۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۱۴۳۱۵
حجت الاسلام حسینی قمی تشریح کرد؛

مجموعه دستورات مرحوم قاضی در ماه ذی القعده برای آمادگی ورود به ماه های حرام

کارشناس دینی رسانه ملی گفت: مرحوم قاضی رعایت ۱۲ دستور عملی را لازمه ورود به ماه های حرام می داند که باید در برنامه سبک زندگی انسان مؤمن برای این دستورات جایگاه ویژه ای لحاظ شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه پنج شنبه، 5 مردادماه، در نخستین یادواره شهدای ستادهای نماز جمعه استان چهارمحال و بختیاری که به میزبانی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه سعادت انسان با شهادت رقم می خورد، تأکید کرد: در اهمیت جایگاه شهدا همین بس که در نامه 53 نهج البلاغه، امیرالمؤمنان(ع) از خداوند می خواهد که پایان حیاتش به شهادت ختم شود و این چیز کمی نیست.

وی اضافه کرد: خانواده شهدا بدانند دعای شهید آنها سرآمد همه دعاها بوده و مستجاب هم شده است و این دقیقا همان چیزی است که اولیای الهی از خداوند متعال می خواستند.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه در عظمت جایگاه شهید هر چه بگوییم باز هم کم گفته ایم، خاطرنشان کرد: به یقین نمی توانیم حق شهدا را به سادگی ادا کنیم؛ همه ما مدیون شهدا هستیم و باید حراست از راه شهدا را وظیفه خود بدانیم.

این مقام مسؤول در ادامه با معرفی کتاب آیه الحق که در شرح احوالات آیت الله قاضی است، به تشریح مجموعه دستورات ایشان در ماه ذی القعده برای آمادگی ورود به ماه های حرام پرداخت و ابراز کرد: مرحوم قاضی رعایت 12 دستور عملی را لازمه ورود به ماه های حرام می داند که باید در برنامه سبک زندگی یک انسان مؤمن برای این دستورات جایگاه ویژه ای لحاظ شود.

وی، توبه با شرایط را نخستین دستور مرحوم قاضی در ماه ذی القعده بیان کرد و گفت: توبه تنها نباید زبانی باشد بلکه باید به صورت عملی نسبت به حق الله و حق الناس حساس باشیم و دینی را که بر گردن داریم، ادا کنیم.

حجت الاسلام حسینی قمی با تأکید بر اینکه در نگاه دین، جان مردم، مال مردم و آبروی مردم دارای بالاترین جایگاه ها است، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه در جامعه ما به این سه اصل کمتر توجه می شود و این بزرگترین خسران است.

وی با انتقاد از اینکه مردم نسبت به رعایت حق الناس حساسیت کمتری دارند، اظهار کرد: حق الناس معنای وسیعی دارد؛ حق الناس تنها در دزدی و بالا رفتن از در دیوار منزل دیگران معنا پیدا نمی کند، باید در زندگی روزمره خود و در انجام کارها رعایت حال مردم را بکنیم و بدانیم این اصل است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مصادیق حق الله نیز بسیار زیاد است که متأسفانه از سوی جامعه دینی هم کمتر مورد توجه قرار می گیرد، افزود: بی توجهی جامعه نسبت به پرداخت خمس و زکات از مهمترین مصادیق حق الله است؛ اگر خطر افکار انحرافی در جامعه بسیار است، بودجه آن باید از همین راه ها پرداخت شود که متأسفانه حتی متدیین نیز نسبت به پرداخت خمس و زکات خود غافل هستند و این بزرگترین آفت است.

کارشناس مسائل دینی، مراقبه و محاسبه را دومین دستور در ماه ذی القعده بیان کرد و گفت: انسان مؤمن باید هر شب موقع خواب به محاسبه کارهای روزانه خود بپردازد و این بسیار مهم است.

وی، پرهیز از هتک حرمت مؤمن را یکی دیگر از دستورات اساسی دین برشمرد و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند کسی که به دنبال عیوب مؤمنان برود، خداوند رسوایش می کند اگر چه در پستوی خانه اش باشد.

حجت الاسلام حسینی قمی با تأکید بر اینکه انسان مؤمن نباید به دنبال مچگیری باشد، افزود: در شرح حال علما و بزرگان دین، چیزی بالاتر از حفظ آبروی انسان مؤمن وجود ندارد؛ بنابراین باید در این زمینه مراقب باشیم.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به ذکرهای روزانه در این ماه بسیار تأکید شده است، ابراز کرد: خواندن ذکر یونسیه در این ماه خصوصا در سجده نمازهای یومیه بسیار تأکید شده است که باید در دستور عملی مؤمنان قرار گیرد.

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به اینکه پنجمین دستور مرحوم قاضی در این ماه زیارت امیر مؤمنان(ع) برای مجاوران آن حضرت است، اظهار کرد: کسانی که اماکن حضور در مرقد امام علی(ع) را ندارند، از راه دور سلام بدهند و زیارت آل یاسین را بخوانند.

حجت الاسلام حسینی قمی، قرائت زیارت جامعه کبیره در مسجد را یکی دیگر از دستورات مرحوم قاضی در این ماه بیان کرد و گفت: توصیه دیگر مرحوم قاضی در این ماه این است که هرگز بعد از نمازهای یومیه، تسبیحات حضرت زهرا(س) را فراموش نکنید.

وی در پایان قرائت دعای فرج، ملاقات دوستان، زیارت اهل قبور در روز، انجام واجبات و انجام نوافل را از دیگر دستورات مرحوم قاضی در ماه ذی القعده برشمرد./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات