۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۵۱۵۱۸۷
رییس کانون رسیدگی به امور مساجد:

حوزه‌های علمیه به ظرفیت عظیم قرآن کریم بیشتر توجه کنند

رییس کانون رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه قرآن کریم در سراسر دنیا قاری فراوان اما تالی بسیار اندک دارد، گفت: حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی کشور به ظرفیت عظیم قرآن کریم بیشتر توجه کنند.
حجت السلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس کانون رسیدگی به امور مساجد، عصر امروز در ادامه تفسیر و شرح مضامین چهل و دوم دعای صحیفه سجادیه که در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه جامع‌ترین و کامل‌ترین دعای ختم قرآن است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند متعال چنین طلب می‌کنند، بارالها؛ مرا در زمره کسانی قرار ده تا آن گونه که شایسته است حق قرآن را ادا کنم؛ این فراز از دعای امام سجاد(ع) اشاره به جایگاه قرآن کریم در هدایت انسان و نظم بخشیدن به نظام هستی دارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری درخصوص چگونگی رعایت حق قرآن کریم، بیان داشت: انسان مومن با اعتقاد به حقانیت قرآن کریم و اینکه او کتاب آسمانی از سوی خداوند متعال برای هدایت و سعادت بشری نازل شده است برنامه جامع و کاملی در راستای اجرای دستورات قرآن کریم برای خود تنظیم و تدوین می‌کند.

رئیس کانون رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: این برنامه جامع شامل استماع، قرائت، تلاوت، درس و بحث، حفظ، ترتیل، تفکر و تدبر، عبرت و تذکر، استغاثه، توسل، ترویج و نشر می‌شود، بنابراین انسان هر چه سریعتر بتواند این برنامه جامع را تهیه و اجرایی کند از انوار قرآن کریم بیشتر بهرمند خواهد شد.

وی طریقه ورود به محضر قرآن را قرائت و استماع بیان کرد و گفت: انسان زمانی که به محضر قرآن مشرف می‌شود باید قرائتش خالصانه، عاشقانه، متواضعانه، آگاهانه و هنرمندانه و به دور از هر گونه منافع مادی باشد. ایام جوانی بهترین دوران برای حاضر شدن خالصانه در محضر قرآن است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه انسان باید عاشقانه قرآن کریم را قرائت کند، عنوان کرد: قرائت عاشقانه سرشار از محبت و رغبت قاری به محبوبش است انسان در این حال هرگز از قرائت قرآن خسته نمی‌شود. یکی از شاخص‌های قرائت عاشقانه محبت داشتن به عترت الهی است.

رئیس کانون رسیدگی به امور مساجد درباره اینکه انسان باید در ظاهر و باطن نسبت به قرآن کریم خضوع و خشوع داشته باشد، گفت: کسانی که با فروتنی در محضر قرآن حاضر نمی‌شوند، قلب‌شان آماده پذیرش حق نیست و در ضمیر خود احساس غم و اندوه ندارند به دلیل آن است که عظمت الهی را دستم کم گرفته و از زیانکاران عالم هستند.

وی افزود: انسان برای فهم قرآن باید تلاش کند زیرا به هر میزان درک قاری بالاتر باشد انس او با قرآن نیز افزایش می‌یابد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به تفاوت قرائت با تلاوت قرآن کریم، اظهار داشت: مقصود از تلاوت، قرائت قرآن کریم به قصد عمل کردن است. قرآن انسان را به حیات طیبه دعوت می‌کند، قلب حیات طیبه ولایت الهی است که در وجود امام علی(ع) تجلی یافته است.

رئیس کانون رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم در سراسر دنیا قاری فراوان اما تالی بسیار اندک دارد، تصریح کرد: انسان زمانی که به قرآن رجوع می‌کند باید به دنبال دستورالعمل‌های آن باشد.

وی افزود: یادگیری قرآن از ابزارهای مهم انس با این کتاب آسمانی است؛ اما متاسفانه امروز اوضاع حوزه‌های علمیه در زمینه تامل در آیات الهی و پرداختن به ابعاد مختلف قرآن کریم چندان مناسب نیست و وضعیت دانشگاه و مدارس هم اصلا مناسب نیست./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات