۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۱۴۷۵۲
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

طرح تقویت مبانی اعتقادی وظیفه ‏ای فرهنگی بر دوش همه مسؤولان است

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: طرح تقویت مبانی اعتقادی یک امر کلیدی و وظیفه‏ ای فرهنگی بر دوش همه مسؤولان است.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز، در نشست شورای اداری این استان که در سالن جلسات استانداری با حضور مسؤولان ارشد و اجرایی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این شورا توجه به یک وظیفه اساسی و مهم در این روزهاست.

وی مسأله ذکر و تذکر دادن را به عنوان فرهنگ ریشه ‌ای قرآن دانست و افزود: ذکر یکی از مهمترین دسته‌ های فرهنگ قرآن است که توجه به آن منافع بسیاری دارد و غفلت از آن مضراتی را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه جامعه ما باید نسبت به این فرهنگ اصیل و مهم قرآن توجه جدی داشته باشد، اظهار کرد: مسأله ذکر و تذکر از ضروریات جامعه است که تفکر و جستجو در باب این واژه اهمیت فراوانی دارد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه واژه ذکر در آیات و سوره های متعددی از قرآن آمده است، تصریح کرد: ذکر، تذکر و یادآوری به معنای مدام و مستمر گفتن است که قرآن از زوایای مختلف به آن پرداخته است.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به آیه 55 سوره ذاریات که خداوند می فرمایند: «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْري‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ»، ادامه داد: خداوند در این آیه به پیامبر خطاب می‌ کند که گاهی جامعه از وظایف خود غافل می شود اما تو از وظیفه‌ات دست برندار.

وی به واژه ذکر در سوره عبس اشاره و تصریح کرد: خداوند در این سوره تأکید می کند: «از گفتن و تذکر دادن ناامید نشو زیرا این گفتنها اثر دارد و انسانهایی را بیدار میکند».

حجت الاسلام والمسلمین نکونام خاطرنشان کرد: یکی از دستوراتی که قرآن در باب ذکر بیان می کند، بیان نعمات خداوند است و خداوند نسبت به بیان این نعمتها بسیار عنایت دارد؛ پس شایسته است به جای سخنان بیهوده هر روزه نعمتهای الهی را متذکر شویم.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولان دستگاه‌های و نهادهای استان به عنوان متولیان جامعه که دغدغهمند و توانا هستند وظیفه دارند جامعه را برای متذکر کردن آماده کنند، افزود: طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی در استان یکی از مهمترین و اساسی ترین عرصههای متذکر کردن جامعه است.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب بارها این طرح را از سال شروع تحسین کرده و بر گسترش و ادامه آن تأکید داشتند، اظهار کرد: همه علما و اهل فن نیز طرح تقویت مبانی اعتقادی را کاری کلیدی دانستند.

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه روح و متن برگزاری طرح تقویت مبانی اعتقادی در استان بر تذکر است، تصریح کرد: 24 سال این طرح در شهرهای سامان، گلپایگان و اکنون در شهرکرد در حال برگزاری است که در این سالها بیش از 30 عنوان کتاب درباره سخنرانیها به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این نشستها جدای دیگر مباحث، حرفی مفید برای جامعه دارد، عنوان کرد: طرح تقویت مبانی اعتقادی یک امر کلیدی و وظیفه‏ای فرهنگی بر دوش همه مسؤولان است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر اینکه جلسات و نشستهای این طرح به صورت مشافحهای برگزار می شود، اظهار کرد: در نشستها تبادل صحبت و گفتگو صورت می ‌گیرد که اثری بسیار عمیق دارد.

امام جمعه شهرکرد برگزاری و تداوم این طرح را تنها برای محتوا و بر حسب وظیفه دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح بهترین وشاخص ‌ترین سخنرانان کشوری با بیان پرجاذبه و شیرین خود حول مباحث از پیش تعیین شده سخن می گویند.

رییس استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، خانه و نظام آموزشی را دو منبع اصلی برای اصلاح مشکلات و دغدغه های جامعه برشمرد و گفت: در طرح تقویت مبانی اعتقادی سال جاری نیز خانه را به عنوان یک امر مبنایی در اصلاح جامعه مطرح کردیم و بیت ‌المعمور به معنای خانه آباد را محور سخنرانی‏ ها قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این نشستها سرفصل های متعددی پیرامون موضوع خانه آباد مطرح شده است، افزود: برخی به دلیل وجود آسیبهای جامعه ناامیدانه برخورد می کنند در حالی که خانه به عنوان یک مسأله مهم در جامعه اگر اصلاح شود همه مشکلات اصلاح می شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری خطاب به مسؤولان استان تاکید کرد: اگر در جهت رونق بخشیدن به جلسات طرح تقویت مبانی اعتقادی در استان تلاشی نکنید قطعا در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشید.

امام جمعه شهرکرد بر رونق بخشیدن به این جلسات از سوی دستگاهها و نهادهای مختلف استان به هر شکلی تاکید کرد و ادامه داد: همه مسؤولان مکلف به اصلاح جامعه هستند و یکی از بهترین راه های آن تشویق و حضور در جلسات این طرح است.

وی با اشاره به اینکه اقتضای جلسات طرح تقویت مبانی فکری و اعتقادی در استان بیش از جلسات گذشته است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه‏ها میتوانند نقش مؤثری در رونق بخشیدن به جلسات این طرح ایفا کنند./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات