احکام خمس تزئینات داخلی ساختمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور شامگاه امروز در برنامه زمزم معرفت که با موضوع پاسخ به شبهات دینی و احکام اسلامی در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد در پاسخ به سوالی که در باب مناسک حج از سوی مخاطبان مطرح شده بود اظهار داشت: به فتوای مشهور علمای بزرگ جهان اسلام حاجی اگر برای اولین بار به حج مشرف می شود باید حتما در روز عیدسعید قربان موی سر خود را بتراشد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در توضیح اعمال و مناسک حج عنوان داشت: بر اساس فتوای امام راحل و مشهور علمای جهان اسلام«بر شخص مستطیع واجب است در مدت عمر یک بار به مکه رود و اعمال حج را بجا آورد؛ بر این اساس در شرع مقدس اسلام اعمال حج تمتع دارای دو بخش عمره تمتع و حج تمتع است که عمره تمتع دارای پنج عمل توصیف شده است.»
وی افزود: بر اساس دستور العمل شرع مقدس اسلام برای مناسک حج عمره تمتع مکلف باید«احرام، طواف خانه خدا، دو رکعت نماز طواف، سعی بین صفا و مروه و تقصیر» را به عنوان اعمال عمره تمتع ادا کند این در حالی است که تقصیر آخرین عمل عمره تمتع است که بعد از انجام آن انسان از احرام عمره تمتع خارج میشود و چیزهایی که در حال احرام بر او حرام شده بود حلال میشود.
کارشناس نشست های تخصصی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که واجب است بعد از تمام کردن سعی بین صفا و مروه حاجی با قصد قربت تقصیر کند، ابراز داشت: تقصیر عبارت است از این که«قدری از ناخن یا موی خودش را بگیرد و تراشیدن سر کافی نیست بلکه حرام است؛ اگر کسی تقصیر را فراموش کند تا وقتی که احرام حج کند، عمره او صحیح است و اگر عمدا ترک کند تا بعد از احرام حج عمره او باطل است و باید حج افراد بجا آورد. تقصیر هم مثل سایر اعمال از عبادات است و باید با قصد قربت انجام شود.»
حجت الاسلام والمسلمین وحید پور در ادامه به پاسخ سوالی در موضوع احکام خمس تزئینات داخلی ساختمان از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: تزئینات اگر در حد معمول و معروف باشد خمس ندارد چرا که استفاده شدن تزئینات به ارائه زیبابی است که از آن در منازل اراده شده است؛ این در حالی است که اگر برای دکور غیر از عرف معروف جامعه اسلامی خرج شده باشد تا جایی که نتوان به وسایل مورد نظر حکم دکور را اطلاق کرد خمس به آن تعلق می گیرد.
کارشناس نشست های تخصصی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در تکمیل معیار شرع مقدس اسلام در تعیین شمول خمس افزود: باید توجه داشت که معیار شرع مقدس اسلام برای وسایل استفاده نشدن در طول یک سال است بر این اساس وسایلی که مستقیما به ظاهر استفاده نمی شوند در حالی که در جای خود قرار دارند مشمول خمس نیستند برای مثال ساعت دیواری در طول سال بر روی دیوار نصب است و مؤمن همواره اوقات خود را با آن تنظیم می کند و این خود نوعی استفاده است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که پرداخت خمس حکمی واجب شده از سوی قرآن کریم است، اظهار داشت: خمس در شرع مقدس اسلام بر اساس آیه 40 سوره انفال از سوی فقها تبیین حکم شده است این در حالی است که قرآن کریم برای احکام حدود 500 آیه دارد که کلیات احکام را مورد تشریع قرار داده است؛ بر این اساس فقه شیعه 12 امامی معتقد است که اساس تشریع در شرع مقدس اسلام ثقلین است.
وی ادامه داد: این که برخی شعار دادند حکم فقط حکم قرآن است این شعار اساس بدعت و انحراف در دین است چرا که خود رسول اکرم(ص) حقیقت تشریع را در اسلام، قرآن و عترت می دانند./837/پ۲۰۲/ی