۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۱۴۷۱۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

رسیدگی به مناطق محروم وظیفه مسؤولان حوزه علمیه است

عضو جامعه مدرسین گفت: وظیفه حوزه علمیه و مسؤولان حوزه‌های علمیه نسبت به حوزه‌های علمیه دوردست و مناطق محروم مضاعف است، باید امکانات بیشتر در اختیار چنین حوزه‌های علمیه بگذارند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، روزگذشته در دیدار امام جمعه جازموریان کرمان و جمعی از طلاب جنوب این استان که در  قم برگزار شد، گفت: تشکیل حوزه علمیه و به وجود آوردن مدرسه طلبگی آثار دراز مدتی را دارد و ممکن است تا صدها سال آینده تأثیر خود را نشان دهد.

وی افزود: مرحوم آیت الله حائری حدود 100 سال پیش حوزه علمیه قم را پایه گذاری کرد، در این حوزه چه مراجع، بزرگان و فقهایی تربیت شدند و حضرت امام و انقلاب مقدس اسلامی از برکات همین حوزه علمیه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید قدر موقعیت طلبگی دانسته شود، اظهار داشت: قدر دانستن این است که طلاب تا می توانند درس بخوانند و مطالعات خود را زیاد کنند، گاهی انسان فکر می کند که چه سهمی می تواند برای اسلام داشته باشد و می گوید یک دست صدا ندارد اما این حرف وسوسه های شیطانی است.

وی ادامه داد: امام راحل نشان دادند یک نفر می توان کل دنیا را متحول کند اما باید مسلح به سلاح علم و تقوا باشد، ویژگی امام این بود که درس و کار علمی بسیاری داشت و در اوج درجه تقوا بود، طلاب باید در مسیر علم و تقوا بسیار کار کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که هرچه زمان پیش می رود نیاز به یک طلبه شیعه بیشترمی شود، ابراز داشت: در جمعیت 80 میلیونی کشور حداقل باید 5 میلیون طلبه وجود داشته باشد اما الان چقدر طلبه داریم؟ طلبه کسی است که برای تمام اوقات خود برنامه ریزی داشته باشند و مطالعات زیادی کند.

وی عنوان کرد: انس با قرآن در طلاب باید بسیار باشد، گاهی یک  آیه قرآن کلید برای حل و از بین بردن صدها شبهه وهابیت است و بسیاری از معضلات اعتقادی را حل می کند، وهابیت به دروغ ادعای تبعیت از قرآن و توحید خالص می کند، اگر انسان تابع قرآن باشد چگونه می تواند بچه ای بی گناه را سر ببرد؟

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وهابیت و تروریست های تکفیری با نام قرآن و اسلام جنایات بسیاری انجام دادند، اگر کسی یک انسان بی گناه را از بین ببرد همانند این است که همه انسان ها را از بین برده است.

وی اضافه کرد: یکی از سؤالات ما از اهل سنت این است که می گوییم که پیشوایان شما چه اندازه به قرآن استدلال کرده و ائمه طاهریت(ع) چقدر استدلال کردند، در روایات شیعه ائمه به اندازه ای در مسائل اخلاقی، فقهی، اعتقادی، سیاسی و زمینه های دیگر به قرآن استدلال کردند که در کتب و پیشوایان اهل سنت دیده نمی شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که هر سؤال فقهی و اعتقادی از سوی شیعه به وسیله قرآن پاسخ داده می شود، گفت: وقتی از ائمه طاهرین(ع) حکمی را سؤال کردند و معصوم ضمن بیان حکم آیه مربوط به آن را بیان کردند.

وی افزود: اهل بیت(ع) معدن وحی هستند و در قرآن در خانه آن ها نازل شده است، تمام امامان به تمام قرآن مسلط بودند، اگر بخواهیم سیره ائمه را دنبال کنیم باید قبل از هرچیزی به قرآن کریم توجه کنیم، باید با قرآن انس داشت و در این کتاب الهی تدبر کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انس با قرآن کریم توفیقات علمی انسان را افزایش می دهد، اظهار داشت: قرآن کریم آسیب ها را از یک طلبه دور می کند، قرآن راه ها را به انسان نشان می دهد، خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه به قرآن و تفسیر توجه وبی شده اما کم است، باید در هر مدرسه علمیه از همان سال اول آشنایی با قرآن وجود داشته باشد، یک طلبه پس از اتمام پایه 6 باید یک دوره ترجمه قرآن و تفسیر اجمالی آن را بداند.

وی ادامه داد: در زمینه فقه و احکام هم طلبه باید از ابتدای طلبگی کار را آغاز کند، اگر طلبه ای احکام بلد باشد هر جای دنیا برود قابل استفاده است، با آنچه که در فقه داریم تمام نیازهای بشر قابل حل است، در جمهوری اسلامی نباید به گونه ای باشد که افراد احکام ضروری را ندانند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که وظیفه طلاب یادگیری، عمل کردن و تبیین احکام دین است، ابراز داشت: قبل از سخنرانی باید برای مردم مسأله شرعی بیان شود، قدیم این کار بوده اما اخیرا کمرنگ شده است.

وی عنوان کرد: وظیفه حوزه علمیه و مسؤولان حوزه های علمیه نسبت به حوزه های دوردست و مناطق محروم مضاعف است، باید امکانات بیشتر در اختیار چنین حوزه هایی بگذارند و محرومیت منطقه نباید سبب شود که آن ها از حوزه های اصلی عقب بمانند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از مسؤولان حوزه می خواهیم به حوزه های مناطق محروم بشتر باشد، شهریه ها در این مناطق باید بیشتر بوده و امکانات آن ها باید افزایش پیدا کند، اگر استادی می خواهد به مناطق محروم برای تدریس برود باید امکانات لازم را برای او فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر طلبه به صاحب خود یعنی امام زمان(عج) توجه نداشته باشد به جایی نمی رسد، طلبه هر روز باید با حضرت در ارتباط باشد./1323/۲۰۲/ص

ارسال نظرات