۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۱۵۲۳۳
حجت الاسلام حیدری کاشانی:

ترسیم افق های قرآن برای تربیت فرزندان از مهمترین ضرورت های امروز خانواده است

کارشناس مذهبی رسانه ملی با تأکید بر اینکه مطلب ناگفته ای برای تربیت عرفانی، دینی و ولایی خانواده ها در قرآن وجود ندارد، گفت: ترسیم افقهای قرآن کریم برای تربیت فرزندان از سوی والدین یکی از مهمترین ضرورتهای امروز خانواده ها است.
حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، کارشناس مذهبی رسانه ملی، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی در جمع بانوان، با اشاره به آیه 74 سوره فرقان، این آیه را بهترین دعا برای قنوت نمازها از منظر امیر مؤمنان(ع) برشمرد و گفت: این آیه یکی از محوری ترین آیات برای رسیدن به خانواده ای قرآنی، عرفانی و ولایی است.

وی با بیان اینکه تمام افقهای یک خانواده موفق و دینی در آیه 74 سوره فرقان تشریح شده است، خاطرنشان کرد: این آیه برای ما شیعیان نقشه یک گنج است؛ باید این آیه برای خانواده های شیعه یک الگو شود و در قنوتهای نمازهای یومیه مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به اینکه در آیه 74 سوره فرقان دو مقام بی نظیر از خداوند طلب می شود، اظهار کرد: نخستین مقامی که در این آیه از خداوند طلب می شود مقام قرة العین است و این همان روشنی چشم است؛ از منظر علامه امینی مقام قرة العین مقام آرامش چشم است که مهمترین نیاز امروز خانواده ها است.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه چشم تابلوی آن چیزی است که در درون ما می گذرد، خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم خانواده باید به مقام قرة العین برسد یعنی آرامش در بین اعضای آن موج بزند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به اینکه یکی از نشانه های آخرالزمان این است که ناهنجاری در خانواده ها در سطح جهانی رو به رشد است، افزود: متأسفانه زلزله ناهنجاری به جان خانواده ها افتاده است و این در حالی است که پس لرزه های آن هم به ایران اسلامی رسیده و این یک خطر جدی است.

مدیر مؤسسه طلیعه ظهور با بیان اینکه آمار طلاق های عاطفی در شهرهای بزرگ نشان دهنده یک فضای ناآرام خانوادگی است، تصریح کرد: طلاق عاطفی در جایی ثبت نمی شود اما نشان می دهد از اخلاق و آرامش در این خانواده ها خبری نیست و اعضای خانواده دچار تلاطم های فکری هستند.

وی قرآن را نسخه شفابخش جامعه بیان کرد و افزود: قرآن یک نظام جامع هدفمند را برای خانواده های بهشتی ترسیم می کند که متأسفانه امروزه کمتر به دستورات آن توجه می کنیم.

کارشناس دینی رادیو معارف با تأکید بر اینکه هیچ نقطه خلاء ای برای تربیت عرفانی، دینی و ولایی خانواده ها در قرآن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ترسیم افقهای قرآن کریم برای تربیت فرزندان از سوی والدین یکی از مهمترین ضرورتهای امروز خانواده ها است.

وی با اشاره به این روایت پیامبر اکرم(ص) که می فرمایند: «هر کس در روز و شب آیات سوره فرقان را تلاوت کند، حانواده او گرد گناه نخواهد گشت» اظهار کرد: مداومت در تلاوت و توجه به مفاهیم کاربردی سوره فرقان می تواند حفاظت ایمانی را برای خانواده ها به ارمغان آورد.

حجت الاسلام حیدری کاشانی، یکی از دلایل نفوذ شیطان در دل خانواده ها را به خاطر فاصله گرفتن از قرآن بیان کرد و افزود: متأسفانه قرآن در خانواده های ما مهجور است؛ باید تأکید والدین بر روی مفاهیم قرآن باشد تا محیطی امن و آرام برای تربیت فرزندان مهیا کنند.

وی آرامش رحمانی را یکی از زیرشاخه های مقام قرة العین بیان کرد و گفت: به یقین اگر رشته ارتباط خانواده با خداوند متعال برقرار شود، آرامش نیز حکم فرما می شود؛ شیطان به دنبال قطع کردن این رشته آرامش است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم.

مدیر مؤسسه طلیعه ظهور، مقام امام المتقین را دومین مقامی دانست که در آیه 74 سوره فرقان از خداوند طلب می شود و ابراز کرد: وقتی از خداوند می خواهیم که خانواده ما را به مقام امام المتقین برسان یعنی تمام اعضای آن را پیش رو، الگو، رهبر و بالنده قرار بده و این چیز کمی نیست.

این مقام مسؤول شهید چمران را نمونه بارز یک امام المتقین بیان کرد و گفت: چمران پروری در خانواده های ایرانی از مهمترین ضرورتهای امروز جامعه مهدوی است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز نشانه گرایی جای شرایط گرایی را در بحث مهدویت گرفته است، خاطرنشان کرد: در بحث ظهور باید شرایط را تحقق دهیم نه اینکه به نشانه ها بپردازیم؛ یکی از اصلی ترین شرایط این است که نیروهای متقی تربیت کنیم./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات