۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۴۴۱۳
امام جمعه پردیسان:

بیت‌المقدس در رأس حرم‌های الهی قرار دارد

وی با تأکید بر این که حرم‌ها حرمت دارند و بیت‌المقدس نیز در رأس این حرم‌های الهی قرار دارد، گفت:‌ انسان‌هایی که شیطان قدرت و توان نفوذ در نفس آنها را ندارد،‌ از تمامی حرم‌های مسلمانان در سراسر جهان دفاع خواهند کرد.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم، امروز در خطبه‏‌های عبادی سیاسی نمازجمعه پردیسان با اشاره به قرار گرفتن در دهه کرامت، اظهار داشت: فارغ از دین و مذهب،‌ کرامت از جمله صفات ذاتی انسان‌ها است که خداوند متعال آن را به بشر عطا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با قرائت آیه «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»، ابراز داشت: خداوند در آیه 70 سوره اسراء، بنی آدم را جزء تکریم شدگان از سوی خدا معرفی می‌کند.

وی گفت: زمانی که با موجودی به نام انسان روبرو می‌شویم، باید نسبت به او احترام بگذاریم و کرامت او را حفظ کنیم، مگر آن که انسانی موجب شود تا مقدمات هتک حرمتش را ایجاد کند.  

امام جمعه پردیسان با اشاره به داستانی که سوره اسراء آن را روایت می‌کند، تصریح کرد: در این آیه خداوند متعال از میان سه‌گزینه آدم، فرشته و شیطان، آدم را با آن که از گِل به وجود آمده است، گزینه‌ای برتر معرفی کرده و آن را برمی‌گزیند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند انسان را به سبب کرامتی که دارد، موجودی برطرف معرفی می‌کند اما شیطان آن را نمی‌پذیرد و آتش را بر خاک ترجیح داده و‌ بر انسان سجده نمی‌کند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی در ادامه افزود: شیطان در برابر خداوند متعال، نسبت به ارزش و مقام بشر موضع‌گیری می‌کند و از خدا تقاضا می‌کند تا روز قیامت به او فرصت دهد تا بشر را که خداوند آن را موجودی برطرف معرفی می‌کند، با حیله‌های شیطانی خود بیازماید و با وسوسه‌های خود آن را فریب دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی ابراز داشت:‌ شیطان تصمیم گرفت تا موجودی را که خداوند به او کرامتی عظیم عطا کرده بود با صدا، سیما،‌  اموال و غیره بلغزاند.

وی با تأکید بر این که شیطان با برنامه‌های مختلف اقتصاد، سیاسی، اجتماعی در کمین آدمیزاد است، تصریح کرد: خداوند با صدور اجازه فریب انسان توسط شیطان در صدد آن است تا ببیند چه کسانی از آن کرامت اولیه حداقلی و تکوینی به یک کرامت اختیاری مبتنی بر تقوا می‌رسد.

امام جمعه پردیسان گفت: فرشتگان در ابتدای خلقت انسان، از ماهیت این مخلوق از خداوند متعال سوال کردند اما زمانی که بر وجود کرامت در انسان پی بردند، بر عظمت مخلوق خدا سجده کردند اما شیطان چنین نکرد.

وی در ادامه افزود: کرامت بشر، به پذیرش کرامت اثبات شده دیگران است؛ زمانی که قدرت و توانایی‌های رهبر معظم انقلاب بر کسی ثابت شد، ضروری است تا همچون فرشتگان، کرامت او را مدنظر قرار داده و رهبری چنین انسانی را بپذیرد.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به معنای واژه حرم،‌ اظهار داشت:‌ گاهی به محدوده خانه‌ای حرم گفته می‌شود و گاهی به محدوده یک شهر حرم اطلاق می‌شود. حرم محدوده‌ای است که یک مرد برای آسایش و آرامش خانواده خود، از تعرض نامحرمان به آن محدوده جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این که مرد خانه موظف است تا در برابر متعرضان به حریم ایستادگی کرده و با آنان برخورد شدیدی کند، ابراز داشت: مسجد‌الاقصی یکی از حرم‌هایی که برای مسلمانان جهان بسیار ارزشمند است همان طور که حضرت امام باقر(ع) در روایتی، مکه، مدینه، کوفه و بیت‌المقدس را به خورشیدی درخشان تشبیه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یهودیان تند‌رو ادعا می‌کنند زیر بیت‌المقدس باقی‌مانده معبد هیکل که ساخته سلیمان نبی است، وجود دارد، به همین علت می‌خواهند با تخریب مسجد‌الاقصی، این معبد را استخراج کنند.

امام جمعه پردیسان با بیان این که امید‌واریم اسرائیل پیش از فرا رسیدن 25 سال از عمرش نابود شود، گفت: دنیا باید از حزب الله بیاموزد که در عرض یک هفته ارتفاعات عرسال را از دست تروریست‌های تکفیری وهابی جبهه‌النصره آزاد کرد و سید‌حسن نصر الله نیز این پیروزی‌ را هدیه‌ای به اهل سنت و اهل بیت دانست.

وی با تأکید بر این که حرم‌ها حرمت دارند و بیت‌المقدس نیز رأس این حرم‌ها است، اظهار داشت:‌ انسان‌هایی که شیطان قدرت و توان نفوذ در نفس آنها ندارد،‌ از تمامی حرم‌های مسلمانان در سراسر جهان دفاع خواهند کرد./878/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات