۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۵۱۴۸۰۵

عملکرد دوسالانه دفتر فناوری اطلاعات جامعه الزهرا تشریح شد

سرپرست پیشین دفتر فناوری اطلاعات جامعه‌الزهرا(س) به تشریح اقدامات امنیتی و ساختاریِ این دفتر طی دو سال گذشته پرداخت.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین الملل جامعه‌الزهرا(س)، محمدجواد احمدی لو، سرپرست پیشین دفتر فناوری اطلاعات جامعه‌الزهرا(س) در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: بخش فناوری اطلاعات جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تمام تلاش خود را جهت عملیاتی بودن اقدامات در زمینه استقرار نرم افزار جامع، حفظ امنیت اطلاعات سازمانی و بالا بردن کیفیت شبکه به کار بسته است.

وی در ادامه به تشریح بخشی از دستاوردهای این دفتر در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت.

یکی از موفق‌ترین پروژه‌های آموزش الکترونیکی کشور در جامعه‌الزهرا(س) در حال اجراست

احمدی لو با بیان اینکه اولین حضور وی در جامعه‌الزهرا(س) از مهرماه ۱۳۹۴ با دعوت مدیر وقت این مؤسسه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین هاشمیان برای اجرای پروژه «دانشگاه مجازی و آموزش‌های الکترونیکی جامعه‌الزهرا(س)» بود؛ اظهار داشت: این پروژه، با مدیریت اجرایی خانم «صافی» در حال حاضر از موفق‌ترین پروژه‌های آموزش الکترونیکی در حال پیاده‌سازی در کشور است.

«واحد فنی خواهران» با هدف سرویس‌دهی بهتر به بخش‌ها تشکیل شد

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده جهت دریافت مجوز راه‌اندازی بخشی به نام «واحد فنی خواهران»، بیان داشت: این اقدام، با هدف ایجاد رسمی «اداره پشتیبانی فنی خواهران» در کنار دو اداره «امور نرم‌افزار و سامانه» و اداره «امور سخت‌افزار و شبکه» در دفتر فناوری جامعه‌الزهرا(س) انجام شد.

احمدی لو، استفاده از بانوان کارشناس متخصص در امور شبکه، نرم‌افزار و سخت‌افزار جهت تسهیل و تسریع در انجام امور، بهبود ارائه خدمات به بخش‌های مختلف و آسان‌سازی تعاملات فنی بانوان را از جمله مزیت‌های این طرح برشمرد.

ایجاد، بهبود و توسعه فرهنگ فناوری به صورت جدی دنبال شد

سرپرست پیشین دفتر فناوری اطلاعات جامعه‌الزهرا(س) ابراز داشت: چیزی که از ابتدا سعی در تحقق آن داشتم و به نظرم موفق بود، ایجاد، بهبود و توسعه فرهنگ فناوری در جامعه‌الزهرا(س) بود.

احمدی لو افزود: همواره به دنبال فرهنگ حضور و استفاده از تخصص فناوری در کارشناسی روند توسعه سیستم‌های فناورانه در جامعه‌الزهرا(سا) بودیم و در حال حاضر می‌توان گفت کارشناسان فناوری به عنوان مشاور برای ارائه راهکارهای بهتر در خدمت تمامی بخش‌ها هستند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با تشکیل شوراهای متعدد و حضور واحد فناوری در آن شوراها و جلسات و ارائه راهکارهای لازم،  بررسی میزان آگاهی از دانش و مهارت‌های عمومی در حوزه رایانه و تأیید واحد فناوری در بدو خدمت و پایان خدمت کارکنان جزو روند اداری این مؤسسه قرار گرفت.

نگاه ویژه دفتر فناوری به موضوع امنیت اطلاعات از خدمات موثر این دفتر در دو سال گذشته بود

مشاور مدیر جامعه‌الزهرا(س) در امور فناوری اطلاعات، نگاه ویژه به موضوع امنیت دسترسی به اطلاعات، امنیت نگهداری اطلاعات و امنیت پایداری دسترسی به سرویس‌های ارائه‌شده از سوی جامعه‌الزهرا(س) را از دیگر خدمات مؤثر بخش فناوری اطلاعات در دو سال گذشته خواند.

وی عنوان کرد: باوجود زحماتی که همکاران فنی درگذشته کشیده بودند، اما همچنان در این مسئله مشکلاتی همچون رخنه‌های امنیتی وجود داشت که هم‌اکنون با انجام اقدامات فنی تحت کنترل در آمده است و در صورت بروز حملات الکترونیک، وضعیت و هدف حمله قابل تشخیص و رفع است.

احمدی لو ادامه داد: در بخش امنیت فناوری داخلی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، ایجاد اینترنت پایدار و جلوگیری از قطع شدن شبکه که در گذشته از چالش‌های این بخش بود؛ محقق شد. قطعی شبکه باعث قطع شدن سرویس‌های بیرونی که مراجعه زیادی داشتند، می‌گردید؛ برای رفع این مشکل، سرویس‌های پرتردد و پرتراکنش مانند سایت جامعه‌الزهرا(س) که امنیتی محسوب نمی‌شد و حاوی اطلاعات عمومی مرتبط با این مؤسسه بود از سایر سرویس‌ها که اصل محرمانه بودن در مورد اطلاعات و داده‌های آنها مطرح بود؛ جدا شد.

وی در تشریح دیگر اقداماتی که در جهت کنترل امنیت اطلاعات انجام شده، افزود: جهت کنترل استفاده داخلی از اینترنت، هر طلبه یا کارمند با کد ملی خود از اینترنت استفاده می‌کند و به منظور جلوگیری از نفوذ نرم‌افزارهای سیستمی و حملات الکترونیک، برای اتصال به شبکه داخلی باید اتوماسیون قطع شود؛ که تحقق این امر جزو اتفاقات مهم بخش فناوری بود.

جابجایی اطلاعات در تبادلات داخل سازمانی، به‌صورت کاملاً شفاف صورت می‌گیرد

احمدی لو تصریح کرد: در تبادل داخل سازمانی، جابجایی اطلاعات باید به‌صورت کاملاً شفاف صورت بگیرد و اجازه خروج اطلاعات از سازمان وجود ندارد؛ از طرفی یکی از ناامن‌ترین ورودی و خروجی‌های سازمان، پورت‌های سیستم‌ها است. گاهی با ورود یک ورم یا اتک، به سیستم حمله می‌شد و هزینه‌های غیرمستقیم سنگینی برای سازمان ایجاد می‌کرد که باید مورد پشتیبانی قرار می گرفت؛ به طوریکه طی یک ماه قبل از این اقدام، بیش از هفت هزار بار از بیرون و چهار هزار بار سیستم‌های داخلی‌مان به ما حمله کردند؛ از طرفی اطلاعات موجود در جامعه‌الزهرا(س) چون مربوط به بانوان بود، جزو موارد امنیتی محسوب می‌شد و این اطلاعات به جز با اجازه مدیر بخش، نباید از سیستم خارج می‌شد.

وی با بیان اینکه طرح بستن پورت‌ها به‌صورت گام‌به‌گام اجرا شد، گفت: در ابتدا پوشه‌هایی ویژه برای هر اداره‌ ساخته شد که تنها کارمندان همان بخش به آن دسترسی داشتند و برخی پوشه‌ها برای افراد خاصی قابل‌استفاده بود.

در گام بعدی، با هماهنگی و نیازسنجی مدیران، تعدادی از آن‌ها بسته شد و در گام نهایی، امروز جابجایی اطلاعات از سوی مسئول دفتر هر مدیر صورت می‌گیرد و از سویی با ایجاد پوشه‌هایی با ظرفیت سی ترا بایت، ظرفیت بالایی برای طبقه‌بندی و ذخیره فایل‌ها ایجاد شده است که بدین ترتیب دیگر نیازی به استفاده از حافظه‌های خارجی نیست.

باید ابزارهای فنی را با نگاه حوزوی مناسب‌سازی کرد

سرپرست پیشین دفتر فناوری اطلاعات جامعه‌الزهرا(س) با اذعان به اینکه باید ابزارهای فنی را با نگاه حوزوی مناسب‌سازی کرد؛ گفت: جامعه‌الزهرا(س) در بخش فناوری سعی کرده برنامه‌ها را به‌صورت عملیاتی و کاملا قابل‌اجرا نه به‌صورت تئوری و کاغذی در دستور کار خود قرار دهد.

دکتر احمدی لو، استانداردسازی ساختار شبکه با هدف پایداری و امنیت اطلاعات و ارتباطات، پیاده‌سازی قسمت‌های مهمی از نرم‌افزار جامع جامعه‌الزهرا(س)، تدوین ‌آیین‌نامه‌های فنی، افزایش پهنای باند اینترنتی، ایجاد دسترسی‌های مناسب و اینترنت پرسرعت جهت بهره‌مندی طلاب خوابگاهی از پایگاه‌های علمی و پژوهشی را از دیگر اقدامات این دفتر خواند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که امور جامعه‌الزهرا(س) به‌عنوان یکی از مراکز مهم حوزوی کشور که بعد از حوزه علمیه برادران، بیشترین مخاطب و بیشترین نفوذ را در میان حوزه‌های علمیه خواهران دارد، با تغییر مدیران و ساختارهای جدیدی که در حال پیاده‌سازی است، رو به بهبود برود./968/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات