۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۱۵۱۷۲
حجت الاسلام والمسلمین واعظی مطرح کرد؛

علوم انسانی اسلامی از نیازهای مهم کشور/ اهداف برگزاری طرح ملی نخبگان علوم انسانی

رییس دفتر تبلیغات، علوم انسانی اسلامی را از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز کشور دانست و از تربیت نیروی متعهد و معتقد به علوم انسانی اسلامی به عنوان یکی از اهداف برگزاری طرح ملی نخبگان علوم انسانی نام برد.
نشست خبری حجت السلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست خبری سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن نشست مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات برگزار شد با اشاره به طرح تحولی این نهاد عنوان کرد: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در چند سال اخیر یک طرح تحول را رقم زده است که به سبب آن اولویت های فعالیتی این مجموعه مشخص شده است.

- علوم انسانی اسلامی موضوعی در سطح جهان اسلام

وی افزود: این طرح مطالعاتی سبب شد تا 12 مسأله و موضوع محور فعالیت ها قرار گیرد که این موضوعات اولویت های دفتر تبلیغات در موضوعات فرهنگی و اجتماعی کشور است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه تصریح کرد: تحکیم نظام خانواده، مبارزه با فرقه های انحرافی، ضعف اخلاق فردی و اجتماعی و همچنین موضوع علوم انسانی اسلامی از جمله موضوعات مهم در این حوزه بود که با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود، دفتر تبلیغات مسائل خاصی را مشخص کرده و با راه اندازی میزهای تخصصی و استفاده از صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی در کشور، بسته جامع اقدامات طراحی کرده است.

وی علوم انسانی اسلامی را از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز کشور دانست و خاطرنشان کرد: بحث اسلامی سازی علوم انسانی بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است و از سال های اول انقلاب موضوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها در راستای تحول ساختار نظام آموزش عالی کشور صورت گرفت و این موضوع سالهاست که مورد بحث و بررسی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: موضوع علوم انسانی اسلامی یک مسأله داخلی در کشور نیست بلکه یک جریان در سطح جهان اسلام است و با عناوین مختلفی همچون علم دینی و اسلامی سازی علوم طی پنج دهه گذشته همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

-نقش علوم انسانی در تمدن سازی

وی تأکید کرد: اهمیت مسأله علوم انسانی به نقش عظیم آن در تمدن سازی مربوط است و اگر امروز با پدیده ای به نام تمدن غربی مواجه هستیم، ستون آن علوم طبیعی و تکنولوژی از یک سو و رشد علوم انسانی و نهادسازی برآمده از این علوم از سوی دیگر است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ادامه داد: آنچه امروز در نظام های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تربیتی و دیگر نظام های اجتماعی غرب دیده می شود محصول تولیدات علمی آنها در شاخه های مختلف علوم انسانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: جامعه اسلامی ما نیز باید برای رشد و پیشرفت خود راه حل بومی برای حل مسائل پیدا کند و مسیر پیشرفت به وسیله یافتن پاسخ مناسب علمی برای پرسش های واقعی جامعه محقق می شود.

-طرحی برای شکوفایی علوم انسانی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را یکی از برنامه های طرح جامع اقدام دفتر تبلیغات برای کمک به رشد و شکوفایی علوم انسانی دانست و در این باره اظهار کرد: مخاطبان این طرح دانشجویان نخبه علوم انسانی هستند چراکه باور ما این است تا چرخ دنده های تولید علم به حرکت درنیاید، اتفاق مبارکی که حاصل آن تشکیل و شکوفایی علوم انسانی اسلامی است رخ نمی دهد.

وی افزود: نفرات اول تا سه هزار کنکور در رشته های علوم انسانی را فراخوان کردیم و با انجام مصاحبه و بررسی توان و ظرفیت آنها، تعدادی را برای این دوره دعوت کردیم، همچنین از 16 دانشگاه برتر کشور، افراد اول تا سوم در رشته های علوم انسانی در سالهای اول و دوم دانشگاه را به این اردو دعوت کرده ایم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: در کل 390 نفر از دانشجویان نخبه علوم انسانی کشور در این دوره که از 13 تا 27 مرداد به مدت دو هفته در مؤسسه فرهنگی فردوس وسف برگزار می شود شرکت می کنند که 200 نفر از آنها دانشجویان جدید، 130نفر دانشجویان دوره اول و 60نفر دانشجویان دوره دوم هستند که در دوسال گذشته در این دوره ها شرکت کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: این دوره در دو سطح مقدماتی و تکمیلی برگزار می شود که دانشجویان پس از این دوره دو هفته ای، به مدت 5 سال در کنار درس های دانشگاهی خود به صورت دوهفته یکبار در برنامه های علمی که در دفتر تهران دفتر تبلیغات برگزار می شود شرکت می کنند و دانشجویان دیگر استانها نیز از طریق فضای مجازی، مخاطب آموررش الکترونیک این دوره ها می شوند.

-اهداف برگزاری طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

وی در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری این دوره علمی عنوان کرد: نخستین هدف از برگزاری این دوره، گفتمان سازی و بیان اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم انسانی اسلامی در سطح دانشگاه های کشور است به گونه ای که دانشجویان با واقعیت و چیستی علوم انسانی غربی آشنا شده و نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه افزود: هدف دیگر برگزاری این دوره ایجاد تلنگر و برانگیخته شدن حساسیت دانشجویان در موضوع علوم انسانی اسلامی است تا آنها به دنبال مطالعه و کسب آگاهی بیشتر نسبت  به عنوان علوم انسانی غربی باشند و خودآگاهی بیشتری نسبت به ماهیت علوم انسانی موجود پیدا کنند.

وی تربیت نیروی انسانی متعهد و معتقد به علوم انسانی اسلامی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این دوره دانست و خاطرنشان کرد: تربیت چنین نیروهایی سبب کمک به تولید علوم انسانی اسلامی می شود و در طول پنج سال که با این دانشجویان کارهای مختلف علمی انجام می دهیم به دنبال این هستیم تا وقتی آنها می خواهند موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنند، به دنبال موضوعی باشند که بتواند یکی از مسائل و مشکلات جامعه را حل کرده و خلأ موجود در این عرصه را پر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تربیت هیأت علمی معتقد به علوم انسانی اسلامی برای آینده علمی کشور یکی دیگر از اهدافی است که با برگزاری این دوره به دنبال آن هستیم تا از این طریق بتوانیم چرخه تولید علم در حوزه علوم انسانی اسلامی را به حرکت درآوریم.

وی ادامه داد: طراحی محتوای علمی این همایش توسط شورای علمی همایش متشکل از شخصیت های برجسته حوزوی و دانشگاهی در حوزه تحول علوم انسانی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این قدمی که برداشته شده ثمرات و برکات خوبی را به دنبال داشته باشد تا بتوانیم گام های بعدی را در این راستا برای طلاب حوزه علمیه برداریم و کمک کنیم تا چرخ تولید علوم انسانی اسلامی در سطح کشور به حرکت درآید./872/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات