۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۱۴۴۷۲
آیت الله مهدوی:

قساوت قلب نتیجه کثرت گناهان است

آیت الله مهدوی عدم تضرع را ناشی از قساوت دل و قساوت را ناشی از کثرت گناهان دانست و گفت: خداوند همواره قریب و مجیب است، برخی می گویند ما لیاقت نداشتیم خداوند به ما لطف کند؛ اما اینکه به خداوند نسبت عدم توجه به بندگانش را بدهیم توهین به پروردگار است‏.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، جمعه شب در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه با اشاره به آیه 61 سوره هود در قریب و مجیب بودن پروردگار، گفت: این آیه مربوط به داستان حضرت صالح در برخورد با قوم ثمود است که خطاب به قومش آن ها را به توبه دعوت کرد چرا که خداوند هم قریب و هم مجیب است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیه 50 سوره سبأ هم به سمیع و مجیب بودن خداوند اشاره دارد، امام سجاد(ع) در صحیفه می فرمایند که خدایا نسبت به تضرع من ترحم بفرما، تضرع معادل فروتنی و زاری کردن است، بسیاری از مردم به درگاه خداوند تضرع نمی کنند، منشأ تضرع نکردن هم قساوت دل است.

وی افزود: وقتی روح انسان سفت و سنگ شود دیگر تضرع هم در کار نیست، همانگونه که از سنگ آب نمی آید از چشم شخصی هم که دلش مانند سنگ شده اشکی جاری نمی شود، اکثر حیوانات اشک چشم ندارند، اما خداوند لطفی به انسان کرده که وقتی دلش می سوزد در ظاهر اشکش جاری می شود، باید بسیار مراقب قساوت دل خود باشیم و مواظبت کنیم.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اگر قلب انسان قسی شود دیگر توفیق تضرع نسبت به پروردگار را از دست خواهد داد، قساوت دل هم علت های گوناگونی دارد که عمده دلیل آن گناه کردن است، امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند دل انسان به دلیل کثرت گناهان قسی می شود و در اثر قساوت قلب هم دیگر اشک از چشم انسان جاری نمی شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: هر گناهی هر چند کوچک که انسان مرتکب می شود در واقع ضربه ای به او وارد می کند که خودش متوجه آن ضربه نیست، باید از گناهان گذشته توبه کنیم و جلوی گناهان را بگیریم و ریشه ها را شناسایی کنیم، این اعمال سبب آرام و رام شدن دل می شود، نرم شدن دل تضرع را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: پس باید بدانیم که خداوند متعال عاشق گریه کردن ما نیست، برخی خیال می کنند خداوند هم مانند بعضی مردم که می خواهند شخصی را اذیت کنند و اشکش را دربیاورند می خواهد با بنده اش چنین کند، اما اصلاً اینچنین نیست، بلکه پروردگار کمال و خوبی و رشد معنوی ما را می خواهد.

آیت الله مهدوی بیان داشت: خدای متعال همیشه قریب و مجیب است، اما اینکه ما می گوییم خدایا قریب و مجیب باش و به دعای ما توجه کن این یک دعاست، خداوند به همه بندگان خودش لطف می کند، متأسفانه گاهی انسان ها فکر می کنند خداوند به آن ها لطفی ندارد و دعایشان را اجابت نمی کند،گاهی هم شکست نفسی می کنیم که ما لیاقت توجه خداوند را نداریم، این که ما لیاقت نداریم صحیح است اما اینکه به خداوند نسبت عدم توجه به بندگانش را بدهیم توهین به پروردگار است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: برخی انسان ها آنقدر بخشنده و سخی هستند که وقتی شخصی اظهار نیاز می کند ولو اینکه بداند آن شخص دروغ می گوید باز هم کمکش می کند، ممکن است فردی را کمتر و فردی دیگر را بیشتر کمک کند اما بالاخره به همه نیازمندان کمک می کند و حتی خودش به درب خانه ها می رود تا نیاز مردم را برآورده کند، حالا اگر کسی بیاید و بگوید ما لیاقت نداشتیم فلانی به ما کمک کند، این حرف دوپهلو است و توهین به شخص بخشنده محسوب می شود.

وی افزود: گاهی افراد به زیارت امام رضا(ع) می روند و برای اجابت درخواست خود امام(ع) را قسم می دهند و از الفاظ و قسم های خاصی هم استفاده می کنند گویا خیال می کنند امام(ع) آمادگی کمک کردن به آن ها را ندارند و می خواهند حضرت(ع) را تحریک کنند، مراقب باشیم با ائمه اطهار(ع) اینگونه صحبت نکنیم.

آیت الله مهدوی با اشاره به دعای ماه رجب، ابراز داشت: در این دعا می خوانیم که خداوند حتی به منکرین خودش هم لطف می کند تا چه رسد به دیگران که مؤمن و معتقد به او هستند، خداوند یا یک عمل اندک ما خیر کثیر به ما می دهد و هر کس از او تقاضایی کند به او عطا می کند و حتی به کسانی که از او چیزی نمی خواهند هم عطا می فرماید، حتی کسانی که خداوند را نشناختند هم مشمول لطف پروردگار هستند و این مفاهیم به خوبی در دعای مخصوص ماه رجب آمده است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در دعای ماه رجب دلیل لطف خداوند نسبت به آنانی که او را نشناخته اند هم دلسوز و رحیم بودن خداوند عنوان شده است، بچه های کوچک اصلاً پدر و مادر خود را نمی شناسند اما والدین همواره در حق آن ها لطف می کنند، والدین انسان حتی بعد از مرگ و در عالم برزخ هم به فکر او هستند، حال ممکن است فرزند آن ها اعتقاد به این حقیقت نداشته باشد که والدین می توانند در برزخ هم به او کمک کنند، اما این عدم اعتقاد فرزند سبب نمی شود که والدین به او لطف نکنند، باید بدانیم خداوند بسیار مهربان تر است و لطف هایی در حق ما می کند که اصلاً متوجه آن ها نیستیم، بدانیم اگر ما به یاد خداوند نیستیم اما او همواره به یاد ماست.

وی بیان داشت: با خواندن دعاهایی مانند دعای ماه رجب باید سعی کنیم تا ذهن خودمان را اصلاح کنیم و با توجه به معانی و مفاهیم دعاها معرفت خود را نسبت به خداوند بالا ببریم و از گمان های نادرست نسبت به خداوند دور شویم، اینکه به خداوند بگوییم من استحقاق و ظرفیت لطف تو را نداشتم و تو هم به من لطف نکردی توهین به خداوند است و باید جداً از این تعبیرات در ذهن و کلام خود دوری کنیم، بلکه باید بگوییم خداوندا تو همواره لطف کردی اما من خام بودم و متوجه نعمت ها نشدم.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: امام زمان(عج) در بسیاری از مکان ها و  موقعیت ها مراقب ما هستند و اجازه نمی دهند تا ما آلوده به گناه شویم اما ما متوجه نیستیم و نمی فهمیم، بسیاری از اوقات جان ما در خطر است اما اصلاً متوجه نیستیم و امام زمان(عج) جان ما را از مرگ نجات می دهند، متأسفانه گاهی انسان ها از یک تصادف رانندگی بسیار خطرناک جان سالم به در می برند اما سلامتی خود را حمل بر ظاهر و اعمال خود می کنند و حتی حاضر نیستند یک تشکر از خداوند بکنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند با روح و ملائکه ما را از بسیاری از خطرات حفظ می کند، اگر ما تقاضایی از خداوند می کنیم به خاطر امید قدیمی است که به او داریم، امید قدیمی به معنای امید همیشگی است، خداوند بر خودش واجب کرده که رحمت بر مردم نازل کند و امید ما هم باید ناشی از این باشد، دعا کنیم تا امیدمان از خدواند قطع نشود./869/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات