۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۱۵۰۸۵
مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست:

در مدیریت منابع آبی دچار مشکل هستیم

عضو صندوق جهانی طبیعت گفت: دولت باید به روش های جدید آبیاری مبادرت کند، با این کار رودخانه ها، تالاب ها و سفره های آب زیرزمینی پر آب می شود؛ بنابراین دولت باید در این زمینه همت داشته باشد.
اسماعیل کهرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسماعیل کهرم از فعالان با سابقه محیط زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ظهر امروز در دیدار آیت الله امینی که در قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور، خواستار توجه و اهتمام بیشتر دولت بر حفاظت از محیط زیست شد.

وی افزود: کشور ایران از نظر بارش های آسمانی الحمدلله وضع خوبی در منطقه دارد، 420 میلیارد متر مکعب آب دریافت می کنیم که از این مقدار 120 میلیارد متر مکعب مصرف می شود اما متأسفانه 30 میلیارد متر مکعب تبخیر می شود و مجددا به هوا می رود.

عضو صندوق جهانی طبیعت با اشاره به مشکلات ناشی از سد سازی اظهار داشت: تا وقتی که آب در رودخانه حرکت می کند تبخیر زیادی ندارد اما وقتی پشت سد جمع شود میزان تبخیر بالا می رود و مشکلاتی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: 92 درصد از آب ها برای کشاوری، 5 درصد برای صنعت و 3 درصد برای شرب استفاده می شود، از این رو اگر بخواهیم صرفه جویی کنیم باید در زمینه آب کشاورزی باشد و در این زمینه مدیریت جدی صورت گیرد.

مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که الان به همان شیوه های قدیمی آبیاری کشاورزی می شود، ابراز داشت: برای آبیاری کشاورزی آب را رها می کنند و مقدار زیادی تبخیر شده و مقداری از دسترش گیاه خارج می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر آبیاری قطره ای در دنیا وجود دارد و گسترش پیدا کرده است، یعنی لوله ای را در نظر می گیرند که کنار درختان و گیاهان سوراخ هایی دارند و به صورت قطره ای آبیاری می کند، ایم سیستم را می توان تنظیم کرد تا ساعتی چند لیتر آبیاری را انجام دهد.

عضو صندوق جهانی طبیعت خاطرنشان کرد: روش دیگر بارانی است، به عنوان مثال در آمریکا آب از وسط زمین در می آید و با بازویی حرکت می کند و همانند باران گیاهان آبیاری می شود، از این رو زمین های کشاورزی در آنجا گرد هستند؛ متأسفانه هنوز مقدار زیادی آب تلف می شود.

وی اضافه کرد: دولت باید به روش های جدید آبیاری مبادرت کند، با این کار رودخانه ها، تالاب ها و سفره های آب زیرزمینی پر آب می شود، دولت باید در این زمینه همت کند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات