۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۱۵۰۵۳
آیت‌الله جوادی آملی:

صبر و عذرخواهی می‌تواند چند میلیون پرونده قضایی را کاهش دهد

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان در دنیا مورد امتحان الهی قرار می‌گیرد، صبر و تحمل در برار سختی‌ها را راه‌کار برای حل بسیار از مشکلات به خصوص کاهش پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها دانست.
حضرت آیت الله جوادی آملی

‌به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، روز گذشته در دیدار با جمعی از مردم شهرستان دماوند با اشاره به دهه پربركت كرامت، اظهار داشت: دهه كرامت كه از اول ذیقعده شروع می‌شود و تا یازدهم ذیقعده ادامه دارد، و این ایام اربعین کلیمی که از اول ذیقعده تا دهم ذیحجه هست، یك فرصتی است برای اینكه چشمه از درون جان آدم بجوشد، آن وقت این دیگر مشكلاتی مانند نبود استاد یا از کار افتادن گوش و چشم در زمان پیری برای انسان نخواهد بود تا از کسب علم محروم شود، برای اینکه اگر كسی مانند چشمه باشد و از درون او علم بجوشد دیگر اینگونه مشكلات برای او معنا ندارد. فرمود كاری كنید كه از درون جان شما چشمه علم بجوشد، این راه شدنی است و اگر نبود كه این همه اصرار نمی‌كردند.

وی ادامه داد: بهترین فرصتی كه برای ما از نظر كرامت وجود دارد این است كه حداقل برای خودمان یك چشمه باشیم، اگر نتوانیم یك جامعه‌ای را سیراب بكنیم لااقل خودمان تشنه نمانیم. و راه‌های عملی‌اش این است که وجود مبارك امام رضا(ع) فرمود ساكت بودن، حرف‌های زاید و بیخود نزدن، این بابی از ابواب حكمت است! آدم كه مرتب دهن باز نمی‌كند هر حرفی بزند یا چشم باز نمی‌كند هر جایی را ببیند، چون همه اینها یك سلسله اموری است كه وارد حوزه بدن و جان ما می‌شود و هنگام مرگ برای ما مشكلات ایجاد می‌كند.

مدرس برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با تكیه بر روایتی از امام رضا علیه السلام به راه‌های كامل شدن ایمان پرداخت و بیان داشت: حضرت فرمود شما در عین حال كه مشغول كارتان هستید هر شغلی كه دارید می‌توانید این سه برنامه را داشته باشید؛ مؤمن وقتی ایمانش كامل می‌شود كه هم سنّتی از خدا داشته باشد، هم سنّتی از پیغمبر، هم سنّتی از امام؛ به ما گفتند ببینید خدا چطور با شما رفتار می‌كند شما همان‌طور با مردم رفتار كنید، پیغمبر چطور با شما رفتار می‌كند شما همان‌طور با مردم رفتار كنید، امام چطور زندگی می‌كند شما همان‌طور زندگی كنید! بعد حضرت توضیح دادند كه آدم همه اسرار خود را با دیگران بازگو نمی‌‌كند اینكه خدای سبحان در قرآن دارد «عالِمُ الْغَیبِ فَلا یظْهِرُ عَلی‏ غَیبِهِ أَحَداً» مگر خدا همه غیب را برای همه می‌گوید، بلکه فقط برای معصومان خاص می‌گوید، آدمی نیز همه اسرار و رمز و راز زندگی خود را برای دیگران نمی‌گوید.

حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشت: بعضی از مطالب است كه آنها هم جزء سرّ است شما وقتی یك مطلب عمیق عقلی را فهمیدید اگر بخواهید برای یك نوجوان مطرح كنید یا برای كسی كه استعداد قوی برای درك مطلب ندارد بیان كنید او نمی‌فهمد بعد مشكلات فكری برای او پیش می‌آید. سنّت پیغمبر با مردم مدارا كردن است، كسی است كه مشكلی برایش پیش آمده الآن شرایط عادی ندارد یك حرف تُندی زده ، آدم كمی تحمل می‌كند بعد او عذرخواهی می‌كند و این باعث می‌شود ما چند میلیون پرونده در دستگاه قضایی نداشته باشیم. با یك كلمه عذرخواهی، یا یك لحظه صبركردن دیگر این مشكلات پیش نمی‌آید.

وی تصریح داشت: اگر كسی بخواهد روش ائمه(علیهم السلام) را داشته باشد باید در سختی‌ها و دشواری‌ها صابر باشد، چون مستحضرید ما در بهشت زندگی نمی‌كنیم، در دنیا زندگی می‌كنیم و دنیا هم جای امتحان است، ما اگر بدانیم دنیا چیست و بهشت چیست اشتباه نمی‌كنیم! ما خیال می‌كنیم در بهشتیم و راحتیم در حالی که آنكه ما را آفرید فرمود قسم یاد می‌كنم كه انسان را در ابتلائات و امتحانات قرار دادم «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ كَبَدٍ» ما می‌توانیم در اینجا طرزی زندگی كنیم كه برای خودمان بهشت بسازیم چه اینكه خدای ناكرده می‌شود طرزی زندگی كرد كه برای خود جهنم بسازیم. امام رضا(ع) فرمود باید سنّت امامتان را داشته باشید یعنی صابر بودن، بردبار بودن و نرنجیدن و نرنجاندن این سنّت ولی خداست كه همه ما باید داشته باشیم./917/ 102/ص

 

 

ارسال نظرات