزه علمیه خواهران روغن مالی را از دیگر روش های درمان سودا عنوان کرد: اظهار کرد: استفاده از روغن های با طبع گرم تر مانند روغن گل بنفشه، روغن بادام شیرین برای درمان سواد مؤثر بوده و با این روغن ها باید ملاج، گونه و شقیقه و در صورت استرس قلب و قفسه سینه را روغن مالی کرده و بهتر است در روز اینکار را انجام داد.

خانم شریف با بیان اینکه استفاده از عطریات و استنشاق آنها مانند عطر گل محمدی، عطر گل یاس و مریم بر سرو صورت نیز در درمان سودا در مغز مناسب است، گفت: البته کسانی که سردرد دارند بهتر است از عطر استفاده نکنند اما استفاده از گلاب قبل از خواب در دین اسلام مستحب است و حتی به افرا سالم توصیه می شود.

وی حجامت سرد را آخرین روش و بهترین روش درمان غلبه سودا در مغز عنوان کرد./968/پ۲۰۳/س

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فرزانهش
Canada
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
مقاله بسیار گسترده و فراگیر ی بود. زنده باشید. راه ارتباط با خانم شریف را لطفا بگذارید.
1
1
رضوی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
سلام برای رفع وسواسی ورفع ترس از دل چه پیشنهاد می کنید
1
2