۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۱۴۴۹۴
مشاور فرهنگی دانشگاه ناجا هشدار داد؛

سردرگمی مدیران فرهنگی عامل تشتت در رفتارهای اجتماعی

کارشناس و تحلیلگر مسائل دینی «آخرت محوری» را خنثی کننده تهاجم فرهنگی دانست و گفت: تهاجم دشمن به دلیل نبود انسجام در معیارهای مدیریتی مدیران است که با معیارهای «آخرت محوری» حرف می زنند با معیارهای «دنیا محوری» عمل می کنند.
مهدی سلطان احمدی مدیریت فرهنگی

حجت الاسلام مهدی سلطان احمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی سلطان احمدی، پژوهشگر مؤسسه آینده روشن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: امروزه بر کسی پوشیده نیست که جامعه ما در معرض یک تهاجم وسیع، همه جانبه و یا حتی شاید بتوان گفت یک قتل عام اعتقادی، فرهنگی و تمدنی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از زنان و مردان جامعه ما دانسته و بیشتر نادانسته، صفوف اولیه لشکر کشی خانمان‌سوز دشمن را با روح و جسمشان تشکیل داده‌اند و نه تنها مزدی برای این حضور مؤثرشان در این کارزار نمی‌گیرند بلکه بسیاری از مخارج این تهاجم را نیز بر دوش می‌کشند.

مشاور فرهنگی دانشگاه ناجا با بیان این که عقبه و فرماندهی این تهاجم فرهنگی و دشمنیِ با ایمان، سازمان انحرافی یهود و مشرکان و به تعبیر قرآن «شدیدترین مردم از جهت دشمنی با مؤمنان(سوره مبارکه مائده/۸۲) هستند؛ افزود آنان به خوبی به ارتباط وثیق  ایمان و حیاء که در بیان نورانی امام صادق.ع که فرمودند: « لا ایمان لمن لا حیاء له» واقفند و این واقعیت را سر لوحه بسیاری از دشمنی های ایمانی خود قرار داده‌اند.

وی اظهار داشت: مهمتر از عوامل و دشمنان بیرونی، عوامل و زمینه‌های درونی جامعه می‌باشند چراکه اگر ضعف و منفذی در درون انسان نباشد تا بستر و زمینه نفوذ شیطان را فراهم کند دشمن توان نفوذ را نخواهد داشت.

وی از جمله عوامل داخلی را هوا پرستی، نادانی‌های علمی و عملی، غفلت‌های اجتماعی از مبدأ و معاد برشمرد.

حجت الاسلام سلطان احمدی عدم حاکمیت و انسجام در اهداف و معیارها در جامعه را یکی از مهمترین و مؤثر ترین عوامل درونی ناهنجاری های فرهنگی دانست و گفت: تشتت، عدم حاکمیت و یکپارچگی در اهداف و معیارها نه تنها در بین افراد جامعه نسبت به یکدیگر به چشم می‌خورد بلکه متأسفانه در زندگی استقلالی بسیاری از افراد نیز تسری پیدا کرده است.

وی افزود: این تشتت و سردرگمی نه تنها حوزه اهداف و معیارها را در بر گرفته بلکه قبل از آن دایره اعتقادات را مبتلا کرده و بعد از آن نیز فرهنگ و آداب و رسوم و تمدن را  بیمار خواهد کرد. متأسفانه بسیاری از مردم به ویژه خواص جامعه خواسته و ناخواسته با معیار «دنیا محوری» تمدن غرب مسؤولیتی را می‌پذیرند و با معیار «دنیا مزرعه آخرت» اسلامی از دیگران یاری می‌طلبند و یا رهنمون می‌دهند.

مبلغ حوزه علمیه با اشاره به آسیب‌های فراوان این تشتت و «بی حاکمیتی در معیارها و چشم‌اندازها» وجوب «امارت» بنا بر کلام امام علی(ع) که «وَ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر» را در تمام حوزه‌های اعتقادی، سیاسی و فرهنگی ضروری دانست و گفت: با وجود حاکمیت ولو «بد» و درنتیجه نوعی یکپارچگی و عدم سردرگمی در همه محدوده‌ها و حوزه‌های فوق، معمولاً از سد و سپری در مقابل «انتخابهای بدتر» بهرمند خواهیم بود.

وی ابراز داشت: اگر این حاکمیت و انسجام «همه جانبه و خصوصاً در معیارها»، به مرحله «حاکمیت و هماهنگی اسلامی» نیل پیدا کند؛ جامعه نه‌ تنها از سرمایهٔ بی‌نظیری برای مقاومت در مقابل «بدترها» بهره خواهد داشت بلکه از یکی از مهمترین شرط های لازم انتخاب‌های «احسن» نیزدر همه زمینه‌ها برخوردار خواهد بود.

حجت الاسلام سلطان احمدی خاطرنشان کرد: حرکت پاندولی و رفت و آمدی بین ایده‌های اسلامی و غیراسلامی در مدیریت مدیران، سبب سردرگمی و درنتیجه تزلزل فکری، فرهنگی و حتی اعتقادی اعضای جامعه خواهد شد و با توجه به عدم یکپارچگی نظام ارزشی انتظار رفتارهای اسلامی همچون پوشش و حجاب اسلامی از جامعه با دشواری همراه خواهد بود../843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات