۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۵۱۵۴۱۸
حجت الاسلام محققی خبر داد؛

پوشش خبری ۴۰ درس خارج فقه حکومتی

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به برنامه های مؤسسه رسا در راستای پاسخگویی به نیازهای فقهی جامعه، از پوشش خبری ۴۰ درس خارج فقه حکومتی در سطح کشور خبر داد.
دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا عصر امروز در دیدار آیت الله سند بحرانی استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف با ارائه گزارشی از فعالیت های گوناگون مؤسسه رسا گفت: فعالیت این مؤسسه 13 سال پیش آغاز شده است و دوستان و همکاران این مجموعه طلاب اهل فضل و آشنای به مقوله خبر و رسانه هستند و خوشبختانه موفقیت های خوبی هم کسب شده است.

وی افزود: چشم انداز 10 ساله ای برای این مجموعه تهیه شده که مؤسسه رسا در 10 سال آینده قطب رسانه ای حوزه های علمیه تشیع خواهد بود، یکی از نیازهای امروز بحث فقه حکومتی است، بعد از پیروزی انقلاب مراجعاتی از مسؤولان به حوزه بوده و نظام با چالش های فقهی بسیاری مواجه است؛ از این رو این موضوع نیز در اولویت های کاری خبرگزاری رسا قرار گرفت.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با اشاره به برنامه های مؤسسه رسا در راستای پاسخگویی به نیازهای فقهی جامعه  اظهار داشت: شورای نگهبان سعی در راهگشایی و ارائه حداقل ها را دارد اما این مطالبه همواره بوده که مدار امور اجرایی کشور بر مبنای فقه تنظیم شود، به همین دلیل بحث گفتمان سازی در فقه حکومتی از 3 سال پیش در مؤسسه رسا در پایگاه اینترنتی فقه حکومتی(وسائل) پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در مباحث فقه حکومتی چند نوع درس خارج وجود دارد، برخی از دروس خارج معاملات فقه را ناظر به مباحث روز ارائه می کنند، برخی از دروس خارج جدید فضلای جوان تری هستند که تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته های علوم انسانی همانند اقتصاد و سیاست دارند و سعی می کنند مباحث فقهی را با ادبیات آنچه که در دانشگاه فرا گرفته اند بیان کنند.

حجت الاسلام محققی با بیان اینکه جای اخذ مسائل از مسؤولان امر و آوردن به حوزه و ترجمه آن به مسائل فقهی به روش درس خارج در فقه حکومتی خالی است، ابراز داشت: نتایج این کار باید به صورت تحقیقات به مسؤولان باز گردد و جای این کار خالی است.

وی عنوان کرد: یکی از بخش هایی که در مؤسسه رسا کار می شود پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل است، در سال گذشته 21 کرسی درس خارج از 17 استاد شناسایی شده و مباحث آن ها در موضوعات مبتلا به حاکمیتی بر روی سایت قرار گرفته و  خوشبختانه گفتمان سازی خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: امسال نیز نزدیک 40 درس خارج تحت پوشش خبری بودند و خوشبختانه این برنامه در قم، مشهد مقدس و حوزه های دیگر همچون اهواز در حال انجام است./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات