۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۵۱۵۴۲۵
حجت الاسلام و المسلمین رنجبر:

محبوب ترین عمل نزد پرودگار دستگیری از نیازمندان است

استاد حوزه علمیه با بیان این که بعد از ایمان به خدا و اعتراف به حقوق اولیای الهی و اهل بیت هیچ چیز نزد او محبوب تر از دستگیری و یاری دیگران نیست، گفت: هیچ چیز برتر از گره گشایی نیست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رضا رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر، استاد حوزه علمیه، سه شنبه شب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که همواره سفارش امیر مومنان(ع) بر این بود که عیوب و معایب دیگران را فاش نکنید، گفت: اگر اینگونه رفتار کردید بدانید که سرانجام عیب های شما نیز فاش و پشت صحنه تان برملا می شود.

وی با بیان این که هر کس عیوب دیگران را فاش کرد، عیوب خودش نیز بر ملا می شود، تصریح کرد: این هندسه جهان است آنطور که خداوند متعال در صورت فاش کردن عیوب دیگران، عیوب شما را فاش و پشت صحنه هایتان را بر ملا می کند.

حجت الاسلام والمسلین رنجبر با بیان این که خداوند متعال بر آبروی انسان ها حساسیت دارد، خاطر نشان کرد: ببینید چقدر گل باید کاشته شود تا سرانجام از آن قطره قطره گلاب به دست بیاید و همین شیشه گلاب می تواند با یک لگد از میان برود، بدین ترتیب بر اساس روایتی هر کس آبروی دیگری را بریزد تا آبرویش ریخته نشده از دنیا نمی رود هرچند توبه کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان ها آنقدر خوبی و خدمت نشان می دهد تا آن آبرو و وجاهت نصیبشان شود، بیان کرد: با این حال برخی از شما یکشبه همه اش را پایمال می کنید و روایت داریم هر کس آبروی کسی را بریزد تا آبروی او ریخته نشده از دنیا نمی رود هرچند توبه کند و توبه تنها تاثیر و خاصیتش در جهان آخرت است.

وی با بیان این که هر کس آبرویی را بریزد از او آبرویی ریخته می شود، اظهار کرد: دو تهدید شدید قرآنی به کار رفته که یکی از آنها در خصوص مال و دیگری در حوزه آبروی مردم است و خداوند متعال با آن کس که آبرویی ریخته برخورد می کند.

حجت الاسلام والمسلین رنجبر ادامه داد: خداوند متعال در قرآن این چنین می گوید که «وای بر کمفروشان»، حال آن کسی که پول بیش تری به جیب بزند، رانت خواری کند و مال حرامی را به سود خود استفاده کند، کرایه بیش تری بگیرد و یا جنسش را به دیگری چندین برابر قیمت اصلی آن بفروشد و یا از هر عملی ضد نظام الهی به نفع خود استفاده کند مصداق این عبارت است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که اختلاس های سنگین امروز از کرات دیگر نیامده اند و همین افراد عادی مرتکب این اختلاس های سنگین می شوند، خاطر نشان کرد: همه مان گاها فرعون هستیم و فرعون مآبانه رفتار می کنیم اما مصرهایمان کوچک است.

وی با بیان این که هرگاه مشغول به عیوب دیگران شدید بدانید خداوند می خواهد آبرویتان را ببرد، گفت: خداوند متعال هنگامی که میخواهد تا آبروی دیگری را ببرد او مشغول به رسوا کردن دیگران می شود و اگر بخواهد پرده پوشی کند این انسان نیز از عیوب دیگران می گذرد و آنان را به فراموشی می سپارد که این چنین انسان نتیجه و بازخورد عملش را می بیند.

حجت الاسلام والمسلین رنجبر با بیان این که ای مردم بدانید بعد از ایمان به خدا و اعتراف به حقوق اولیای الهی و اهل بیت هیچ چیز نزد او محبوب تر از دستگیری و یاری دیگران نیست، یادآور شد: هیچ چیز برتر از گره گشایی نیست و اگر گرهی در کارتان افتاد تنها راه حل آن این است که گشایشی ایجاد کنید تا آن مشکل برطرف شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که هر کسی گره از کار دیگران گشود او از خاصان حق است، بیان کرد: معین الضعفا لقب علی بن موسی الرضا(ع) است که از کار فقرا و نیازمندان گره گشایی می کرد و سزاوار نیست که کسی ندای یاری را بشنود اما نشتابد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات